2021-05-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
40 nya dödsfall https://www.gp.se/nyheter/sverige/40-nya-d%C3%B6dsfall-med-covid-19-1.48212896 Verkar ju inte ha minskat särskilt mycket.

Nee verkar inte så.. men det måste ju vara 0 - 55 åringar som dör nu med tanke på vaccineringar?
Citera
2021-05-26, 15:13
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om inte frihetshatarna lättar på restriktionerna 1 juni kommer jag kedja fast mig på krogen vid stängning. Borde vara ganska enkelt. Tjock kedja, lås och bara låsa fast sig i nåt metallben på ett stabilt bord.
Gå på systemet och drick hemma då.
Citera
2021-05-26, 15:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Här borde Sverige agera föredömligt. Enligt försiktighetsprincipen så vore det klokt att skänka allt vårt tillgängliga vaccin till afrikaner som flyr över Medelhavet.

När afrikanerna "flyr" över Medelhavet, så är det för sent att vaccinera afrikanerna, för att på så sätt skydda Europas befolkning. Efter att vaccinet har getts, så tar det en tid för immunförsvaret att bygga upp skydd.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Här har Anders Tegnell chansen att rädda liv. Vi som redan effektivt bromsat våra dödsfall och även vaccinerat de flesta som behöver det skulle kunna avvara alla våra doser till förmån för afrikanerna. Det vore mer proaktivt än att skänka vaccin till Sydamerika. Håller du inte med?

Ännu mer proaktivt skulle vara att stoppa resor mellan kontinenter.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Afrika är en kontinent fylld av barn och unga de behöver inte vaccineras. Italien och Spanien stoppar dom så gott de kan.

Inte tillräckligt väl. Med tanke på att det pågår en epidemi, så bör man överväga att skjuta torpeder på flyktingsmugglarnas båtar. Jag tycker illa om den sortens grovt våld, men under en epidemi så kan det vara moraliskt befogat att stoppa båtarna med grovt våld. Att ta iland "flyktingarna" innebär en smittorisk.

Citat:
De som kommer hit gör det säkert men flyg som kvotflyktingar eller drogsmugglare från Gambia. För övrigt går det aldrig att nå ut till alla på grund av Boko Haram och andra terrorgrupper ligor etc. 1000 tals läkare och hjälparbetare utan gränser skulle dö i Afrika Meningslöst låt smittan brinna igenom. Stoppa dem vid gränserna i stället.

Det är bra ifall även afrikanerna kan vaccineras i så stor utsträckning som möjligt, för att ge viruset mindre utrymme att mutera. Men först behöver européer, indier och sydamerikaner vaccineras. Afrikanerna kan vänta.

Citat:
Vaccinera svenskar så fort som möjligt det är effektivaste skyddet. Sydamerika kan man hjälpa med vaccin det har en tillräckligt väl fungerande infrastruktur. De är inte vuxna barn utan en tänkande befolkning.

Ja. Att snabbt vaccinera svenskarna är det bästa sättet att skydda just svenskarna. Mitt förslag att skicka vaccin till Indien och Sydamerika handlade om att visa omtanke mot länder i kris.
Citera
2021-05-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Kriteriet för nivå 2 i planen avseende ytterligare restriktionslättnader är färre än 200 fall per 100 000 invånare.

Ja men då ska det också vara under 70 personer på IVA och under 300 i slutenvården.

Utöver vaccinerade som ska vara 50% med minst 1 dos. Detta har vi typ nått.
Citera
2021-05-26, 15:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Finns ingen sådan skyldighet i lag.
Men om du nu månar om medmänniskor, är det inte din, min och samhällets skyldighet att inte använda oss av fordonstrafik?
Jag menar, tänk på alla trafikoffer vi kommer rädda.
Att det sedan ger andra ekonomiska biverkningar spelar ju uppenbarligen ingen roll.
Acceptera din skyldighet nu och avstå bil, buss och andra fordon som kan döda.
Eller bryr du dig inte om dina medmänniskor?

Vi har ju tvingande regler för biltrafiken, till skillnad mot våra rekommendationer. Det är ju lite skillnad dessutom på antalet trafikdöda vs coronadöda/skadade. Jag åker inte buss, det kan du få göra och trängas med dina medmänniskor.
Citera
2021-05-26, 15:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Gå på systemet och drick hemma då.

Gör det själv om du vill. Mitt liv har varit kraftigt begränsat i 1,5 år och nu vill jag festa på krogen! Många öl som ska tas igen. Släpp på restriktionerna 1 juni annars pissar jag på riksdagen!
Citera
2021-05-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Nee verkar inte så.. men det måste ju vara 0 - 55 åringar som dör nu med tanke på vaccineringar?

Nej det måste det inte. Jag blir för fan skogstokig på folks förbannade tröghet när det kommer till vaccineringen.
Multisjuka äldre kommer fortsätta dö i eller med Covid i blodet så länge det finns en allmän smittspridning. Vaccin eller ej.
Citera
2021-05-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är jättevanligt. På en amerikansk marinbas hade så många som 50% blivit reinfekterade.
Nej. Det är väldigt ovanligt:

https://www.youtube.com/watch?v=8UTC9hW_VsA
Citera
2021-05-26, 15:51
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Underbart! Kraftigt baisse idag igen, fritt fall!

Effekten av "tanken på det kommande sommarlovet" verkar redan, med full kraft, trätt in. Väldigt glädjande nyheter.

Yepp!! Jag tror att det är "skoltrötthetseffekten" vi ser, Barnen har redan en mental frånvaro och nu börjar det ge utslag.
Citera
2021-05-26, 15:53
Medlem
Hur många patienter är inlagda på slutenvården just nu?
Citera
2021-05-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja men då ska det också vara under 70 personer på IVA och under 300 i slutenvården.

Effekten på vården kommer, var så säkra.
Vi vet att det är lite segare än minskning av nya fall. Dock är det bra fart neråt just nu.
Citera
2021-05-26, 15:55
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:

Absolut. Jag har inte sagt något annat.

Citat:
Hur många patienter är inlagda på slutenvården just nu?
798. Du kan se det på följande länk, klicka på "Gå till slutenvården" så kommer du direkt till de diagrammen.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in