2021-05-28, 10:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det enda jag ser i ditt mail är vallande mot en Tvångsvaccinering.. sedan skiter jag ett stort stycke i om du jobbar för regeringen eller inte.. svaret blir detsamma... det blir ingen vaccinering.

Jag kommer resa i sommar utan att vara vaccinerad.. och jag har även rest under pandemin.. utan att vara vaccinerad.. så sent som för 4 veckor sedan.

Det glädjer mig att folket genomskådat drevet och att vaccinationsviljan droppar pga av detta tvång som inte är underbyggt av fakta.

Nöjd så?

Då får du nog vackert stanna hemma i Svedala. Kommer inte finnas ett enda i-land du kommer bli insläppt i. Möjligen kan du semestra i Uganda, om du tar ett privatflyg dit utan mellanlandning
Vaccinationspassen kommer att införas vare sig du vill eller inte, men Sverige är ju inte direkt drivande i det arbetet. Lika lite som Sverige varit drivande i några former av pandemibekämpning på allvar.
Citera
2021-05-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt att det är så många som smittas trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer. De verkar inte hjälpa. Ofta hör man myndighetsföreträdare som säger att folk inte följer rekommendationerna, men när barn smittas i stor utsträckning som du säger, ja då är det ju rätt uppenbart vart de blivit smittade någonstans. Förhoppningsvis lägger sig detta om en månad när barnen är på sommarlov.

Barn är barn.. så enkelt är det. Åtminstone de yngsta kan vi inte begära att de skall ”hålla avstånd”. Det är verkligen inget man kan begära att en <10 åring skall kunna utföra..
HADE barn spridit covid i samma utsträckning som vuxna, tror jag läget sett väldigt annorlunda ut.

Ungefär som med löss. Det krävs i stort sett att man byter mössor med varandra eller ligger i en hög för att de skall spridas. Lika väl är det en epedemi varje år. Dock har mina barn aldrig fått skiten.
Citera
2021-05-28, 10:49
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fanns en liknande platå på IVA under fjolårets nedgång ungefär samma tidpunkt. Gissningsvis är det någon liknande effekt i år och nedgången sätter fart igen nästa vecka eftersom alla andra siffror pekar åt rätt håll.
En möjlig förklaring där kan ju vara en mänsklig faktor i bedömningen om vilka som läggs in. Om det är knökfullt är man hårdare i bedömningen än om man ligger i en minskande trend där det känns som att det finns bra med kapacitet.

För varje fall på IVA finns det ju en bedömning gjord av en eller flera läkare. Så det finns en mänsklig faktor som kan påverka de siffrorna.
Senast redigerad av Sorken80 2021-05-28 kl. 10:54.
Citera
2021-05-28, 10:49
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Då får du nog vackert stanna hemma i Svedala. Kommer inte finnas ett enda i-land du kommer bli insläppt i. Möjligen kan du semestra i Uganda, om du tar ett privatflyg dit utan mellanlandning
Vaccinationspassen kommer att införas vare sig du vill eller inte, men Sverige är ju inte direkt drivande i det arbetet. Lika lite som Sverige varit drivande i några former av pandemibekämpning på allvar.

Jag kommer återkomma till detta inlägg och svara på det igen när jag ligger på stranden vid Medelhavet i sommar.

Sjävklart har regeringen möjlighet att införa vad de vill.. men är vi tillräckligt många som inte är nöjda med deras arbete kan vi visa det vid nästa val.
Citera
2021-05-28, 10:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Fel.. medborgarna är mer intelligenta och har högre matematikkunskaper än vad ni fårskallar vill få det till.

Till att börja med, du har verkligen briljerat med din uträkning...
1/10M blir inte som du skriver 0.000000001% (med 8 nollor) ...
Korrekt svar är 0.00001% (dv 4 nollor.. inte 8).. du har inte bara lagt till 2 nollor du har även "glömt" multiplicera med 100 för att få fram procentsatsen..

Det är här man skiljer "agnarna från vetet"
inte konstigt att du tror att fler har avlidit med tanke på dina matematikkunskaper.

Okej. Ja, där fick du mig verkligen.
Jag fick ett samtal mitt i inlägget. Jag skulle förstås dragit av två nollar istället för lagt till, my misstake. sorry.
MEN, det viktigast av allt är att du beräknar dödligheten genom att dividera med hela populationen, inte bara de som smittats. Med andra ord var dödligheten i Covid19 bara 0.00001% enligt dig när första dödsfallet inrapporterades. Detta innebär då med samma logik att viruset blir bara farligare och farligare i takt med att tiden går och fler smittas då. Kanske borde restriktionerna tuffas till med tiden då? I början av pandemin borde vi ju levt precis som vanligt Det är nu det blivit farligt på allvar! Stäng ned Sverige omedelbart!!!!
Citera
2021-05-28, 11:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Okej. Ja, där fick du mig verkligen.
Jag fick ett samtal mitt i inlägget. Jag skulle förstås dragit av två nollar istället för lagt till, my misstake. sorry.
MEN, det viktigast av allt är att du beräknar dödligheten genom att dividera med hela populationen, inte bara de som smittats. Med andra ord var dödligheten i Covid19 bara 0.00001% enligt dig när första dödsfallet inrapporterades. Detta innebär då med samma logik att viruset blir bara farligare och farligare i takt med att tiden går och fler smittas då. Kanske borde restriktionerna tuffas till med tiden då? I början av pandemin borde vi ju levt precis som vanligt Det är nu det blivit farligt på allvar! Stäng ned Sverige omedelbart!!!!

