2021-05-26, 19:55
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om inte frihetshatarna lättar på restriktionerna 1 juni kommer jag kedja fast mig på krogen vid stängning. Borde vara ganska enkelt. Tjock kedja, lås och bara låsa fast sig i nåt metallben på ett stabilt bord.

Jag känner detsamma. Det finns inget annat alternativ än att lätta på restriktionerna nu.

Sen vore det fint om folk kunde sluta panika över små hostningar och förstå att folk har hostat av hundra olika anledningar i alla tider, utan att ha covid. Imorse på bussen var det en man som bytte plats tre gånger för att någon som satt framför eller bakom honom hostade till EN gång - ungefär som när man harklar sig. Han hade handskar och munskydd, och åkte bara tre hållplatser, så mycket lidande för honom för så kort och onödig resa.
Citera
2021-05-26, 20:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
När jag kopierar in fakta direkt från källor som exempelvis Socialstyrelsen... avfärdar du med att "tänja på gränserna" och att du inte tror vi "lyckas lura någon".

Okej.. vad mer kan man säga?

Ahha, nu vet jag.. Faktaresistent!
Det fetade
När man synar er har ni båda ofta fel!
i mitt inlägg,
fundera på vad det kan tänkas betyda när det gäller dig och IMBILDEN?
  1. Vi båda har alltid fel!
  2. Vi båda har aldrig fel!
  3. Vi båda har allt som oftast fel?

Ingen är hjälpt av att du och IMBILDEN tänjer på gränserna vad gäller olika uppgifter om corona/covid.
Ni båda får nog bättre gehör för era argument om ni styrker dem med något som inte är falskt.
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-26 kl. 20:26.
Citera
2021-05-26, 20:04
Medlem
-AIR-s avatar
Någon som vet varför det ofta diffar mellan antal IVA-inlagda på platz och på svt?
Citera
2021-05-26, 20:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Någon som vet varför det ofta diffar mellan antal IVA-inlagda på platz och på svt?

För att de hämtar sina uppgifter från olika källor och tidpunkter.
Citera
2021-05-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
"Nästan katastrofalt" Är det kanske vaccinerna som kommit igång?

Nej, många som fortfarande inte är vaxade.
Men även om många är vaxade kan man ju fortfarande bli smittad.
Citera
2021-05-26, 20:40
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För att de hämtar sina uppgifter från olika källor och tidpunkter.
no shit sherlock, jag undrar ju vilken av sajterna som är mest tillförlitlig.
Citera
2021-05-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Staten tonar ju ned skiten för att de är rädda för att folk ska bli rädda och sluta konsumera.

Konspirationsteori.

Citat:
Om folk förstod hur farligt Covid19 egentligen var skulle det bli upplopp.

Vi ser hur farligt det är. Inte särskilt farligt
Jag känner ingen som blivit allvarligt sjuk, jag känner fler som blivit inlagda för influensa. Om det hade varit ett riktigt farligt virus hade alla märkt det i form av allvarlig sjukdom och död omkring sig. Men precis som med svininfluensan börjar folk se att det här är en skapad hysteri.

Citat:
Det är bara idioter som inte vaccinerar sig. Du kan ju fundera på varför alla statsråd och kungahus myglar till sig vaccin långt innan det blir tillgängligt för den breda allmänheten.

Konspirationsteori igen.
Citera
2021-05-26, 20:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Varför frågade du då, om det nu var "no shit sherlock"?

Båda är lika tillförlitliga för den tidpunkt deras data avser.
Citera
2021-05-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I UK (specifikt i Skottland) ökar antal nya fall igen.

Ska man bekymra sig över att vaccinen inte så bra minskar smittspridningen av den indiska varianten?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases

Det var det här Geert Vanden Bosschen sa att man skulle hålla utkik efter. Om han får rätt så har vaccinen ställt till problem istället för att lösa dem. Inte för att vaccinen är dåliga utan för att vaccinstrategin är galen, man ska inte vaccinera i en pågående omfattande smittspridning. Enligt honom ska unga och friska inte vaccineras. Han är den enda jag känner till som har gjort en korrekt förutsägelse i denna pandemi. Ett poäng till Geert.
Citera
2021-05-26, 20:57
Medlem
Citat:

Svårt att säga.

SVT hämtar från SIR. Denna siffra uppdateras tills alla regioner/sjukhus rapporterat sina platser den dagen. Den uppdateras inte sedan mer det dygnet. (Därför är delar av staplarna ”grå” tills man rapporterat klart) När en stapel blivit fylld, ändras den inte mer.

Platz går på vad regionerna rapporterat under dagen (om jag inte har helt jävla fel) Det innebär att tex Stockholm tex.kan ha rapporterat ”färdigt” sina platser vid 10.00, men tar sedan en helt aktuell siffra vid 17.00. Då kan det ha skrivits ut eller in folk.

Detta är min analys av varför det diffar.
Citera
2021-05-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det var det här Geert Vanden Bosschen sa att man skulle hålla utkik efter. Om han får rätt så har vaccinen ställt till problem istället för att lösa dem. Inte för att vaccinen är dåliga utan för att vaccinstrategin är galen, man ska inte vaccinera i en pågående omfattande smittspridning. Enligt honom ska unga och friska inte vaccineras. Han är den enda jag känner till som har gjort en korrekt förutsägelse i denna pandemi. Ett poäng till Geert.

Du menar att man inte borde vaccinerat i UK för att viruset muterar i Indien?
Citera
2021-05-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Av dem norrbottningar jag känner så är man fullständigt likgiltig inför Covid och har så varit under hela pandemin. Covid är ett stockholmsfenomen och hela den biten etc.
Det är iofs rätt upplyftande att prata med folk som knappt reflekterat över viruset, det får man säga. Det kanske blir ändring nu.

I Norrbotten är det inte vård och omsorg som driver smittan utan industrin. Tung industri som gruvor och stålverk. Jag tror man måste börja med snabbtester för att slå sönder smittkluster. Sedan måste man kanske se över lunchrum och hur man sitter och äter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in