2021-05-26, 15:18
Medlem
constants avatar
Såklart jorden är platt, om man inte rör sig utanför säffle.

Bygdens geni säger: "Jag brukar säga att jorden är platt - lokalt." Men inte globalt...BOhhh----
Senast redigerad av constant 2021-05-26 kl. 15:27.
Citera
2021-05-26, 16:10
Medlem
Så så!

Inte bli gnällig bara för att jag desarmerar hela frågeställningen!
Citera
2021-05-27, 13:26
Medlem
TheKhurgans avatar
Om det nu finns några plattjordingar kvar i tråden, får ni här två svåra nötter att knäcka:

- Attacken på Pearl Harbour
- En gyrokompass

Förklara gärna så utförligt ni kan
Citera
2021-05-28, 07:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynk21
Det kan dock inte uteslutas att jordens sanna form egentligen är platt, men att det av skäl vi ej kan förstå yttrar sig för oss alla som att jorden faktiskt är rund.
Så kan det vara. Men varför skulle formen vara platt av alla former? I så fall kunde den ju ha vilken form som helst.
Citera
2021-05-28, 09:45
Medlem
ynk21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Så kan det vara. Men varför skulle formen vara platt av alla former? I så fall kunde den ju ha vilken form som helst.

Ja, och det vore väl isåfall troligare att jordens sanna form krävde fler rumsliga dimensioner för att beskrivas än den formen som yttrades för oss, istället för färre. Annars skulle ju rumslig information behöva tillföras oss på något lika mystiskt sätt.
Citera
2021-05-28, 11:56
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ja, och det vore väl isåfall troligare att jordens sanna form krävde fler rumsliga dimensioner för att beskrivas än den formen som yttrades för oss, istället för färre. Annars skulle ju rumslig information behöva tillföras oss på något lika mystiskt sätt.
Det blir ju mer på en filosofisk nivå i så fall. Människan kan bara uppfatta 3 rumsdimensioner och i en sådan är jorden sfäriskt formad.
Citera
2021-05-28, 16:07
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:

Det skulle ju va coolt om det är jorden som är oändlig och inte rymden.
Om det är en slags simulation som byggs på mer och mer ju mer vi utforskar.
Det krävs väl iofs inte att jorden är platt men.
Tänk om det är vi som läser av saker som runda för att ögonen, samt medvetandet söker ett avslut. Rund är ju den troligaste formen för allt som skaps om det finns en kraft som drar inåt. Men tänk om det är ögonen och dess mönsterigenkänning som lurar en lite.
Och Aliens är bara långtbortifråniens.

Hmm lite pretentiöst flummig å t,om för filosofiskt, men att jag försöker tänka bort hockeyn är mitt försvar.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-05-28 kl. 16:13.
Citera
2021-05-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Men tänk om det är ögonen och dess mönsterigenkänning som lurar en lite.

Det är ju lite därför vi har den vetenskapliga metoden: för att vi ska kunna dra objektiva slutsatser som inte förlitas enbart på våra sinnen, vilka ofta felar.
Citera
2021-05-29, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Det är ju lite därför vi har den vetenskapliga metoden: för att vi ska kunna dra objektiva slutsatser som inte förlitas enbart på våra sinnen, vilka ofta felar.

Förklara lite för mig då, hur kan vi vara så säkra på att horisonten är något som orsakas av en kurvande boll och inte en begränsning av hur långt vi kan se rent perspektivmässigt, typ hur mycket avstånd ögat kan "ta in" innan det begränsas av en horisont?

Vilken vetenskaplig metod har använts för att vi ska ignorera något så grundläggande som perspektiv i hur långt bort vi kan se?

Det har jag aldrig förstått.
Citera
2021-05-29, 23:09
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Förklara lite för mig då, hur kan vi vara så säkra på att horisonten är något som orsakas av en kurvande boll och inte en begränsning av hur långt vi kan se rent perspektivmässigt, typ hur mycket avstånd ögat kan "ta in" innan det begränsas av en horisont?

Vilken vetenskaplig metod har använts för att vi ska ignorera något så grundläggande som perspektiv i hur långt bort vi kan se?

Vi kan se solen väldigt tydligt. Den är väldigt ljusstark. Även om solen var en närbelägen plattjordssol så är avståndet solen skulle behöva befinna sig på, för att vi inte skulle kunna ”ta in” den, ca 2 triljoner km. Men solen befinner sig konstant i zenit nånstans på jorden över antingen vändkretsarna eller ekvatorn. Och vare sig jorden är platt eller rund så är ekvatorns omkrets 40000 km och dess plattjords diameter är 20000 km. Det är så långt ifrån solen en person på ekvatorn en person kan komma från solen. Ändå blir det natt. Förklara det.
Citera
2021-05-30, 00:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Vore jorden platt skulle vi inte se någon horisont.
Citera
2021-05-30, 02:03
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Låtsas inte vara dum för att du låtsas tro att jorden är platt.

Om du ser 20% av toppen på Turning Torso och resterande 80% är dolt av horisonten, varför skulle vi se längre ovanför horisonten?

Om horisonten skulle vara den gräns ögat kan se avståndsmässigt så är ju dom 20% av Turning Torso ovanför horisonten ett bevis att vi uppenbarligen KAN se längre.

Det är så löjligt att ni (eller bättre att säga du) plattjordare låtsas tro att jorden är platt. Era (din) påhittade okunskaper bara löjliga.
Senast redigerad av Jazzil 2021-05-30 kl. 02:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in