Citat:
Ursprungligen postat av
aaerlig
Smoking till 100%. De enda som dyker upp i frack år 2021 är killen från överklassfamiljen som är tvungen att använda frack på grund av tradition (och kanske till och med lyckas bära den, beroende på nivå av fjunighet). Den andra gruppen har aspbergers och blev övertygade om att bära frack efter att ha gjort research på internet (

)
"Alla" andra kommer ha smoking vid ett standardgymnasium. Går du på Lidingö, i Danderyd eller Lundsberg kanske andra normer gäller, där är jag osäker.
Vill du sticka ut: kör frack. Men risken är att du bara ser dum ut. Ett annat hett tips är kilt vilket jag fick se i person på min egna studentbal en gång i tiden. Det var populärt

Du kommer att få det tufft i livet för du har missförstått väldigt mycket om hur samhället fungerar.
Överklassfolket har alltid koll på vad som är rätt i dessa sammanhang och har tydliga koder för det som har förfinats fram genom generationer. De behöver aldrig oroa sig för om de är rätt eller inte. De kan t.o.m bryta mot en klädkod angiven i en inbjudan utan att bry sig, ifall klädkoden inte stämmer med deras tradition. Då kan de lika gärna dyka upp i shorts och en Metallica-tshirt. De bryr sig bara om vad deras likar tänker.
De som oroar sig är den tacky medelklassen och nyuppkomlingar från arbetarklassen. De är de som kan missförstå och tro att det är en bra idé att klä sig över den klädkod som gäller för tillställningen.
Om en tillställning har en klädkod så ska den följas till 100% så slipper alla pinsamma ögonblick. (Eller ögonblick som känns pinsamma 10 år senare.)
Finns ingen klädkod så är det bästa att klä sig något UNDER vad man förväntar sig att genomsnittsdeltagaren gör. Det kommer du att känna dig mest bekväm med och kommer även att tycka känns ok om 10 år när du ligger nedsupen i en rännsten med endast din kamphund som heter Tyson som vän.
"Frack" - herregud mänskor....
(OBS: Jag uttrycker inget klassförakt utan beskriver bara verkligheten!)