Du kanske ska lägga av med att "multitaska" om du inte klarar av del..
Som man säger.. en gång ingen gång.. två gånger är två gånger för mycket.. och nu har du gjort det igen.

Inte konstigt att dina slutsatser blir som de blir.

"BERÄKNING DÖDLIGHET
1. Mortality Rate - Cause Specific. Används för att beräkna dödligheten i en viss sjukdom (ex C19) i förhållande till hela populationen i ett land. Denna beräkning görs över en given tidsperiod och ackumuleras INTE (oftast 1 år)"
Citera
2021-05-28, 11:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du kanske ska lägga av med att "multitaska" om du inte klarar av del..
Som man säger.. en gång ingen gång.. två gånger är två gånger för mycket.. och nu har du gjort det igen.

Inte konstigt att dina slutsatser blir som de blir.

"BERÄKNING DÖDLIGHET
1. Mortality Rate - Cause Specific. Används för att beräkna dödligheten i en viss sjukdom (ex C19) i förhållande till hela populationen i ett land. Denna beräkning görs över en given tidsperiod och ackumuleras INTE (oftast 1 år)"

Så hur många hade dött i Sverige sa du?
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Citera
2021-05-28, 11:10
Medlem
Citat:
...och lika fullt är det ju unga fullt friska som har dött i Sverige. Då kommer någon säkert med invändningen om de verkligen var fullt friska osv. Men börjar man resonera så finns det nog ingen som är fullt frisk. Alla har garanterat någon lite åkomma någonstans.
Tänker genast på den där 35-åriga läkaren som slog larm om sjukdomen i Kina. Har aldrig hört talas om att han skulle haft några underliggande sjukdomar, men lika fullt blev han ju smittad och avled.

Så kan det absolut ha varit. Hur många såna här fall har du hört talas om?
Och hur många procent blir det när vi tar dessa kända, yngre troligtvis friska, fall sett till landets population?
Citera
2021-05-28, 11:12
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Region Norrbotten håller presskonferens 13.30

I dag, fredag 28/5, anordnar Region Norrbotten en pressträff med anledning av den höga smittspridningen i länet. Smittskyddsläkaren Anders Nystedt förväntas även berätta om nya skärpta råd och restriktioner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-norrbotten

Vad kan det tänkas bli för skärpta restriktioner? Samtidigt ska de väl öppna upp för fler personer på matcher, bio enligt regeringens beslut från och med tisdag. Sjukvården är redan överbelastad.
Citera
2021-05-28, 11:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Intressant att du tar upp det. Fick nämligen en fundering och en tanke för en stund sedan. Vet nämligen flera personer som är övertygade om att de drabbats av covid. Kraftig feber, förlorat lukt- och smaksinne. De har testat sig, men testat negativt. Kan det möjligen vara så att testresultaten inte träffar rätt? Att folk får falska negativa test? Kan det bero på muterat virus som inte fångas upp av testerna?
Är den nedgång vi ser i antalet positiva test ett resultat av detta? Ligger smittspridningen kvar på en relativt hög nivå och det är anledningen till att vi inte ser proportionell nedgång inom vården, framförallt IVA? Eller beror det bara på att de som nu ligger och har vårdbehov smittades för flera veckor sedan?

En annan sak jag hörde är att det är väldigt lång väntetid på sina håll för att få sina provresultat. 5-7 dagar. Många föräldrar är förtvivlade över det, då deras barn har symtom och inte vet om de törs skicka sina barn till skolan när symtomen börjar lägga sig. Barn får ju ofta väldigt vaga och kortvariga symtom, även om de kan vara smittbärare.
Å andra sidan tycks ju inte samhället ta det här med smittspridning i skolan på speciellt stort allvar, så då är det nog många föräldrar (kanske med vissa rätta), som frågar sig varför de då själva ska göra det. Tycker det kunde hanterats bättre det här.

45 % minskning på IVA senaste 4 veckor
15 % minskning senaste veckan

52 % minskning av sjukhusvårdade (exkl IVA) senaste 4 veckor
17 % minskning senaste veckan

Jag påstår att det rasar.
Citera
2021-05-28, 11:23
Medlem
Den nye coronapas-app kan nu downloades. Både i Apples App Store og Googles Play Butik.

Den nye app har fået navnet ”Coronapas”. Her kan man blandt andet få både testsvar og informationer om vaccinationer.

Appen vil kunne benyttes til at dokumentere et gyldigt coronapas i både Danmark og ved rejser i EU.

Senere fredag er der indkaldt til pressemøde i Københavns Lufthavn, hvor det nye digitale coronapas bliver lanceret officielt.

https://www.recordere.dk/2021/05/dansk-corona-pas-app-er-klar/
Senast redigerad av Esrum 2021-05-28 kl. 11:33.
Citera
2021-05-28, 11:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Så kan det absolut ha varit. Hur många såna här fall har du hört talas om?
Och hur många procent blir det när vi tar dessa kända, yngre troligtvis friska, fall sett till landets population?

Det är nog lågt. Max 1% skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in