2021-05-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vilka är det man testar och vad är det för typ av tester?

Andelen positiva är ju väldigt låg (och har varit ännu lägre - den är faktiskt stigande).

Är det typ hälsopersonal som testar sig varje dag? Kan inte tänka mig att "privatpersoner" gör dessa tester själva.
Det er hovedsagligt privatpersoner ,det kræver en negativ PCR test (eller vaccination) for at besøge restaurant,biograf ,frisør etc…og i forbindelse med smittesporing eller har symptomer på Covid-19.

https://www.coronaprover.dk/FAQpage/Page/1/om-covid-19-test/hvornar-skal-du-testes

https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/genaabning-af-danmark
Senast redigerad av Esrum 2021-05-28 kl. 15:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Källa på att vaccinet ger ett ”halvdant” skydd?
88% mot t.o.m. den indiska ser jag som väldigt bra.
Vad har du för måttstock? Är det 99% som anses vara bra?

88% är relativ effektivitet. Det betyder inte att en vaccinerad person löper 88% mindre risk att bli smittad. Det betyder att 88% färre personer blir smittade jämfört med kontrollgrupp, men man har ingen koll på hur många som ens blivit utsatta för smitta i någon av grupperna.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag hade inte frågat om jag tyckte det var lätt att kolla, men om du inte vill dela med dig så ok.

Men jag håller med dig han kunde ha nämnt det i singular istället för plural eller sagt 20 åringar.

Välj filtret Åldersgrupper så kan du kolla år för år. Inte svårare än så, när det är så få inlagda som det ändå rör sig om i Norrbotten. Trodde inte jag behövde ta en skärmdump.
Citera
2021-05-28, 15:10
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men visst är man nyfiken. Vad vad det dom ville? Måste ju nästan ha med pandemin att göra, kan ju också vara att man ville ha andra uppgifter. Kanske de ville göra ett osmakligt skämt, eller få puben att ha öppet hela natten, kanske det till och med är någon här i från .

När det gäller regionerna är jag osäker, de använder väl SmiNet de med. Är det nedstängt för regionerna också?

Ja det är säkert Ulf Utredaren och Takadong som har slagit sina påsar ihop från sin avstängning och börjat promota Astra genom att hacka smittdatabasen
Lite kusligt om regionernas data också är korrupt.
Citera
2021-05-28, 15:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Välj filtret Åldersgrupper så kan du kolla år för år. Inte svårare än så, när det är så få inlagda som det ändå rör sig om i Norrbotten. Trodde inte jag behövde ta en skärmdump.
Jaha, då är det antagligen fel på mig, för det är det filtret jag använder men det finns inte på år. 5år, 10år, Barn, namn och SCB. Men det är ju inte första gången jag inte begriper mig på SIR.
Citera
2021-05-28, 15:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jaha, då är det antagligen fel på mig, för det är det filtret jag använder men det finns inte på år. 5år, 10år, Barn, namn och SCB. Men det är ju inte första gången jag inte begriper mig på SIR.

Intill varje 5-årsgrupp har du en trekant, klicka på den så expanderas gruppen och du kan klicka i de åldrar du vill filtrera på.
Citera
2021-05-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är ju intressant, men dessvärre verkar det inte stämma. Inte fullt ut i alla fall. Det är så många som blivit sjuka flera gånger och tom värre sjuka gång 2 och 3.

Det är nog snarare uppgifterna om att folk blivit smittade flera gånger som är fel. Det är extremt sällsynt. Om man har kunnat påvisa antikroppsbildning i benmärgen så tyder det på mycket robust immunitet. Nu återstår att se om vaccin är lika bra.
Citera
2021-05-28, 15:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Intill varje 5-årsgrupp har du en trekant, klicka på den så expanderas gruppen och du kan klicka i de åldrar du vill filtrera på.
Det var så enkelt ja. Pinsamt för mig, men tack för att du tog dig tid och förklara för mig.

Men 00-talister, är inte en utan minst två.

Man bör försöka säga rätt, man kan ju råka säga fel av misstag. Men man ska inte överdriva, det kan slå tillbaka då istället. Så jag håller helt med dig.

Och tack igen!
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-28 kl. 15:22.
Citera
2021-05-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
88% är relativ effektivitet. Det betyder inte att en vaccinerad person löper 88% mindre risk att bli smittad. Det betyder att 88% färre personer blir smittade jämfört med kontrollgrupp, men man har ingen koll på hur många som ens blivit utsatta för smitta i någon av grupperna.

Förstår inte vad du försöker säga.
88% är bra för vilket vaccin vi än pratar om. Personen antydde att vaccinen skulle ge ganska dåligt skydd.
Om du vill diskutera vad 88% betyder på individnivå, så gör gärna det. Men det var inte vad vi diskuterade.
Frågan var om vaccinet är halvdant eller inte..
Citera
2021-05-28, 15:29
Medlem
Nya siffror från Stockholm.

Går fort nu.

Totalt vårdas just nu 177 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är 56 färre än i den senaste lägesrapporten 25 maj.

Av dessa vårdas:

51 i intensivvård (-6)
107 på akutsjukhus (-46)

19 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (-4)
Citera
2021-05-28, 15:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nya siffror från Stockholm.

Går fort nu.

Totalt vårdas just nu 177 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är 56 färre än i den senaste lägesrapporten 25 maj.

Av dessa vårdas:

51 i intensivvård (-6)
107 på akutsjukhus (-46)

19 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (-4)

Nej det går inte fort. Det har IMBILDEN sagt. Det är nämligen någon okänd mutation som är i omlopp som gör att man inte testar positivt och därför inte räknas till covidsjuka. I själva verket svämmar sjukhusen över.
Citera
2021-05-28, 16:01
Medlem
okok1s avatar
SVT:
Citat:
Barnläkareföreningen: Ingen vaccination av barn i Sverige

Svenska Barnläkarföreningen förordar ingen allmän vaccination av barn i Sverige just nu, det uppger barnläkaren och styrelseledamoten Per Brolin till SVT. Det eftersom riskerna måste vägas mot nytta.

Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten lutar sig mot Svenska Barnläkarföreningens bedömning i frågan. Beskedet från Barnläkareföreningen tyder alltså på att det inte blir någon rekommendation om vaccinering av barn i nuläget.

Läkemedelsverket ska senare i dag hålla en pressträff om EMA:s eventuella godkännande av vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in