2021-05-28, 18:46
Moderator
KomissarieBecks avatar
Det är ju förfärligt och läsa hur många det är i tråden som har zero koll.

GM blev frikänd i tingsrätten och då kan man givetvis inte sitta kvar bakom lås och bom.
Polisen kan ju heller inte gripa någon före hovrättens dom är förkunnad.
Det hade alltså kunnat sluta med att GM hade flytt landet i väntan på dom utan att lagens långa arm hade kunnat göra ett smack!
Nu kom verkligheten ikapp GM och en överklagan till Högsta Domstolen hade förmodligen varit lönlöst.
För att slippa krypa in de närmaste 12 åren så valde GM att avsluta självmant.
2021-05-28, 18:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Klockan 18 meddelade polisen att den gripne mannen anhållits av åklagare, på skälig misstanke vilket är den lägre misstankegraden.

https://www.aftonbladet.se/a/dlyQ4B
Betyder inte så mycket. Lägre misstankegraden uppfylls säkert redan om ingen annan var där, den anhållne var i närheten och att det inte är helt uppenbart att det är fråga om självmord.

Om det trots osannolikheten är fråga om mord kommer detta gå till kriminalhistorien.
2021-05-28, 18:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
.
För att slippa krypa in de närmaste 12 åren så valde GM att avsluta självmant.
Förmodligen, ja. Men eftersom det finns en person anhållen kan ingen veta med säkerhet just nu.
2021-05-28, 18:48
Medlem
Hoppas den anhållne inte är anhörig till Lena💔
2021-05-28, 18:53
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Förmodligen, ja. Men eftersom det finns en person anhållen kan ingen veta med säkerhet just nu.

Om det är en närstående till GM så kan det röra sig om skyddande av brottsling alternativt ett snäpp värre dvs medhjälp till mord.
Är det någon från BO sida blir det genaste knepigare och desto mer dramatiskt…
2021-05-28, 18:54
Medlem
Utan att egentligen ha följt Wesström-fallet, men jag tycker det låter som självmord och att den gripne är någon som lät honom genomföra det. Kanske till och med en som var ditsatt för att förhindra just ett självmord men valde, eller lät sig bli övertalad, att "titta bort".
2021-05-28, 18:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Om det är en närstående till GM så kan det röra sig om skyddande av brottsling alternativt ett snäpp värre dvs medhjälp till mord.
Är det någon från BO sida blir det genaste knepigare och desto mer dramatiskt…
Skyddande av brottsling?
Hur tänker du då?
Någon som tänkte hjälpa mördaren fly?
Låter osannolikt. Själva timingen talar emot detta.
Jag skulle kunna tänka mig att den gripne har varit mördaren behjälplig med självmordet, men det är väl inte brottsligt? Om man påträffar någon vid en död människa som påstår att de hjälpt till med ett självmord så griper givetvis polisen den personen tills saken kunnat utredas.

Edit: Med hjälpt till menar jag passiv hjälp, inte aktiv, alltså att skjutsa dit etc.
2021-05-28, 18:59
Medlem
Citat:
Betyder inte så mycket. Lägre misstankegraden uppfylls säkert redan om ingen annan var där, den anhållne var i närheten och att det inte är helt uppenbart att det är fråga om självmord.

Om det trots osannolikheten är fråga om mord kommer detta gå till kriminalhistorien.

Dock är anhållen ett steg längre än gripande. Att de grep honom på plats är självklart. Nu har det ändå gått sju timmar, och att de då anhåller honom säger ändå att det inte direkt gått att slå fast att det rör sig om självmord.
2021-05-28, 19:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Dock är anhållen ett steg längre än gripande. Att de grep honom på plats är självklart. Nu har det ändå gått sju timmar, och att de då anhåller honom säger ändå att det inte direkt gått att slå fast att det rör sig om självmord.
Ja, just det. Att det inte uppenbart är fråga om självmord. Det räcker för att anhålla någon som var på plats, skulle jag gissa. Det krävs bara en låg misstanke. Alltså att man inte kan utesluta mord.
2021-05-28, 19:01
Medlem
Gizmoz14s avatar
Jag köper att man är förberedd att ta hand om problemet vid en friande dom men nu blev det inte det.
Varför då befria människan från det lidande det ändå innebär att sitta inlåst såpass länge? Han hade nog inte blivit direkt omtyckt av andra interner heller.
Jag hoppas verkligen att det var en anhörig till Lena som redan lever med en dödsdom och inte har lång tid kvar att leva. Annars fattar jag inte varför man tar ett mångårigt straff i detta läge.

När nyheten kom så trodde jag fegisen tog den lätta vägen ut..Får hoppas att han blev torterad innan iaf så människan inte kom alltför billigt undan.
2021-05-28, 19:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmoz14
När nyheten kom så trodde jag fegisen tog den lätta vägen ut...
Det är fortfarande mest sannolikt att mördaren tog livet av sig. Om den nu anhållne mannen på plats häktas så småningom finns anledning att omvärdera detta.
2021-05-28, 19:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag skulle kunna tänka mig att den gripne har varit mördaren behjälplig med självmordet, men det är väl inte brottsligt? Om man påträffar någon vid en död människa som påstår att de hjälpt till med ett självmord så griper givetvis polisen den personen tills saken kunnat utredas.

Edit: Med hjälpt till menar jag passiv hjälp, inte aktiv, alltså att skjutsa dit etc.

Svarar på min egen fråga här: Nej, passiv hjälp till självmord är inte olagligt.

Citat:
För dråp skall, enligt 1 kap. 2 § första stycket samt 3 kap. 1 § och 2 §brottsbalken, den dömas som uppsåtligen berövar annan livet. Vidare är enligt svensk rätt medhjälp till självmord straffritt. Det innebär att endast den som är att anse som medgärningsman till självmordsgärning kan straffas, däremot ej den som handlar på ett sådant sätt att han kan betecknas som medhjälpare till självmord.
Källa: https://lagen.nu/dom/rh/1996:69

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in