2021-05-28, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Intressant att nedgången i IVA inte fortsätter lika tydligt som tidigare, trots fortsatt ras i smittspridning samt nedgångar i den "vanliga" sjukvården (dock en platå i Stockholm även där ser det ut som). Vet inte om jag skulle kalla det oroande direkt, men det är ju inte positivt.

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Intressant att du tar upp det. Fick nämligen en fundering och en tanke för en stund sedan. Vet nämligen flera personer som är övertygade om att de drabbats av covid. Kraftig feber, förlorat lukt- och smaksinne. De har testat sig, men testat negativt. Kan det möjligen vara så att testresultaten inte träffar rätt? Att folk får falska negativa test? Kan det bero på muterat virus som inte fångas upp av testerna?
Är den nedgång vi ser i antalet positiva test ett resultat av detta? Ligger smittspridningen kvar på en relativt hög nivå och det är anledningen till att vi inte ser proportionell nedgång inom vården, framförallt IVA? Eller beror det bara på att de som nu ligger och har vårdbehov smittades för flera veckor sedan?

En annan sak jag hörde är att det är väldigt lång väntetid på sina håll för att få sina provresultat. 5-7 dagar. Många föräldrar är förtvivlade över det, då deras barn har symtom och inte vet om de törs skicka sina barn till skolan när symtomen börjar lägga sig. Barn får ju ofta väldigt vaga och kortvariga symtom, även om de kan vara smittbärare.
Å andra sidan tycks ju inte samhället ta det här med smittspridning i skolan på speciellt stort allvar, så då är det nog många föräldrar (kanske med vissa rätta), som frågar sig varför de då själva ska göra det. Tycker det kunde hanterats bättre det här.
Citera
2021-05-28, 10:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vi kan börja med att rätta till dina siffror så de inte "sockras" för mycket innan vi ger oss in i definitionerna HUR man beräknar "dödlighet".. det som du säger "inte så enkelt"

FACT CHECK
1. Antal Avlidna tom 2021-05-23 (laboratoriebekräftad Covid19), källa Socialstyrelsen: 12.794 personer (inte 15.000)
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

2. Antal Testade Positiva (bekräftade fall), Källa FHM: 1.068.473 personer
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

3. Sveriges Befolkning, källa SCB: 10.379.295 personer
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

.. här är det hög tid att du flaggar upp om du anser att en källa INTE är trovärdig enligt dig.

BERÄKNING DÖDLIGHET
1. Mortality Rate - Cause Specific. Används för att beräkna dödligheten i en viss sjukdom (ex C19) i förhållande till hela populationen i ett land. Denna beräkning görs över en given tidsperiod och ackumuleras INTE (oftast 1 år)

2. IFR - Infektion Fatality Rate: Den korrekta beräkningen som visar HUR dödlig en viss sjukdom är. Beräkning = Antal avlidna dividerat med Antal Bekräftade + Obekräftade Fall
WHO, Citat "The true severity of a disease can be described by the Infection Fatality Ratio"
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

3. CFR Case fatality Rate:
Beräkning = Antal avlidna dividerat med antal BEKRÄFATDE fall

WHO: Citat " Case fatality ratio (CFR) is the proportion of individuals diagnosed with a disease who die from that disease and is therefore a measure of severity among detected cases:

Reliable CFRs that can be used to assess the deadliness of an outbreak and evaluate any implemented public health measures are generally obtained at the end of an outbreak, after all cases have been resolved (affected individuals either died or recovered). However, this calculation may not hold in an ongoing epidemic, because it makes two assumptions..."

Definitionerna och formlerna hittar du här, jag använder mig av din källa WHO
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19
Jag hittar inte din favoritformel!!!
Varför finns inte den med i din WHO-länk tror du?

1. Mortality Rate - Cause Specific. Används för att beräkna dödligheten i en viss sjukdom (ex C19) i förhållande till hela populationen i ett land. Denna beräkning görs över en given tidsperiod och ackumuleras INTE (oftast 1 år)

Det beskrivs inte heller hur denna bör användas, men det har vi ju gått igenom så många gånger så det vet du väl vid det här laget. Du har uppenbarligen till slut förstått att den gäller för en tidsperiod som kan vara ett år, men också en månad om man vill jämföra hur dödligheten förändras över tid. Ja just det, Mortality Rate är till just för att lätt jämföra, inget annat. Den visar INTE dödligheten.
Citera
2021-05-28, 10:29
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Än en gång... så du bekräftar att Regeringen vill tvångsvaccinera befolkningen?

