2021-05-27, 00:13
Medlem
Omni citerar Washington Post:
Citat:
USA:s president Joe Biden har beordrat amerikanska underrättelsebyråer att vidare utreda om coronaviruset först spreds från djur till människa eller om viruset läckt från ett labb i Kina. Det rapporterar amerikanska medier.
I ett uttalande från Vita huset säger Joe Biden att han vill se ”fördubblade ansträngningar” och att han vill att det rapporteras tillbaka till honom inom loppet av 90 dagar.
Uttalandet kommer efter att flera länder krävt att WHO, som avfärdat labbteorin som ”extremt osannolik”, utreder frågan på nytt. WHO har kritiserats efter att Wall Street Journal rapporterat om en underrättelserapport som visat att forskare vid Wuhans virologiska institut i november 2019 sökte vård för covidliknande symptom.
https://omni.se/bidens-krav-utred-virusets-ursprung-narmare-ge-mig-rapport-inom-tre-manader/a/AleQq3

Edit: Även Aftonbladet har en artikel om labbteorin
Citat:
Kina måste lägga alla kort om Wuhan-labbet på bordet
Problemet är att Kina varit allt annat än öppna gentemot omvärlden. Det tog drygt ett år innan man släppte in en delegation med forskare från WHO i mitten av januari i år.
Deras rapport har blivit hårt kritiserad därför att den utan att hänvisa till några hårda data slår fast att det är "extremt osannolikt" att viruset av misstag slunkit ut från ett högsäkerhetslaboratorium i Wuhan där man forskar på virus från fladdermöss, bland dem coronavirus.
Kritiken har ökat efter att uppgifter nyligen läckt ut från en amerikansk underrättelserapport som hävdar att minst tre forskare vid laboratoriet i Wuhan insjuknade i covid- och influensaliknande symtom i november 2019, strax innan viruset spreds i tiomiljonersstaden. De uppges ha blivit så sjuka att de vårdades på sjukhus.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/mBAeX1/kina-maste-lagga-alla-kort-om-wuhan-labbet-pa-bordet

Edit2: Officiellt uttalande från vita huset
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/05/26/statement-by-president-joe-biden-on-the-investigation-into-the-origins-of-covid-19/
Senast redigerad av fabbe2 2021-05-27 kl. 00:43.
Citera
2021-05-27, 06:11
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Men det är inte den främsta anledningen till att jag vill prioritera ner Afrika. Den främsta anledningen är att afrikanerna under lång tid har fått ta emot stora mängder bistånd från omvärlden. Under all den tiden, så har afrikanerna inte brytt sig om att åtgärda orsakerna till deras konstanta misär.
Det där är en brutal och felaktig generalisering som är till begränsad hjälp om spridningen accelererar på den kontinenten. Jag tror en väg att gå blir att de tidigare kolonialmakterna som har starka band och befolkningsutbyte tar initiativ för att förbereda en storskalig vaccinering, när behovet uppstår, genom utbildning och opinionsbildning.

Övriga länder får så gott det går påverkas genom olika afrikanska förbund och olika befolkningsgruppers gemensamma ledare. Vi får väga in att det som skett i Indien delvis visar på riskerna med bristande förberedelse, delvis på vikten av att få med lokala politiska och religiösa aktörer.

Så även om det kan vara felaktigt att påbörja storskalig vaccinering på den kontinenten är det prioriterat att förbereda för den, vilket måste ske lokalt på gräsrotsnivå.
Citera
2021-05-27, 06:51
Medlem
Returpappers avatar
I Kiruna ha man insett att ungdomar har riskbeteende och att de driver smittan.

Citat:
Smittspridningen i Kiruna är bland landets högsta och antalet nya fall fortsätter att öka. Drivande i utvecklingen är ungdomarna och på onsdagen beslutade kommunen därför att flera högstadieskolor ska övergå till fjärrundervisning.

Bra drag att stänga skolorna men ett annat sätt är att förbjuda dem att vara inne i skolan på rasterna. Frisk luft är nyttigt.
Citera
2021-05-27, 07:42
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödlighet i olika åldersgrupper.

Från Our World in Data kan man extrahera överdödlighet i form av P-score från åldersgrupperna 15-64, 65-74, 75-85 samt +85 år från 38 länder.

