Citat:
Ursprungligen postat av
likor
Eller så väntar han på en fällande dom mot Rebecka, då får han tid (förhoppningsvis många år) att bearbeta allt han tvingats uppleva, därefter våga berätta.
Stackars pojke, han har inte haft det lätt i livet med Rebecka. Försökte göra sig omtyckt nu när han fått komma tillbaka till Rebecka och Patrik, efter att i unga år blivit ratad och beskylld för nedriga saker av dem för att få honom omhändertagen av sociala myndigheter. Allt för att de i fred få fortsätta med sitt knarkande.
Arma barn. Han måste bära på många hemska minnen som inget barn ska behöva uppleva.
Som Knut-Anne skrev är barn otroligt lojala mot sina föräldrar, oavsett hur odrägliga de än är och hur illa de än blivit behandlade.
Rebecka ska inte tillåtas ha hand om några barn, hon förstör deras barndom med sitt ego och knarkande.
Jag tror också att han skyddar sin mamma som han förmodligen älskar. Jag undrar om Rebecka ville få bort honom från hemmet för att Patrik behandlade honom för dåligt. Hon ville ej det med kunde inte heller skydda honom. Så därför var det bättre för henne att han skickades bort.
Sedan kom Esmeralda som hon inte hade en anknytning till. Hon kände inte behovet av att skydda henne på samma sätt/ och hon älskade förmodligen inte henne. Jag tror hon till och med kände hat gentemot E för att Esmeralda inte älskade henne utan älskade den kärleksfulla Melinda. Så Esmeralda hade inget skydd hos någon av sina biologiska föräldrar.
Rebecca ville under rättegången visa hur hon var mån om att E skulle ha det bra när hon började träffa de biologiska föräldrarna. Och det viktiga för henne då var att socialen inte skulle vara med under träffarna. Enligt henne så var det för E skull vilket jag knappast tror. Om hon hade varit så mån om E så hade hon fått träffa/prata med familjen hon var uppväxt hos någon gång efter flytten. Eller så skulle hon ej hoppat över träffarna med E under hemflytten.
När de ville ha Esmeralda tillbaka skrev de att de mår dåligt pga av att de ej hade henne. Jag tror de trodde att de skulle bli lyckliga som en familj. Att de skulle sluta må så dåligt. Men så var inte fallet och det gjorde att de mådde ännu sämre.
Jag hoppas Esmeralda behandlades bra de flesta dagarna❤️. Kan inte ha varit lätt att både förlora sin familj och bli behandlad dålig samtidigt. Det som jag tycker är mest obehagligt med det här är att de verkar ha låst in henne i en källare. Snacka om att få men för livet för ett barn i den åldern att bli inlåst någonstans. Att kunna hantera den rädslan/ ångesten alldeles själv

.
Vissa detaljer påminner mig mycket om boken ”pojken som kallades det”. (Sedan fyra års ålder hade han vanvårdats och systematiskt misshandlats av sin psykiskt sjuka mor.)
Skillnaden är att Esmeralda kallades för Göthel och hon överlevde inte 💔