2021-05-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får väl se vad som händer. Jag säger inte att det kommer bli på vare sig det ena eller det andra viruset. Lite oroande vad gäller mutationerna är ju att de mutationer man sett, snarare tycks verkat i andra riktningen. Mer smittsamt och mer farligt.

Sydafrika, Storbritannien, Indien, Brasilien. Alla dessa mutationer har varit värre än den ursprungliga varianten, men kanske kan det förändras och bli mildare.
Glöm inte den belgiska mutationen.
Citera
2021-05-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej visst! Och då får de i riskgrupper och som är oroliga hålla sig undan. Enkelt. Vi andra kan leva våra liv, på egen risk, som med så mycket annat i livet. Inte en jävel har brytt som att föreslå restriktioner för hela befolkningen varje år som influensan är här och skördar liv i riskgrupper. Varför?

På frågan varför så gissar jag på att det är för att det finns vaccin samt att influensan inte är helt okänd sedan tidigare. Folk dör, det vet jag men iom vaccin och att man känner till sjukdomen så är det lättare att skydda sig samt behandla.
Citera
2021-05-27, 19:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Varför tycker du att man bara skulle vaccinera gamla och multisjuka? Vad skulle det vara för poäng med att inte vaccinera så många som möjligt?
Resten av världen gör ändå inte det, och Sars Covid 2 kommer att mutera vidare i rask takt där. Stänger vi gränsen ordentligt kan det vara vits att massvaccinera, men det lär vi knappast göra. Dessutom har vi inte vaccin så det räcker, som vi nu ser, för att vaccinera alla i ett svep.

Barn och friska vuxna löper låg risk att drabbas av komplikationer ändå, och då vi får räkna med återkommande vaccinering är det orimligt att vaccinera hela befolkningen årligen. Min åsikt!
Citera
2021-05-27, 20:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag noterar att Botarna är mycket noga med att skriva "Rekommendationerna" samt "inte tvingande"

Då det är en "rekommendation" och inget "tvång" väljer jag att göra det som jag anser är korrekt (fortfarande inte ur egoistiskt perspektiv).

Men tack för att du delade med dig av dina "känslor"

Tagga nu ner lite.. Om bara drygt en månad kan du åtnjuta alla fördelarna med EU,s digitala gröna intyg. Det gäller bara att du kommer över skräcken för sprutan. Skall nog gå bra skall du se. 😁
Citera
2021-05-27, 20:07
Medlem
Citat:
Vi får väl se vad som händer. Jag säger inte att det kommer bli på vare sig det ena eller det andra viruset. Lite oroande vad gäller mutationerna är ju att de mutationer man sett, snarare tycks verkat i andra riktningen. Mer smittsamt och mer farligt.

Sydafrika, Storbritannien, Indien, Brasilien. Alla dessa mutationer har varit värre än den ursprungliga varianten, men kanske kan det förändras och bli mildare.

Om det är ett labbvirus, vilket är troligt, är det gjort för att inte gå att vaccinera mot. Inget av dom andra coronavirusen som smittar människor har gått att vaccinera mot. Vaccinet mot SarsCoV1 gjorde att försöksdjuren blev överkänsliga för viruset. Antikropparna blev för starka.
Om viruset fortsätter att mutera mot farligare varianter så finns ingen plan B.
Citera
2021-05-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Glöm inte den belgiska mutationen.

Snart kommer även den svenska mutationen som kommer ta död på hela svenska befolkningen!

Vi har väl i princip fått in varenda variant i Sverige, ändå går antalet smittade samt dödstalen ner. Märkligt.
Citera
2021-05-27, 20:17
Medlem
Oroväckande utveckling på UK nu, fallen ökar rejält, Är det den Indiska varianten som spökar!?
Citera
2021-05-27, 20:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om det är ett labbvirus, vilket är troligt, är det gjort för att inte gå att vaccinera mot. Inget av dom andra coronavirusen som smittar människor har gått att vaccinera mot. Vaccinet mot SarsCoV1 gjorde att försöksdjuren blev överkänsliga för viruset. Antikropparna blev för starka.
Om viruset fortsätter att mutera mot farligare varianter så finns ingen plan B.

Låter inte som du tänker vaccinera dig ?
Citera
2021-05-27, 20:28
Avslutad
Det sjuka med det här att bara för att corona blir borta i Sverige är det inte säkert det är det i Asien. Likt förbannat lär vi se svenskar som till varje pris skall åka till Thailand förs TT fota sina fötter på badstränder och läggs ut det på sociala medier under januarimånad och påpeka hur underbart livet är.

De lär få Corona där och ta med det TILL Sverige igen.

Med det sagt, kul att för en gångs skull se ett slut och jag hade det på känn att första älgjaktsdagen är det mesta återställt.
Citera
2021-05-27, 20:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Oroväckande utveckling på UK nu, fallen ökar rejält, Är det den Indiska varianten som spökar!?

Eller den brasilianska? Eller beror det på att effekten i Astras vaccin inte är något vidare långvarig?
Citera
2021-05-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Ökar rejält?

Ser inte ut att öka rejält.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Ser ut som en liten ökning som sker långsamt.

3000 fall om dagen i ett land med 8 gånger Sveriges befolkning är inte särskilt mycket.

De har haft en onaturligt låg smittspridning en längre tid med alla nedstängningar men har nu börjat öppna upp och bli mer som Sverige har varit hela tiden. Tillräckligt många unga är inte vaccinerade för att hålla nere smittan på så låga nivåer den legat en längre stund utan restriktioner.
Citera
2021-05-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Är det 753 personer som nu är på sjukhuset och behandlas mot Covid?

Idag sa Taha att det är ungefär 1000.

Eller ska man addera denna sifran med IVA-patienterna?

Det brukar vara utöver IVA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in