P-score = antalet avlidna i åldersgruppen under perioden 1/1 2020-maj 2021 minus medeltalet avlidna för perioden 2015-2019, dividerat med medeltalet för perioder 2015-2019 x 100. Beräkningen görs för varje vecka och här visas den kumulativa överdödligheten.

Åldersgrupperad överdödlighet eller ännu hellre åldersstandardiserad överdödlighet är nödvändig om man vill kompensera för skillnader i ålderspyramider för olika länder.

För gruppen 15-64 år kan man utgå från att överdödligheten bör vara relativt normal i de flesta länder, utom i de länder där man har en sämre hälsa generellt sett i avsedd grupp. I jämförelsen hamnar Chile, USA och de Brittiska öarna i topp för överdödligheten vilket sannolikt kan härledas till sämre hälsa i gruppen. Sverige har en underdödlighet i gruppen på runt 5%.

I den färska pensionärsgruppen 65-74 år toppar istället Polen, Slovakien och Bulgarien i listan. Sverige hamnar på en överdödlighet på -1,6% och ligger i botten med Norge och Danmark. Det tyder på dels en bra hälsa i gruppen och att denna grupp i troligtvis i mindre utsträckning befinner sig på äldreboenden där smitta har spridit sig.

I nästa åldersgrupp 75-84 ser man ytterligare en annan fördelning där Sverige hamnar på den övre halvan på 15 % överdödlighet, 1,7x så hög som Danmark och 5x högre än Norge.

I den sista gruppen, åldrar över 85 år så sjunker överdödligheten i Sverige till 3,8%, 2,7x högre än Danmark. Norge har underdödlighet i gruppen på -5,5% vilket skiljer sig från åldersgruppen 75-84 där de har en överdödlighet på 3%.

Sammantaget så är det ffa åldersgruppen 75-84 som sticker ut i Sverige.

Tack för ett bra och intressant inlägg!

Det ger ju ganska klara indikationer på vad som fungerat relativt sett bra, och vad som fungerat mindre bra eller snarare inte fungerar alls.
Det skulle ju varit intressant att se hur siffrorna i de äldsta grupperna, där Sveriges problem finns, ser ut bland de som har någon sorts vård (vårdhem, hemtjänst mm) i relation till de i samma grupper som inte har det vad gäller smittade för att verifiera hypotesen att äldrevården inte klarat att hantera pandemin och skyddsåtgärderna.
Citera
2021-05-27, 07:45
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför frågade du då, om det nu var "no shit sherlock"?

Båda är lika tillförlitliga för den tidpunkt deras data avser.
Jag förstår ju så klart att de tar sina siffror från olika källor, det är underförstått. Frågan gällde vilken skillnad det var, så man kunde dra slutsatser om deras respektive tillförlitlighet vid en given tidpunkt.
Citera
2021-05-27, 08:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att man inte borde vaccinerat i UK för att viruset muterar i Indien?
Finns det någon virolog som rekommenderar att vaccinerna utanför riskgrupperna?
Citera
2021-05-27, 08:15
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Bravo! Grattis! Vilken bright människa du är. Det är fortfarande hög spridning och människor dör. De ansvariga inom vården som går på knäna vädjar och ber att vi ska hålla ut lite till, men klart att sådana som dig ska "bryta mönstret". Jag hoppas bara på att våra vägar inte ska korsas när du är ute på stan och springer runt för att kramas och pussas...

Jag höll mig inne stor del av året när pandemin bröt ut och jag har inga problem att följa lagar och regler.. är varken dömd eller rättshaverist. Tvärtom, jag är en empatisk, generös och oegoistisk som person.
De enda regelbrott jag dragit på mig är 3 fortkörningsböter och ett gäng p-böter i mina yngre dar. Jag har även troget röstat på den sittande regeringen av ren solidaritet för de som inte har det lika bra ställt som mig. Jag är för demokrati där de valda representerar och jobbar för folket som gav dem rösten.

Men där finns ett samhällskontrakt mellan Stat och Medborgare... och detta kontrakt har den sittande regeringen brutit.