Nej jag jobbar inte för regeringen. Jag förklarar hur verkligheten fungerar. Vill du kunna resa? Jag kan komma på tusen anledningar att du måste vaccinera dig för att kunna leva som du tror att du har rätt att göra. Redan i sommar kan det bli problem för dig på Arlanda om du inte har vaccinationspass eller PCR-test. Visst kanske det är möjligt att resa genom att "bara" göra fyra PCR-test per resa men rent teoretiskt kan det bli en omöjlighet p.g.a att ex. en operatör på en plats kan ha rätt att kräva mer än så av resande som kommer från ett håll.
Citera
2021-05-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så enkelt är det ju inte. Skulle vara enkelt om det fanns fullständighet bland materialet, men så är det ju inte. Officiellt är det bara dryga miljonen i Sverige som testat positivt för Covid19. Officiellt är det knappt 15000 personer som avlidit. Då är dödligheten 15000/1 milj = 1,5%, men så vet vi ju alla att den rymmer visst mörkertal, då troligen cirka dubbelt så många varit smittade. Då har vi en dödlighet på 0,75%. Men sen har vi problemet att smittspridningen varit 3-4 gånger så hög bland 20-40 åringar, som bland 60+. Vi vet att dödligheten markant högre bland den senare gruppen. Så hur menar du att man skulle beräkna EXAKT dödlighet?
Tar gärna del av din förträffliga formel, men snälla. Börja inte att yra om överdödlighet, för den har inte ett smack med dödligheten i covid19 att göra. Speciellt inte i ett läge när vi levt med restriktioner i över 1 års tid och riskgrupper har hållit sig undan efter bästa förmåga, vilket gjort att de inte utsatts för smitta i så hög utsträckning som de annars skulle gjort. Samt att andra smittsamma sjukdomar som influensa och vinterkräksjuka tryckts tillbaka kraftigt.

Statistiken visar snarare att inga dör i Covid. I varje fall i Sverige.
De som är i slutet av livet dör i stort antal varje dag.
Ofta är det en simpel förkylning som "välter lasset" snarare än just Covid.

Om vi ska snacka reella dödssiffror så är det de "yngre" man ska kika på. De enda siffrorna som ska ligga till grund för vaccinering, restriktioner och andra motmedel.
Och då är vi nere på siffor i storleksordningen 0,00x% till 0.01% om vi räknar in personer som bär på andra sjukdomar och drabbas hårdare - precis som de riktigt gamla.

Gruppen unga fullt friska, där dör ingen.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-05-28 kl. 10:36.
Citera
2021-05-28, 10:35
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hittar inte din favoritformel!!!
Varför finns inte den med i din WHO-länk tror du?

Det beskrivs inte heller hur denna bör användas, men det har vi ju gått igenom så många gånger så det vet du väl vid det här laget. Du har uppenbarligen till slut förstått att den gäller för en tidsperiod som kan vara ett år, men också en månad om man vill jämföra hur dödligheten förändras över tid. Ja just det, Mortality Rate är till just för att lätt jämföra, inget annat. Den visar INTE dödligheten.

Jag har inte sagt detta till någon tidigare.. men du är för tyvärr för dum för att vi ska kunna fortsätta denna diskussionen med.

Nej, du har inte "vunnit".. du begriper bara helt enkelt inte.

Ha det så bra.
Citera
2021-05-28, 10:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vi kan börja med att rätta till dina siffror så de inte "sockras" för mycket innan vi ger oss in i definitionerna HUR man beräknar "dödlighet".. det som du säger "inte så enkelt"

FACT CHECK
1. Antal Avlidna tom 2021-05-23 (laboratoriebekräftad Covid19), källa Socialstyrelsen: 12.794 personer (inte 15.000)
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

2. Antal Testade Positiva (bekräftade fall), Källa FHM: 1.068.473 personer
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

3. Sveriges Befolkning, källa SCB: 10.379.295 personer
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

.. här är det hög tid att du flaggar upp om du anser att en källa INTE är trovärdig enligt dig.

BERÄKNING DÖDLIGHET

2. IFR - Infektion Fatality Rate: Den korrekta beräkningen som visar HUR dödlig en viss sjukdom är. Beräkning = Antal avlidna dividerat med Antal Bekräftade + Obekräftade Fall
WHO, Citat "The true severity of a disease can be described by the Infection Fatality Ratio"

3. CFR Case fatality Rate:
Beräkning = Antal avlidna dividerat med antal BEKRÄFATDE fall

WHO: Citat " Case fatality ratio (CFR) is the proportion of individuals diagnosed with a disease who die from that disease and is therefore a measure of severity among detected cases:

Reliable CFRs that can be used to assess the deadliness of an outbreak and evaluate any implemented public health measures are generally obtained at the end of an outbreak, after all cases have been resolved (affected individuals either died or recovered). However, this calculation may not hold in an ongoing epidemic, because it makes two assumptions..."

