Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
Ovaccinerade kan inte göra samma saker som vaccinerade, då blir det tvång.
Viljan är fortfarande god, men när smittan börjar försvinna framåt sommaren, åldern på vaccintagarna sjunker och dyker upp fler biverkningar då kommer viljan minska.
Hört om vaccinpass? Vi blir indelade i A och B lag nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
Yes har hört talas om den företeelsen, vilket i min mening inte är detsamma som tvång. Men man får såklart tycka olika.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
För mig är det stasi metoder.
Vaccin ska vara frivilligt.
Resa ska vara för alla.
Om man vill leva i en demokrati så får man finna sig i att följa demokratiska beslut. Om majoriteten vill få slut på epidemin genom vaccination (vilket trots allt kan utgöra en risk trots omfattande kliniska försök) så kanske de inte vill ha snyltgäster. Vaccination skall vara frivilligt men om man inte väljer att vaccinera sig och därmed inte bidrar till att få slut på epidemin så tror jag de flesta tycker att det är rimligt att man under en begränsad period inte heller skall få åtnjuta samma fördelar som dem som bidrar. De som däremot haft oturen att blivit smittade har ju antikroppar (majoriteten i alla fall) vilket är att likställa med vaccinering.
Det man möjligen hade kunnat diskutera i så fall är folkomröstning.
Den här pandemin är inte lätt för någon och man kan diskutera om den skulle ha hanterats annorlunda. Men som vi alla sett så finns det ingen enkel utväg. Inga restriktioner = överfulla sjukhus och stort antal döda. Lockdown = begränsade friheter och stort ekonomiskt lidande. Vi kanske skall vara glada trots allt att Sverige har valt den väg vi gjort ?