2021-05-28, 16:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var så enkelt ja. Pinsamt för mig, men tack för att du tog dig tid och förklara för mig.

Men 00-talister, är inte en utan minst två.

Man bör försöka säga rätt, man kan ju råka säga fel av misstag. Men man ska inte överdriva, det kan slå tillbaka då istället. Så jag håller helt med dig.

Och tack igen!

Jag gissar att ni diskuterar 00-talisterna på IVA i Norrbotten, och ja det är VÄLDIGT illa!
Citera
2021-05-28, 16:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gissar att ni diskuterar 00-talisterna på IVA i Norrbotten, och ja det är VÄLDIGT illa!

00-talist, singular.
Citera
2021-05-28, 17:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
00-talist, singular.

Jag skulle kunna svära på att det stod i plural i presskonferensen med smittskyddsläkaren där, på Aftonbladets blogg. Nu hittar jag det inte, så de kanske skrev fel och har ändrat. Nåja, även EN tonåring eller 20-åring på IVA i en sjukdom som KAN kontrolleras med rätt ledning, är en för mycket.
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-28 kl. 17:19.
Citera
2021-05-28, 17:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Barnläkarföreningen gör i var fall bedömningen att nyttan inte överväger riskerna gällande vaccinering av personer under 18 år, undantaget barn i riskgrupperna. De vill först se vad eventuella långtidsbiverkningar kan bli.

"Risk-nytta-balansen är helt olika mellan barn och vuxna eftersom barn inte blir lika sjuka, det måste man ha med i beräkningen. I dag finns det inte tillräckligt med data för att kunna säga ett självklart ja eller nej till massvaccinering av barn, och det kan därför finnas anledning att vänta med ett sådant beslut, säger han.

Per Brolin är också en av dem inom barnläkarföreningen som har varit med och tagit fram rekommendationer för covid-19-vaccination av vissa patientgrupper från 16 års ålder som riskerar att bli allvarligt sjuka i virusutlösta luftvägsinfektioner.

Rekommendationerna, som även stöds av Folkhälsomyndigheten, gäller bland annat ungdomar med svår astma, svår lungsjukdom, vissa svåra immunbristtillstånd samt vissa ungdomar med Downs syndrom.

Två potentiella syften med vaccinering av barn
En eventuell massvaccinering av barn mot covid-19 fyller två potentiella syften; dels att skydda det enskilda barnet, dels att skydda andra individer och få ett högre vaccinskydd i hela samhället.

– Men i den andra vågskålen finns riskerna med vaccinationen. Eftersom det är så ovanligt att barn blir svårt sjuka i covid-19 är det svårt att acceptera biverkningar på samma sätt som för vuxna. Därmed blir det en svår balansgång och barnläkarföreningens ingång i debatten har varit att poängtera just detta, säger Per Brolin."

https://www.lakemedelsvarlden.se/vaccinering-av-barn-annu-inte-aktuellt/

Låter klokt!
Citera
2021-05-28, 17:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag skulle kunna svära på att det stod i plural i presskonferensen med smittskyddsläkaren där, på Aftonbladets blogg. Nu hittar jag det inte, så de kanske skrev fel och har ändrat. Nåja, även en tonåring eller 20-åring på IVA i en sjukdom som KAN kontrolleras med rätt ledning, är en för mycket.

Det var ju precis det vi diskuterade. Han sa 00-talister, men det är 1 00-talist (20 år).
Citera
2021-05-28, 17:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Barnläkarföreningen gör i var fall bedömningen att nyttan inte överväger riskerna gällande vaccinering av personer under 18 år, undantaget barn i riskgrupperna. De vill först se vad eventuella långtidsbiverkningar kan bli.

"Risk-nytta-balansen är helt olika mellan barn och vuxna eftersom barn inte blir lika sjuka, det måste man ha med i beräkningen. I dag finns det inte tillräckligt med data för att kunna säga ett självklart ja eller nej till massvaccinering av barn, och det kan därför finnas anledning att vänta med ett sådant beslut, säger han.

Per Brolin är också en av dem inom barnläkarföreningen som har varit med och tagit fram rekommendationer för covid-19-vaccination av vissa patientgrupper från 16 års ålder som riskerar att bli allvarligt sjuka i virusutlösta luftvägsinfektioner.

Rekommendationerna, som även stöds av Folkhälsomyndigheten, gäller bland annat ungdomar med svår astma, svår lungsjukdom, vissa svåra immunbristtillstånd samt vissa ungdomar med Downs syndrom.

Två potentiella syften med vaccinering av barn
En eventuell massvaccinering av barn mot covid-19 fyller två potentiella syften; dels att skydda det enskilda barnet, dels att skydda andra individer och få ett högre vaccinskydd i hela samhället.

