2021-05-26, 13:56
Medlem
ingenios avatar
Båda mina föräldrar är 30-talister. Pappa är snart 90 år och han är väldigt typisk för sin generation: de som byggde Sverige. Han vill inte vara till besvär, inte vara någon till last, har varit sparsam och arbetssam hela livet, vägrar envist inse att han har blivt gammal och vägrar konsekvent att ta emot någon hjälp. Jag erbjuder mig ständigt att hjälpa till med städning och handling, men förgäves: "Du har ju ditt att tänka på."

Han tar bilen och åker och storhandlar mat själv. Bär de tunga kassarna. Den sista tiden har han emellertid börjat ramla hemma, lider av yrsel och hög njursvikt, och nu ramlade han t.o.m. inne i mataffären. Han bröt ingenting men slog sig rejält blodig: "Ingen fara, jag var bara lite trött."

Framför allt måste han hela dagarna gå och passa upp på min mor, som går omkring med rullator och börjar fatta allt trögare (sannolikt begynnande demens.) Han får laga mat åt henne flera gånger om dagen och hela köret. Det tycker t.o.m. han är jobbigt.

Jag tog själv kontakt med Individ- och familjeomsorgen härom året och de ville självklart sätta in hemtjänst. Men då kom han med en massa ursäkter, som iofs delvis är berättigade: "Det är för dyrt", "de gör ju ingenting" o.s.v. Framförallt fruktar han att få in en neger eller MENA från hemtjänsten i lägenheten. Han skulle förmodligen hellre dö. Med andra ord skulle man kunna säga att han är den typiske Flashback-användaren, både vad gäller syn på bidragstagare, invandrare m.m.
Jag har sagt att de flesta som jobbar inom hemtjänsten där han bor tycks vara thailändskor och dessa har han ju ingenting emot. Men fördjäves.

Nu undrar jag: Vad kan jag egentligen göra i det här läget, för att underlätta? Om han kunde slippa matlagningen vore det ju bra. Därför undrar jag: Visst finns det väl företag i storstadsregionerna som levererar hem halvfabrikat som lätt kan värmas upp? Vad heter dessa? Jag tänker alltså inte på Foodora eller liknande. Hemleveranser från t.ex. Mathem är han också emot och skulle kanske inte heller klara av rent tekniskt.

Hur har ni andra lyckats få era föräldrar att fatta att de är gamla och behöver hjälp? Särskilt den här generationen, som alltid har vägrat att ta emot någon hjälp och som tycker att man skall göra allting själv?
Citera
2021-05-26, 14:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Båda mina föräldrar är 30-talister. Pappa är snart 90 år och han är väldigt typisk för sin generation: de som byggde Sverige. Han vill inte vara till besvär, inte vara någon till last, har varit sparsam och arbetssam hela livet, vägrar envist inse att han har blivt gammal och vägrar konsekvent att ta emot någon hjälp. Jag erbjuder mig ständigt att hjälpa till med städning och handling, men förgäves: "Du har ju ditt att tänka på."

Han tar bilen och åker och storhandlar mat själv. Bär de tunga kassarna. Den sista tiden har han emellertid börjat ramla hemma, lider av yrsel och hög njursvikt, och nu ramlade han t.o.m. inne i mataffären. Han bröt ingenting men slog sig rejält blodig: "Ingen fara, jag var bara lite trött."

Framför allt måste han hela dagarna gå och passa upp på min mor, som går omkring med rullator och börjar fatta allt trögare (sannolikt begynnande demens.) Han får laga mat åt henne flera gånger om dagen och hela köret. Det tycker t.o.m. han är jobbigt.

Jag tog själv kontakt med Individ- och familjeomsorgen härom året och de ville självklart sätta in hemtjänst. Men då kom han med en massa ursäkter, som iofs delvis är berättigade: "Det är för dyrt", "de gör ju ingenting" o.s.v. Framförallt fruktar han att få in en neger eller MENA från hemtjänsten i lägenheten. Han skulle förmodligen hellre dö. Med andra ord skulle man kunna säga att han är den typiske Flashback-användaren, både vad gäller syn på bidragstagare, invandrare m.m.
Jag har sagt att de flesta som jobbar inom hemtjänsten där han bor tycks vara thailändskor och dessa har han ju ingenting emot. Men fördjäves.

Nu undrar jag: Vad kan jag egentligen göra i det här läget, för att underlätta? Om han kunde slippa matlagningen vore det ju bra. Därför undrar jag: Visst finns det väl företag i storstadsregionerna som levererar hem halvfabrikat som lätt kan värmas upp? Vad heter dessa? Jag tänker alltså inte på Foodora eller liknande. Hemleveranser från t.ex. Mathem är han också emot och skulle kanske inte heller klara av rent tekniskt.

Hur har ni andra lyckats få era föräldrar att fatta att de är gamla och behöver hjälp? Särskilt den här generationen, som alltid har vägrat att ta emot någon hjälp och som tycker att man skall göra allting själv?
Bättre du åker på Maxi och köper deras färska färdigrätter 8 - 10st i veckan,de för typ69kr är rätt goda, gamlingar äter mindre än vi. Morsan närmar sig 90 och vägrar hemhjälp, med viss rätt då hon närmast klarar sig själv, hon klarar att värma en mickrorätt och hon klarar även att slängaihop en köttfärssås eller inkokt lax, bara jag handlar till henne.

Bor hyfsat nära så inga problem att handla till henne när jag ändå handlar till mig själv, går även över med matlådor då och då, när jag själv lagat storkok.

Dåligt med Thai i hemtjänsten här, mest araber och mena, nån neger då och då. Morsan vägrar ha med dessa folkslag att göra.