Definitionerna och formlerna hittar du här, jag använder mig av din källa WHO

Dina inlägg tillför ju absolut noll och ingenting, men det vet du säkert.

1. Enligt Folkhälsomyndigheten så var antalet inrapporterade dödsfall exakt 14.451 personer tom igår. Då vet vi att dessa siffror inte är fullständiga då det saknas några tusen som avled våren 2020 som aldrig fick sin diagnos innan de avled. Så sannolikt 16-17 tusen döda, men vi kan räkna lågt och säga 15 tusen jämnt.

2. Ditt stora fel är att du sätter hela populationen i nämnaren och inte bara de som varit smittade vilket är sinnessjukt korkat och det borde du förstå själv. Om två personer blir smittade i Sverige av en sjukdom och en avlider är ju dödligheten 50%, men du hävdar att dödligheten i denna sjukdom ska beräknas 1/10.000.000=0,000000001% eftersom det bor 10 miljoner i Sverige. Ja, det låter ju verkligen jättebegåvat. Vi är nog många som är imponerade över dina briljanta matematikkunskaper. Eller inte.....
Citera
2021-05-28, 10:39
Medlem
Citat:
Intressant att du tar upp det. Fick nämligen en fundering och en tanke för en stund sedan. Vet nämligen flera personer som är övertygade om att de drabbats av covid. Kraftig feber, förlorat lukt- och smaksinne. De har testat sig, men testat negativt. Kan det möjligen vara så att testresultaten inte träffar rätt? Att folk får falska negativa test? Kan det bero på muterat virus som inte fångas upp av testerna?
Är den nedgång vi ser i antalet positiva test ett resultat av detta? Ligger smittspridningen kvar på en relativt hög nivå och det är anledningen till att vi inte ser proportionell nedgång inom vården, framförallt IVA? Eller beror det bara på att de som nu ligger och har vårdbehov smittades för flera veckor sedan?

En annan sak jag hörde är att det är väldigt lång väntetid på sina håll för att få sina provresultat. 5-7 dagar. Många föräldrar är förtvivlade över det, då deras barn har symtom och inte vet om de törs skicka sina barn till skolan när symtomen börjar lägga sig. Barn får ju ofta väldigt vaga och kortvariga symtom, även om de kan vara smittbärare.
Å andra sidan tycks ju inte samhället ta det här med smittspridning i skolan på speciellt stort allvar, så då är det nog många föräldrar (kanske med vissa rätta), som frågar sig varför de då själva ska göra det. Tycker det kunde hanterats bättre det här.

Snälla snälla sluta!

Både du och jag vet att inlagda minskat med 60-70% på en månad. Att IVA är trögare är ju för att vårdtiderna är uppåt 30 dagar.

Ta det nu lugnt. Det finns ingen ”okänd” mutation i omlopp. Där jag bor är det mängder av barn sjuka just nu. Feber, huvudvärk och kraftig påverkan i halsen. INGEN testas positivt och i stort sett inga vuxna runt barnen har blivit sjuka på något sätt. Hade detta varit covid, så hade ju de flesta föräldrar varit sjuka vid detta laget.
Att vårda ett barn med covid lär föra med sig att de allra flesta blir smittade. Om man beter sig som en normal förälder vill säga (närhet och omtanke)
Citera
2021-05-28, 10:39
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej jag jobbar inte för regeringen. Jag förklarar hur verkligheten fungerar. Vill du kunna resa? Jag kan komma på tusen anledningar att du måste vaccinera dig för att kunna leva som du tror att du har rätt att göra. Redan i sommar kan det bli problem för dig på Arlanda om du inte har vaccinationspass eller PCR-test. Visst kanske det är möjligt att resa genom att "bara" göra fyra PCR-test per resa men rent teoretiskt kan det bli en omöjlighet p.g.a att ex. en operatör på en plats kan ha rätt att kräva mer än så av resande som kommer från ett håll.

Det enda jag ser i ditt mail är vallande mot en Tvångsvaccinering.. sedan skiter jag ett stort stycke i om du jobbar för regeringen eller inte.. svaret blir detsamma... det blir ingen vaccinering.

