2021-05-27, 14:51
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du får tro vad du vill. Låt mig uttrycka det så här;
Läkemedelsbolagen tjänar stora pengar just nu. Du tycks inte hålla med, och mitt intresse ligger inte i att lära människor att solen är varm.

Och för ett par månader sen så vad det munnskyddstillverkarna (kostar nu ca 1 SEK här) och gummihandsktillverkarna (kostar nu ca 0,2 SEK här) som låg bakom epidemin... men nämn inte nedstäningningar för guds skull, vi måste ju kunna åka på sportlovsresor med familjen.
Citera
2021-05-27, 14:51
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inte för att vara sådan - jag håller inte med IMBILDEN i mycket men stämmer detta?

Kollar man på smittspridningen i Sverige så stämmer det ju mycket riktigt att det peakar vid loven men detta kan ju lika väl bero på att spridningen minskar under loven?

Syns t ex en tydlig dipp i början av November 2020 som stämmer väl in med höstlovet (vecka 44).

Trenden har väl varit stigande smittotal fram till ledigheten för att sedan börja sjunka. Jag skulle inte uttrycka mig som att det peakar vid ledigheterna - snarare att det vänder vid ledigheterna.

Sen finns det ju annat som påverkar - t ex minskningen som började både våren 2020 och våren 2021 men den verkar snarare beror på klimat och andra faktorer.
Ja, jag delar din uppfattning. Tyckte mest att det var en rolig kommentar utifrån den i tråden eviga diskussionen om skolornas vara eller icke vara.
Citera
2021-05-27, 14:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det beror på hur man räknar det, de allra flesta rena kostnaderna har man ändå oavsett om sängen är belagd eller tom.

Dremot blir det en undanträngningseffekt om behovet övertiger kapaciteten och detta kan ju faktiskt få folk att kräva att vården byggs ut för att täcka behovet även under ej optimala förhållanden då man faktiskt finansierar den (frivilligt eller ofrivilligt), det kommer ju kosta...

Så visst, det ÄR billigt för staten att köpa in vaccin...
Det är inte läkemedelsindustrin som gör vinst på sjukhussängar.

Märklig tråd detta, när man avkrävs siffror på att försäljaren av ett vaccin tjänar pengar på försäljning, oavsett vad dennes kund annars hade lagt pengarna på...
Citera
2021-05-27, 14:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och för ett par månader sen så vad det munnskyddstillverkarna (kostar nu ca 1 SEK här) och gummihandsktillverkarna (kostar nu ca 0,2 SEK här) som låg bakom epidemin... men nämn inte nedstäningningar för guds skull, vi måste ju kunna åka på sportlovsresor med familjen.
Försök åtminstone att läsa vad jag skriver, eller sluta citera mig.

Herre Gud, hjälp detta arma släkte!
Citera
2021-05-27, 15:01
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Senaste data från Folkhälsomyndigheten omräknat till sju dagars rullande medel av antal fall per dag per miljon innevånare.
tidigare7 är för en vecka sedan och senaste7 är för de senaste sju dagarna.
procent anger procent ökning och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               tidigare7  senaste7  procent  R-värde
Norrbotten                 535       490     -8.3     0.94
Kalmar                     355       241    -32.1     0.77
Örebro                     370       221    -40.3     0.70
Västra_Götaland            342       214    -37.5     0.72
Kronoberg                  472       207    -56.2     0.57
Jönköping                  268       203    -24.0     0.83
Jämtland_Härjedalen        367       200    -45.7     0.66
Totalt_antal_fall          304       184    -39.6     0.71
Skåne                      333       184    -44.8     0.67
Västerbotten               246       183    -25.4     0.82
Östergötland               363       180    -50.4     0.62
Västernorrland             294       179    -39.1     0.71
Halland                    208       173    -16.8     0.88
Uppsala                    232       172    -26.1     0.81
Gävleborg                  291       171    -41.3     0.69
Sörmland                   264       170    -35.5     0.74
Västmanland                266       168    -36.6     0.73
Dalarna                    303       168    -44.7     0.67
Blekinge                   213       144    -32.1     0.77
Stockholm                  267       136    -48.8     0.63
Gotland                    191       126    -33.8     0.75
Värmland                   172       122    -29.0     0.79
Första gången som R-talet ligger under 1,0 i hela Sverige på väldigt länge?
Tom Norrbottnarna hänger på. Keep it up!
Citera
2021-05-27, 15:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Går lite ihop med dina funderingar..

