2007-07-03, 18:20
Medlem
Mackan52s avatar
Malmö, Göteborg och Stockholm är de största ghettona
Citera
2007-07-03, 19:05
Medlem
danderyd och täby
Citera
2007-07-03, 20:49
Medlem
nazipoliss avatar
frölunda "421" wolla jag svär!
Citera
2009-07-06, 00:47
Bannlyst
för mig är det ALBY
Citera
2009-07-06, 04:05
Medlem
cineramas avatar
Håller inte riktigt med om Bergsjön. Har som ensam ung kvinna bott i Bergsjön i 5-6 år utan problem. 1-2 gånger var det nån somaliegubbe som försökte få invit (via prat) med en men det ignorerade man bara. Irriterande ja, men inte farligt.

Där jag blev utsatt för tafs i underlivet var i centrala stan kl 11 på förmiddagen.

Så det är nog värre i stan än ute i förorterna.

Och sen kan man jämföra olika typer av otrygghet. Bodde också ute i långedrag och där kände jag mig otrygg på natten på vägen hem med nattbussen, har blivit nedspydd en gång, och det var alltid minst 1 som spydde på bussen hem. Stod verkligen som på nålar, jag som var och är emetofob.

Bergsjön har mkt mer invandrare helt klart, men de skiter i en. Ute i Frölunda känns det mer hotfullt.

(jag pratar om personlig erfarenhet alltså. Är trött på folk som gapar om ställen de inte satt en fot i, eller bara besökt en gång i livet)
Citera
2009-07-06, 09:06
Medlem
albertas avatar
Jag har också bott i Bergsjön i några år och det var inga problem.
Ganska sunkigt hus iofs, med många tomma lägenheter i, men bllig hyra. Jag bodde tex i en tvåa, men ville ha en etta. Så jag behövde bara betala för det ena rummet...
Fint grönt område att promenera i, billiga mataffärer.
Märkte aldrig av något stök eller bråk.
Största problemet jag vill vill minnas var at man inte fick tvätta på söndagarna...

/
alberta
Citera
2009-07-06, 09:10
Medlem
cineramas avatar
Inte tvätta på söndagar, det problemet har vi nu. Lite jobbigt när man jobbar 7 dagar i veckan (javisst) och på lördagar är man ledig efter kl 16 så enda passet som fungerar blir lördag 17-20, inte lätt att få tag på.

I bergsjön kunde man tvätta dygnet runt (natt går ej boka = först till kvarn) tack vare att stugan stod ute på gården.

Här är det elavstängning nätter och söndagar. Förstår inte riktigt vitsen med söndagar eftersom vi dels är sekulariserade och inte längre har söndag som helig vilodag och dels kan man säga att det vore diskrimerande mot andra religioner? Då är det väl bättre att låta folk tvätta när de faktiskt har tid och kan tvätta.

På ett sätt saknar jag Bergsjön faktiskt, det är vackra naturen och sjön!
Citera
2009-07-06, 09:16
Medlem
trafalgars avatar
Om man ser till områden så är väl området kring Ångpannegatan/kvillebäcken, Hisingen, Göteborg nästintill värst i Sverige. 40 brottsanmälningar i månaden på ett litet gatuområde, flertalet kriminella organisationer hänger i de kvarteren såsom HA, R&W, Wolfpack bl.a. Bandidos ligger inte så långt bort på Lindholmen heller. 3 mord på ett år, på en enda gatjävel. Hittade bl.a. ett uppbränt lik för ett tag sen. Just nu river de området, bara massa sönderslagna övergivna restauranger och gamla övergivna tegelbyggnader. Massa klotter och skit, riktigt ruggigt.

Googla på Ångpannegatan.
Citera
2009-07-06, 09:18
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Jag har också bott i Bergsjön i några år och det var inga problem.
Ganska sunkigt hus iofs, med många tomma lägenheter i, men bllig hyra. Jag bodde tex i en tvåa, men ville ha en etta. Så jag behövde bara betala för det ena rummet...
Fint grönt område att promenera i, billiga mataffärer.
Märkte aldrig av något stök eller bråk.
Största problemet jag vill vill minnas var at man inte fick tvätta på söndagarna...

/
alberta

Kommer ihåg att nyhetsreportrar blev överfallna direkt då de klev av spårvagnen, när de skulle göra ett reportage om ett mord som skett i Bergsjön.
Citera
2009-07-06, 09:27
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jasmin85
Va fan babblar ni om?Att Fittja är ett ghetto?
Varför? För att det bor mycket invandrare där? För att det är hög brottslighet?
Åk till ghetton i Paris,Madrid,Rom så får ni se vad ett riktigt ghetto är...Fittja är rena paradiset jämfort med andra "ghetton"i huvudstäder i Europa för att inte tala om ställen i USA och resten av världen...man måste uppleve ett ghetto för att kunna definera det!

"Vad fan snackar ni om? Varför är Paris, Madrid och Rom ett Ghetto? För att det bor mycket invandrare där?? Åk till Sao Paolo, Mexico City eller Rio så får ni se på Ghetto!"

Allting är ju relativt, fattar ni inte det? Nu pratar vi om Sverige och ghetton här.
Citera
2009-07-06, 11:51
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Om man ser till områden så är väl området kring Ångpannegatan/kvillebäcken, Hisingen, Göteborg nästintill värst i Sverige. 40 brottsanmälningar i månaden på ett litet gatuområde, flertalet kriminella organisationer hänger i de kvarteren såsom HA, R&W, Wolfpack bl.a. Bandidos ligger inte så långt bort på Lindholmen heller. 3 mord på ett år, på en enda gatjävel. Hittade bl.a. ett uppbränt lik för ett tag sen. Just nu river de området, bara massa sönderslagna övergivna restauranger och gamla övergivna tegelbyggnader. Massa klotter och skit, riktigt ruggigt.

Googla på Ångpannegatan.

Problemen peakade väl ändå för 2-3 år sedan? Nu har man ju startat ett par verksamheter nära ångpannegatan, byggt bostadskvarter i närheten, och redan till höst ska hela området börja göras om till "levande blandstad" som det står på kommunens hemsida... Tror att området kan bli riktigt attraktivt inom ett par år...
Citera
2009-07-06, 17:01
Medlem
Hardangers avatar
hasselbacken i stenungsund!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in