Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Kliniska studier är en sak. Nu finns data från verkligheten.
Vilka litar du på menar du?
kliniska studier har högt bevisvärde för mig. Det har testats på tiotusentals personer under lång tid. Det är ju också verkliga personer i verkligheten. Det är ju inte så att man låst in testpersonerna i laboratorium. Jag vet faktiskt inte vad som skiljer studierna åt exakt. Vad som kan beror på slumpen, eller vilken smittspridning man haft i samhället och i de mer miljöer där testerna genomförts.
Däremot vet jag att de studier som läkemedelstillverkarna genomför håller hög kvalitet, de kvalitetsgranskas och vaccinationsgodkännandet från de olika myndigheterna baseras på de här studierna. Sedan finns det alla möjliga som i efterhand gör egna studier. Vilket bevisvärde eller trovärdighet man ska åsätta dessa studier är omöjligt att svara på utan att ha detaljgranskat dessa, om ens då. Jag tycker den bästa bedömning är vad vaccintillverkarna kommit från till och på de data som de fått sina godkännanden på.
Du är givetvis fri att tycka något helt annat, men det är i alla fall min motivering.