Jag kommer resa i sommar utan att vara vaccinerad.. och jag har även rest under pandemin.. utan att vara vaccinerad.. så sent som för 4 veckor sedan.

Det glädjer mig att folket genomskådat drevet och att vaccinationsviljan droppar pga av detta tvång som inte är underbyggt av fakta.

Nöjd så?
Citera
2021-05-28, 10:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Statistiken visar snarare att inga dör i Covid. I varje fall i Sverige.
De som är i slutet av livet dör i stort antal varje dag.
Ofta är det en simpel förkylning som "välter lasset" snarare än just Covid.

Om vi ska snacka reella dödssiffror så är det de "yngre" man ska kika på. De enda siffrorna som ska ligga till grund för vaccinering, restriktioner och andra motmedel.
Och då är vi nere på siffor i storleksordningen 0,00x% till 0.01% om vi räknar in personer som bär på andra sjukdomar och drabbas hårdare - precis som de riktigt gamla.

Gruppen unga fullt friska, där dör ingen.

...och lika fullt är det ju unga fullt friska som har dött i Sverige. Då kommer någon säkert med invändningen om de verkligen var fullt friska osv. Men börjar man resonera så finns det nog ingen som är fullt frisk. Alla har garanterat någon lite åkomma någonstans.
Tänker genast på den där 35-åriga läkaren som slog larm om sjukdomen i Kina. Har aldrig hört talas om att han skulle haft några underliggande sjukdomar, men lika fullt blev han ju smittad och avled.
Citera
2021-05-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fanns en liknande platå på IVA under fjolårets nedgång ungefär samma tidpunkt. Gissningsvis är det någon liknande effekt i år och nedgången sätter fart igen nästa vecka eftersom alla andra siffror pekar åt rätt håll.

Ah, tack för info. Låter rimligt och då hoppas vi på det!
Citera
2021-05-28, 10:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Snälla snälla sluta!

Både du och jag vet att inlagda minskat med 60-70% på en månad. Att IVA är trögare är ju för att vårdtiderna är uppåt 30 dagar.

Ta det nu lugnt. Det finns ingen ”okänd” mutation i omlopp. Där jag bor är det mängder av barn sjuka just nu. Feber, huvudvärk och kraftig påverkan i halsen. INGEN testas positivt och i stort sett inga vuxna runt barnen har blivit sjuka på något sätt. Hade detta varit covid, så hade ju de flesta föräldrar varit sjuka vid detta laget.
Att vårda ett barn med covid lär föra med sig att de allra flesta blir smittade. Om man beter sig som en normal förälder vill säga (närhet och omtanke)

Märkligt att det är så många som smittas trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer. De verkar inte hjälpa. Ofta hör man myndighetsföreträdare som säger att folk inte följer rekommendationerna, men när barn smittas i stor utsträckning som du säger, ja då är det ju rätt uppenbart vart de blivit smittade någonstans. Förhoppningsvis lägger sig detta om en månad när barnen är på sommarlov.
Citera
2021-05-28, 10:46
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Dina inlägg tillför ju absolut noll och ingenting, men det vet du säkert.

1. Enligt Folkhälsomyndigheten så var antalet inrapporterade dödsfall exakt 14.451 personer tom igår. Då vet vi att dessa siffror inte är fullständiga då det saknas några tusen som avled våren 2020 som aldrig fick sin diagnos innan de avled. Så sannolikt 16-17 tusen döda, men vi kan räkna lågt och säga 15 tusen jämnt.

2. Ditt stora fel är att du sätter hela populationen i nämnaren och inte bara de som varit smittade vilket är sinnessjukt korkat och det borde du förstå själv. Om två personer blir smittade i Sverige av en sjukdom och en avlider är ju dödligheten 50%, men du hävdar att dödligheten i denna sjukdom ska beräknas 1/10.000.000=0,000000001% eftersom det bor 10 miljoner i Sverige. Ja, det låter ju verkligen jättebegåvat. Vi är nog många som är imponerade över dina briljanta matematikkunskaper. Eller inte.....

Fel.. medborgarna är mer intelligenta och har högre matematikkunskaper än vad ni fårskallar vill få det till.

Till att börja med, du har verkligen briljerat med din uträkning...
1/10M blir inte som du skriver 0.000000001% (med 8 nollor) ...
Korrekt svar är 0.00001% (dv 4 nollor.. inte 8).. du har inte bara lagt till 2 nollor du har även "glömt" multiplicera med 100 för att få fram procentsatsen..

Det är här man skiljer "agnarna från vetet"
inte konstigt att du tror att fler har avlidit med tanke på dina matematikkunskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in