Edit: Bor man inte 10 mil bort är det väl inget problem att svänga förbi med några matlådor då och då?
Jag frågar aldrig, bara kommer förbi på kaffe och lassar in i kylen, sen gäller det att hon äter det också.. hon äter mindre än en guldhamster.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-05-26 kl. 14:13.
Citera
2021-05-26, 15:00
Medlem
Metodisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Finns inte mycket man kan göra med äldre. Det finns väldigt lite flexibilitet för förändring och nya sätt att göra saker på. Dvs det är omöjligt att lära en uråldrig hund att sitta. Vad du kan göra är att ignorera klagomålen och tvinga på hemtjänst ändå.

Om du frågar mig så tycker jag att du ska låta farsan leva sina sista år i lugn och ro. Låt honom ruttna i fred och lämna den här planeten på egna villkor. Det sista man vill som förälder är att bli omyndighetsförklarad av barnen. Det här är mer ett du problem. Så länge han inte är dement och har rörligheten kvar så tycker jag ska du lämna honom ifred.
Senast redigerad av Metodisk 2021-05-26 kl. 15:06.
Citera
2021-05-26, 15:15
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metodisk
Finns inte mycket man kan göra med äldre. Det finns väldigt lite flexibilitet för förändring och nya sätt att göra saker på. Dvs det är omöjligt att lära en uråldrig hund att sitta. Vad du kan göra är att ignorera klagomålen och tvinga på hemtjänst ändå.

Om du frågar mig så tycker jag att du ska låta farsan leva sina sista år i lugn och ro. Låt honom ruttna i fred och lämna den här planeten på egna villkor. Det sista man vill som förälder är att bli omyndighetsförklarad av barnen. Det här är mer ett du problem. Så länge han inte är dement och har rörligheten kvar så tycker jag ska du lämna honom ifred.

Det är omöjligt att som barn tvinga på föräldrar hemtjänst. De måste själva fatta beslutet och signera pappren.

Visst, det är en sak med pappa, men om han dör först så är ju frågan hur jag skall kunna hjälpa mamma sedan. Hon är betydligt mera illa däran.
Citera
2021-05-26, 16:07
Moderator
Maviels avatar
Det är jättesvårt. Jag har inga bra råd att ge. När det gäller handlingen är det nog lättare att ta över dvs börja handla till dem. Skyll på corona. Men det är såklart en balansgång mellan att tvinga och respektera deras integritet. Jag är glad att min kära far såg eländet med mormor som vägrade hemtjänst in i det sista... och som nu innan han blivit gammal och skröplig sett till att ha flyttat till en marklägenhet som är anpassad på alla sätt och vis för att bli lättare när han blir äldre.
Citera
2021-05-26, 16:54
Medlem
rosa_humlas avatar
För några år sedan när det var aktuellt för min anhörige gick det att få hjälp från exempelvis Attendo med just lagad mat för veckan, de kom då ut med lagade portioner för att ställa i kylen som bara värmdes på i micro. Detta löstes genom samtal till biståndshandläggare och uppstyrt med hemtjänsten av oss anhöriga. Kanske är det ett alternativ?
Citera
2021-05-26, 17:25
Medlem
Katzyns avatar
Jag vet faktiskt inte om jag tycker du ska göra så mycket. Gubben må vara gammal men så länge han är klar i huvudet måste han väl få bestämma själv. Det finns nog inte så många versioner av 90+ som är speciellt trevliga egentligen, tyvärr. Jag kan förstå att man tar sig an livets sluttamp med ambitionen att klara sig själv så länge det någonsin går, vad ska man egentligen annars spendera den på.

Min morfar var likadan om än av det mer äventyrliga slaget, gjorde resor och utflykter på egen hand när mormor inte orkade följa med längre trots att resten av familjen satt hemma och bet på naglarna då han egentligen inte hade kvar kapaciteten att göra sånt. Jag tror att han var lyckligare så, han körde i princip hela vägen in i kistan, än vad han varit om vi andra kommenderat ner honom i en gungstol och serverat honom barnmat på sked.

Det finns väl egentligen bara en sak som är bra med att ha vara så gammal att man snart är död, och det är att man inte behöver spara sig eller tänka på hälsa och framtid längre. För man har ingen framtid ändå. Förmodligen svårare för familjemedlemmar som älskar personen att ta till sig. Fritt fram att knarka och ge sig ut på vansinnigheter.

Om du ändå verkligen vill hjälpa och underlätta är min erfarenhet av äldre att det går lättare om du vänder det till att det är dom som ska hjälpa dig. Att du vill ha sällskap, goda råd etc. Så kommer du dit med matkassar med fika men också andra lämpliga lättlagade saker, passar på att se om det är något du kan fixa lite snyggt när du ändå är där utan att göra stor sak av det osv.
Citera
2021-05-26, 19:58
Medlem
Pungpuckels avatar
Dina föräldrar lever just nu ett liv.

Vill du ha dom i tryggt förvar stirrandes i en vägg så upphör det.

Fråga rätt ut vettja, "vill du hellre dö i en vardagssyssla eller tyna bort på ett ålderdomshem"?

Du vet ju själv vad du hade valt..?
Citera
2021-05-26, 20:14
Medlem
Din mor kan få åka på dagvård några gånger i veckan. Där kan hon få rätt stimulans och lite träning, lättgympa. Bra mot ev begynnande demens. Kanske bjuder de på lunch också. Färdtjänst t o r.
Medan hon är där får din far några lediga timmar att göra nåt för egen del, träna eller bara vila. Kolla med deras vårdcentral samt biståndshandläggare på kommunen.
Senast redigerad av DEF1 2021-05-26 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in