2021-05-26, 08:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Hur ser ni på att investerare som Bill Gates och tex Christer Gardell fullständigt dissar krypto ! det är ju inga foliehattar om vi säger så...

Jag har inte sett någon som förstår sig på krypto dissa det. Hittar du någon så länka gärna, för jag söker vettig kritik med ljus och lykta, så jag snabbt kan sälja av allt om det finns ett hål i narrativet.

2017 så dissade alla banker krytpo. 2021 så omfamnar plötsligt alla banker krypto.

Gemensamt för dem som dissar krypto är oftast att dom sysslar med något som har allt att förlora på att krypto växer sig större. Goldbug:en Peter Schiff går längst fram i detta led.

Ps.
Att varna för bubblor är inte att dissa krypto. Stock 2 Flow modellen visade att vi låg lite före plan när vi var uppe på 60+, samma modell säger nu att vi är lite efter plan när vi ligger på under 40k.
Citera
2021-05-26, 09:43
Medlem
Konstigt hur folk säger att efterfrågan på bitcoin sedan halveringen drivit upp priset. Så är det till största del inte.

Varför priset gått upp så mycket är för de stora företag som kommmit in.

Det är inte så att de använder bitcoin till något. Köp billigt sälj dyrt är det enda de är intresserad av.
Citera
2021-05-26, 10:15
Medlem
Citat:
Hur ser ni på att investerare som Bill Gates och tex Christer Gardell fullständigt dissar krypto ! det är ju inga foliehattar om vi säger så...

Det är inte så konstigt eftersom de har miljardinvesteringar i bl a aktier. De vill därför absolut inte att pengar ska flöda från deras tillgångar in till nya tillgångar (krypto), eftersom deras investeringar då kommer att gå sämre.
Citera
2021-05-26, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Konstigt hur folk säger att efterfrågan på bitcoin sedan halveringen drivit upp priset. Så är det till största del inte.

Varför priset gått upp så mycket är för de stora företag som kommit in.

Säger du inte emot dig själv här? Efterfrågan har ökat, punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Det är inte så att de använder bitcoin till något. Köp billigt sälj dyrt är det enda de är intresserad av.
Store of value.
Alternativet för dessa företag hade varit att investera sina pengar i tex fastigheter, på börsen eller skänkt bort i aktieutdelning.

Sitter man på ett par miljarder i kassa kistan, så vill man investera det illa kvickt för pengarna tappar snabbt köpkraft. Det gäller att hitta en form som undervärderad. Fastigheter och Börsen och liknande är INTE undervärderade.
Därför har Bitcoin blivit intressant. Att den möjligtvis var övervärderad på kort sikt när den var uppe på 60k är inte samma sak som att den är övervärderad på lång sikt då det finns rimliga narrativ för ett pris på $288k (S2F modellen) eller $500k (guldets marketcap) eller $500 miljoner och uppåt (totala värdet av alla olika slag av store of values som finns där ute).
Senast redigerad av se_där... 2021-05-26 kl. 11:52.
Citera
2021-05-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det är inte så konstigt eftersom de har miljardinvesteringar i bl a aktier. De vill därför absolut inte att pengar ska flöda från deras tillgångar in till nya tillgångar (krypto), eftersom deras investeringar då kommer att gå sämre.
Visst jag håller med men kan de inte investera också i krypto ?
Citera
2021-05-26, 12:07
Medlem
Gavins-Friends avatar
Elons beteende är helt sjukt. Kritiserar bitcoin, hajpar doge. Skriver att det är "promising" med energin med doge. Är så stört att lägga ut innan någonting hänt? Igår la han ut liknande fast med bitcoin. Att det är "promising" idag har han raderat inlägget.

Verkar mer och mer som han bränner sina broar då fler slutar lyssna. Förstår såklart att han själv vill tjäna pengar. Men är störigt och snart lär han piska en död häst och tror att marknaden inte kommer påverkas lika mycket i framtiden av hans tweets.
Citera
2021-05-26, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Elons beteende är helt sjukt. Kritiserar bitcoin, hajpar doge. Skriver att det är "promising" med energin med doge. Är så stört att lägga ut innan någonting hänt? Igår la han ut liknande fast med bitcoin. Att det är "promising" idag har han raderat inlägget.

Verkar mer och mer som han bränner sina broar då fler slutar lyssna. Förstår såklart att han själv vill tjäna pengar. Men är störigt och snart lär han piska en död häst och tror att marknaden inte kommer påverkas lika mycket i framtiden av hans tweets.

Och apropå Elon Musk.

Elon Musk Reveals Why He’s Backing Dogecoin Over Bitcoin, Ethereum And Others After His Surprise Call For Upgrade ‘Ideas’ Sends Its Price Sharply Higher

https://www.forbes.com/sites/billybambrough/2021/05/25/elon-musk-reveals-why-hes-backing-dogecoin-over-bitcoin-ethereum-and-others-after-surprise-call-for- upgrade-ideas-sends-its-price-sharply-higher/
Citera
2021-05-26, 14:13
Medlem
Citat:
Visst jag håller med men kan de inte investera också i krypto ?

Jag tror att det fortfarande är många hinder för företag osv att göra det. Sen kanske de också tror att tåget har gått.
Citera
2021-05-26, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag tror att det fortfarande är många hinder för företag osv att göra det. Sen kanske de också tror att tåget har gått.
Varför skulle det vara ett hinder? För att det är stigmatiserat?

Frågan är ändå relevant, dom kan investera i krypto likt Tesla och på så sätt rädda aktiekursen.

Jag tror snarare det handlar om den primala instinkten att något okänt måste bekämpas. Gemensamt för de som är antikrypto är att dom visar prov på skrämmande dålig kunskap. Det är extra tydligt på detta forum.
Citera
2021-05-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag har inte sett någon som förstår sig på krypto dissa det. Hittar du någon så länka gärna, för jag söker vettig kritik med ljus och lykta, så jag snabbt kan sälja av allt om det finns ett hål i narrativet.

2017 så dissade alla banker krytpo. 2021 så omfamnar plötsligt alla banker krypto.

Gemensamt för dem som dissar krypto är oftast att dom sysslar med något som har allt att förlora på att krypto växer sig större. Goldbug:en Peter Schiff går längst fram i detta led.

Ps.
Att varna för bubblor är inte att dissa krypto. Stock 2 Flow modellen visade att vi låg lite före plan när vi var uppe på 60+, samma modell säger nu att vi är lite efter plan när vi ligger på under 40k.
Har du provat Larsson Line? Låter ju skumt att han vill ha 0.05 btc för att få använda det scriptet. Stock to flow verkar ju ändå bra på långsikt?
Citera
2021-05-26, 16:25
Medlem
För oss som bara växlar till btc för köp, hur påverkas det alltmer från att det blir mindre ägare?
Citera
2021-05-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Varför skulle det vara ett hinder? För att det är stigmatiserat?

Frågan är ändå relevant, dom kan investera i krypto likt Tesla och på så sätt rädda aktiekursen.

Jag tror snarare det handlar om den primala instinkten att något okänt måste bekämpas. Gemensamt för de som är antikrypto är att dom visar prov på skrämmande dålig kunskap. Det är extra tydligt på detta forum.

Jag tänker mig att det kan vara krångligt bokföringsmässigt. Jag kan tänka mig att man måste ha med styrelsen på en sådan sak, som kanske är mer konservativa. Jag tänker mig att aktieägare tycker det är för riskabelt/volatilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in