– Men i den andra vågskålen finns riskerna med vaccinationen. Eftersom det är så ovanligt att barn blir svårt sjuka i covid-19 är det svårt att acceptera biverkningar på samma sätt som för vuxna. Därmed blir det en svår balansgång och barnläkarföreningens ingång i debatten har varit att poängtera just detta, säger Per Brolin."

https://www.lakemedelsvarlden.se/vaccinering-av-barn-annu-inte-aktuellt/

Låter klokt!

Håller med. Jag skulle inte låta mina egna barn vaccinera sig, om jag skulle ha några under 18. (Har jag inte - mina är vuxna.) Däremot kommer jag till slutet av min levnad att hävda, att skolorna och daghemmen borde ha varit stängda (förutom för barn som verkligen behövde detta, t.ex. för att föräldrarna hade samhällsnyttiga arbeten eller att socialtjänsten önskade att någon hade koll på dem), så att dessa institutioner inte hade fått fungera som enorma smältdeglar för virusutbyte.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det var ju precis det vi diskuterade. Han sa 00-talister, men det är 1 00-talist (20 år).

Okidoki!
Citera
2021-05-28, 17:22
Medlem
Surtrutens avatar
Uppskjuten vård är något som diskuterats tidigare, men jag har hela tiden trott att nödvändig vård, framför allt cancervård, faktiskt har kunnar genomföras tack vare att restriktionerna jämnat ut vårdbehovet för covid-patienter.
Så verkar det tyvärr inte vara.
Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström ser allvarligt på Ekots uppgifter om att flera sjukhus under pandemin fått skjuta på vård som egentligen inte kunnat vänta.
Omni.se
Citera
2021-05-28, 17:37
Medlem
Det senaste dygnet har 4 182 nya smittofall registrerats i Storbritannien, rapporterar Sky News.

Det är första gången sedan den 1 april som dygnsantalet är över 4 000.

Ytterligare 10 dödsfall har registrerats.

Biter inte vaccinet på den indiska?
Citera
2021-05-28, 17:46
Medlem
När Trump yttrade att Covid kom från Kina och troligen ett labb i Wuhan, då utmålades han som rasist och alla som höll med var rasister och konspirationsteoretiker. Nu när plötsligt demokraterna öppnat för att det faktiskt verkar vara så (som om vi inte visste duh) ja då håller fake news vänstermedia tyst.

Tänk också att Facebook, Youtube och Twitter censurerat folk för att ha yttrat detta! Hur sjukt är inte det. De borde ställas inför rätta.

De sista 10 sekunderna är bäst. Fauci är en clown https://www.youtube.com/watch?v=ilt_NcaIIRk
Citera
2021-05-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Det senaste dygnet har 4 182 nya smittofall registrerats i Storbritannien, rapporterar Sky News.

Det är första gången sedan den 1 april som dygnsantalet är över 4 000.

Ytterligare 10 dödsfall har registrerats.

Biter inte vaccinet på den indiska?

Jo. Man kan fortfarande bli smittad. Inget vaccin har 100% skydd. 10 dödsfall är ingenting i ett så stort land. Tror du inte det dör folk i influensor också? Ska vi börja räkna dessa varje dag också? När ska folk sluta hänga upp sig på dödssiffror. Jisses.
Citera
2021-05-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
När Trump yttrade att Covid kom från Kina och troligen ett labb i Wuhan, då utmålades han som rasist och alla som höll med var rasister och konspirationsteoretiker. Nu när plötsligt demokraterna öppnat för att det faktiskt verkar vara så (som om vi inte visste duh) ja då håller fake news vänstermedia tyst.

Tänk också att Facebook, Youtube och Twitter censurerat folk för att ha yttrat detta! Hur sjukt är inte det. De borde ställas inför rätta.

De sista 10 sekunderna är bäst. Fauci är en clown https://www.youtube.com/watch?v=ilt_NcaIIRk
Han kallades även rasist när han ville stänga flygen till och från Kina samtidigt som de nu skyller på hur dåligt han hanterade pandemin. Det spelar ingen roll vad karln gör.
Citera
2021-05-28, 17:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår inte vad du försöker säga.
88% är bra för vilket vaccin vi än pratar om. Personen antydde att vaccinen skulle ge ganska dåligt skydd.
Om du vill diskutera vad 88% betyder på individnivå, så gör gärna det. Men det var inte vad vi diskuterade.
Frågan var om vaccinet är halvdant eller inte..
Nej det antydde jag inte. Du hoppade in i en pågående diskussion utan att läsa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in