Det drivs en massiv kampanj mot medborgarna med en mängd förtäckta hot vad som sker eller inte sker om de inte vaccineras. Man inför ett frihetsberövande integritetskränkande sk Vaccinationspass med identisk arkitektur sin kinesiska Social Scoring System (även det oimplementerades successivt)

Det drevet som bedrivs även här inne på FB har tvingat mig att sätta mig in och analysera fakta på ett sätt som jag aldrig tidigare tvingats göra. Fakta är övertydlig.. dödligheten motiverar inte fortsatta åtgärder. Folk dör inte random.. det är endast de i livets absoluta slutskede, med underliggande sjukdommar.. och lång ifrån alla av dem.. som fått sätta livet till.

Att fortsätta med restriktioner och krav på vaccinering och reseintyg baserat på antal smittade där en stor del inte ens vet om att de är smittade är nonsens.
Varför inför vi inte restriktioner för alla de med hjärt/kärlsjukdommar som lider.. men överlever.. eller för den delen alla de cancerpatienter som inte dör

Och Ja.. jag kommer fortsätta krama, pussa och skaka hand med kompisar och bekanta när jag ser dem ute.
Citera
2021-05-27, 08:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Konspirationsteori.

Vi ser hur farligt det är. Inte särskilt farligt
Jag känner ingen som blivit allvarligt sjuk, jag känner fler som blivit inlagda för influensa. Om det hade varit ett riktigt farligt virus hade alla märkt det i form av allvarlig sjukdom och död omkring sig. Men precis som med svininfluensan börjar folk se att det här är en skapad hysteri.

Konspirationsteori igen.
Jag känner ingen som dött i influensa, men en som dött i Covid- 19. Det var inte heller någon sjuk gamling.

Jag känner också ett antal ur riskgrupper som fått Covid och klarat det utan problem.

Folk i allmänhet blir hysteriska pga ordval. "Pandemi" låter ju jättefarligt, och MsM blåser upp det ännu mer.

Sars Cov 2 visade sig vara ungefär lika dödligt som vi kunde förutspå redan i början av pandemin: 0.7- 1% ungefär. Bättre sjukvård= lägre dödlighet, och vården blir allt bättre ju längre tiden går och kunskapen ökar. Det är fortfarande hög dödlighet. Att låta viruset bara blåsa igenom befolkningen hade gett ca 50.000- 70.000 döda, beroende på hur hög flockimmunitet som krävts. Detta var regeringens och FHMs plan initialt, tillsammans med många andra länders.

Nu har vi istället en omvänd situation, där vi får höra att alla ska vaccinerna sig med ett oprövat vaccin, och nu är väl jag en "antivaxer" istället.... Landet Lagom levererar banne mig aldrig lagom.
Citera
2021-05-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att låta viruset bara blåsa igenom befolkningen hade gett ca 50.000- 70.000 döda,

Viruset har blåst igenom befolkningen nästan obehindrat. Vi har knappt haft några restriktioner. Det blev inte 50000 döda, det var domedagsprofetian som man körde med i början. Det fanns inget fog för den alls, det blev tydligt ganska tidigt att det var riskgrupper som fick problem men i princip ofarligt för resten.
Citera
2021-05-27, 09:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Viruset har blåst igenom befolkningen nästan obehindrat. Vi har knappt haft några restriktioner. Det blev inte 50000 döda, det var domedagsprofetian som man körde med i början. Det fanns inget fog för den alls, det blev tydligt ganska tidigt att det var riskgrupper som fick problem men i princip ofarligt för resten.
Fast nu har ju de flesta över 70 inte varit sjuka i covid....
Antikropptesten har ju alltid visat en låg siffra för de äldre i vårt samhälle.
Citera
2021-05-27, 09:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag höll mig inne stor del av året när pandemin bröt ut och jag har inga problem att följa lagar och regler.. är varken dömd eller rättshaverist.

Och Ja.. jag kommer fortsätta krama, pussa och skaka hand med kompisar och bekanta när jag ser dem ute.

Det är ju uppenbart så att du inte ens kan följa de enklaste rekommendationerna från folkohälsomyndigheten enligt din egen utsago ovan. Rent spontant känns det som du vill att pandemin ska fortsätta i all evighet.
Citera
2021-05-27, 09:47
Medlem
Regeringen väntas inom kort komma med sin plan för lättnader av coronarestriktioner, uppger TT. En presskonferens med bland andra statsministern väntas i eftermiddag, men ingen tid är satt.

Vad tror ni dom lättar på utöver det utlovade 1:a juni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in