” Av de över 2 miljoner människor i Sverige som fått minst en dos vaccin har 0,3 procent eller 5 942 personer konstaterats ha covid-19 minst tre veckor efter sin vaccination. Av dessa har 20 fått intensivvård och 187 personer har avlidit med covid-19. (Bland dessa ingår även fallen nedan som fått två doser vaccin.)
Av de mer än 700 000 personer som var fullvaccinerade med två doser, har 0,2 procent eller 1 624 personer konstaterats ha covid-19. Av dessa har 6 personer fått intensivvård och 67 personer avlidit med covid-19.”

Jo, svårt att veta vilka växlar man ska dra på det. Enligt de siffror du anger som rimligen är rätt avrundade visar ju ändå med tydligt att gruppen som fått två sprutar har betydligt bättre skydd. Bland de ovaccinerade är kanske siffran 1%. Det är stor relativ skillnad mellan faktor 0,3 och 0,2.
Såg ett jättebra stapeldiagram med dos1 dos2 inlagda som separata staplar tidigare.
Det intressant där var att de som redan efter 3 veckor hade fått sin andra dos hade ett högst signifikant bättre skydd. Ibland i flödet hör man vissa uttrycka att den andra dosen är enbart till för att få ett längre varaktigt skydd, men det tycks inte alls stämma. Den andra dosen behövs för att att grundskyddet ska bli högt. Läste att Stefan Löfven hade fått sin andra spruta redan efter 2 veckor och 6 dagar. Sannolikt inte utan anledning...
Citera
2021-05-27, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Läste du artikeln?

The Lancet är en vetenskaplig tidskrift och studien är gedigen, så räkna med minst 70 % efter en dos.
"Många siffror som florerar" kan man använda när man läser olika dagspress och inlägg här och FB.

Lika fullt har tillverkaren angivit 50% och de borde ju veta vad de talar om. De har ju provat flera varianter och intervall in sina kliniska studier.
Citera
2021-05-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lika fullt har tillverkaren angivit 50% och de borde ju veta vad de talar om. De har ju provat flera varianter och intervall in sina kliniska studier.

Kliniska studier är en sak. Nu finns data från verkligheten.
Vilka litar du på menar du?
Citera
2021-05-27, 15:21
Medlem
Surtrutens avatar
Vaccinviljan fortsatt hög – 9 av 10 tänker ta sprutan

9 av 10 svenskar säger att de helt säkert eller troligen kommer tacka ja till att vaccinera sig mot covid-19, enligt en ny enkät från Folkhälsomyndigheten. Bland de som redan fått en första dos uppger 97 procent att de helt säkert kommer kommer ta den andra, medan resterande tre procent svarar ”troligen”.

Folkhälsomyndighetens Karin Tegmark Wisell konstaterar på dagens pressträff att enkäten visar en ”stor vilja att vaccinera sig”.

– Det är förstås väldigt glädjande att se att den stora vaccinationsviljan håller i sig över alla åldersgrupperna och att regionerna har lyckats nå ut med information i samband med vaccinerbjudandet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett uttalande.
Omni.se
Citera
2021-05-27, 15:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

kliniska studier har högt bevisvärde för mig. Det har testats på tiotusentals personer under lång tid. Det är ju också verkliga personer i verkligheten. Det är ju inte så att man låst in testpersonerna i laboratorium. Jag vet faktiskt inte vad som skiljer studierna åt exakt. Vad som kan beror på slumpen, eller vilken smittspridning man haft i samhället och i de mer miljöer där testerna genomförts.

Däremot vet jag att de studier som läkemedelstillverkarna genomför håller hög kvalitet, de kvalitetsgranskas och vaccinationsgodkännandet från de olika myndigheterna baseras på de här studierna. Sedan finns det alla möjliga som i efterhand gör egna studier. Vilket bevisvärde eller trovärdighet man ska åsätta dessa studier är omöjligt att svara på utan att ha detaljgranskat dessa, om ens då. Jag tycker den bästa bedömning är vad vaccintillverkarna kommit från till och på de data som de fått sina godkännanden på.
Du är givetvis fri att tycka något helt annat, men det är i alla fall min motivering.
Citera
2021-05-27, 15:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Primary efficacy analysis demonstrates BNT162b2 to be 95% effective against COVID-19 beginning 28 days after the first dose;170 confirmed cases of COVID-19 were evaluated, with 162 observed in the placebo group versus 8 in the vaccine group.
https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-conclude-phase-3-study-covid-19-vaccine

Det verkar ju som 70 % skydd efter en dos är närmare sanningen.
Citera
2021-05-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Underbart, fortsatt kraftig baisse!

Komigen nu alla skol- och dagisbarn! om ni hjälps åt och fortsätter fokusera allt ni kan på att det snart är sommarlov så tror jag snart vi golvat Corona för denna gången.
Inte säkert det är över med kriser Per Bolund sa något om framtida kris på dagens pressträff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in