2021-05-28, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Ja, men han behöver inte välkomna det kontantlösa samhället bara för att han inte använder kontanter själv.

Kan vara bra att ha kvar kontakterna ändå som säkerhet.

Om inte samhället styrdes av skurkar så skulle inte jag heller ha något emot kontantlöshet.
Citera
2021-05-28, 21:50
Medlem
Citat:
Varför?
Varför inte? Jag har själv inte betalat något kontant på flera år. Samma gäller alla jag umgås med. Ser inga fördelar alls med kontanter faktiskt. Ökad rånrisk om man som butik tvingas hantera det. Betalningarna tar mycket längre tid, vilket kunderna i slutändan får betala för.

Det är som sagt bara svartarbetare och kriminella som måste ha kontanter. Och varför ska vi underlätta för dem?
Citera
2021-05-28, 22:08
Medlem
Citat:
Du är helt enkelt för korkad för att förstå och jag kommer inte kunna förklara för dig så att du förstår.
Ja, du har sagt det ett par gånger nu. Ändå har du inte presenterat en enda vettig anledning till att bevara kontanterna. Samhället utvecklas. Det har det alltid gjort.
Senast redigerad av peter_pung 2021-05-28 kl. 22:13.
Citera
2021-05-28, 22:26
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Du har aldrig varit utanför Sverige ser jag. Sverige är tillsammans med Kina unikt i det avseendet att vi håller på att fasa ut kontanter. I alla andra delar av världen är det helt normalt att använda kontanter för mindre köp, speciellt på inrättningar som ett nöjesfält. Prova att åka utomlands så ska du se att folk kommer neka dig att betala med kort för småköp.

Exakt, I Tyskland tex vägrar de ta kort utan vill ha Euro på de flesta restauranger och butiker när man gör små köp. Ett kontantlöst samhälle är ett mycket sårbart samhälle och det var därför MSB skrev i sin broschyr att vi ska ha kontanter hemma om tex bankernas datasystem kraschar vilket de verkar göra varje sommar.
Nu kraschade även Klarna och ibland även Swish så det hela är en riskabel väg att gå, både för Liseberg och landet i övrigt.
Citera
2021-05-29, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Det har kommit till min kännedom att Liseberg har valt att ta bort (all!?) kontanthantering i parken framöver. Kolla bilden nedan så bekräftar Liseberg själva påståendet. Man hänvisar till att kontanterna ökar smittspridningen samt minskar distanseringen.

Syns inte på bilden nedan men Liseberg bekräftar i samma facebooktråd att det gäller hela parken.
Man nämner även att man kommer att kunna spela på "Lycko-hjulen" med kortbetalning!
Bildbevis från Lisebergs Facebook

Vad tycker du? Är detta bra eller dåligt?

Om någon vill maila frågor så nås Liseberg på:
Telefon växel: 031-400 100
E-post: kontakt@liseberg.se
https://www.liseberg.se/om-liseberg/kontaktuppgifter/

Och hur ska chockladhjulen etc fungera?
Citera
2021-05-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Exakt, I Tyskland tex vägrar de ta kort utan vill ha Euro på de flesta restauranger och butiker när man gör små köp. Ett kontantlöst samhälle är ett mycket sårbart samhälle och det var därför MSB skrev i sin broschyr att vi ska ha kontanter hemma om tex bankernas datasystem kraschar vilket de verkar göra varje sommar.
Nu kraschade även Klarna och ibland även Swish så det hela är en riskabel väg att gå, både för Liseberg och landet i övrigt.

När jag var i Frankrike 2019 för dam-VM kunde jag i LeHavre och Paris handla gummibjörnar(enda jävla smågodis de verkar ha i det landet) och 33 Cl Coca cola för omkring 2-3 Euro och handla med kort utan problem. De har samma typ av blippapparat som vi har i Sverige.
Citera
2021-05-29, 08:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
När jag var i Frankrike 2019 för dam-VM kunde jag i LeHavre och Paris handla gummibjörnar(enda jävla smågodis de verkar ha i det landet) och 33 Cl Coca cola för omkring 2-3 Euro och handla med kort utan problem. De har samma typ av blippapparat som vi har i Sverige.
Betalade en tia med kort för toalettbesök ganska nyligen. I och för sig ganska dyrt, men med allt fler kortbetalningar kommer butikernas avgifter även för småköp att minska.

Det var länge sedan någon krävde kontanter när jag handlade en dosa snus för under femtiolappen.
Citera
2021-05-29, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Betalade en tia med kort för toalettbesök ganska nyligen. I och för sig ganska dyrt, men med allt fler kortbetalningar kommer butikernas avgifter även för småköp att minska.

Det var länge sedan någon krävde kontanter när jag handlade en dosa snus för under femtiolappen.

Om någon lräver det numera är det pga att de vill ha svarta pengar...
Citera
2021-05-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Hur ska man göra med alla barn som vill springa runt och köpa glass då?

Jag tänkte precis samma sak, men kommer ihåg någon debatt för 8-9 år sedan när norska Sparebank 1 sänkte åldersgränsen för bankkort till 7-åringar.. Då låg den svenska åldersgränsen för bankkort på runt 13 år. I dag kan till och med nyfödda skaffa ett bankkort.

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/barn-och-ungdomar.html

Citat:
Barn och unga

Låt barnet ta hand om sin egen ekonomi! Kostnadsfria banktjänster för barn 0-17 år.

• Bankkort MasterCard ung
  • Swish - skicka och ta emot pengar
  • Appen - se snabbsaldo och skaffa Apple pay och Samsung pay
Citera
2021-05-29, 10:51
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

Visst tar de kort men i Tyskland blev jag uppmanad att främst använda kontanter, troligen för att avgifterna för kortköpen är höga i Tyskland. Det är de väl även här vad jag förstår det.
Citera
2021-05-29, 16:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Vilka tror du styr media och politikerna?
Trender och agendor. Det blev plötsligt en agenda att hacka på Swedbanks rörelse i baltikum. Sedan ser man bara det i månader i media och politiker börjar ängsligt ändra på regler för att visa sig handlingskraftiga. Den agendan var uppenbarligen rätt, Bonnesen fick sparken. men sedan kommer agendans negativa följdverkningar, man går för långt åt andra hållet och måste fråga kunder som haft samma konto i 35 år om de tvättar pengar. Nej, det gör vi inte. och det hade ni vetat om ni haft kontakt med oss någon gång de senaste 5 åren och inte gömt er.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-29 kl. 16:38.
Citera
2021-05-29, 16:50
Medlem
Adelaides avatar
Kontanter överhuvudtaget håller väl på att försvinna nu i takt med kreditkort, swish och andra digitala fenomen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in