Haha I bor i pite å he lukt int nå jävla bajs henna He är bare du som lukt bajs å he lukt normalt henna I tro int att du har vare henna i pite FJÅLLA!!!
Ni pitebor är ju så vana med bajslukten så att ni inte känner den.
Det bästa med piteå är ju annars dialekten, finns inget charmigare än en söt pite-flicka!
Jag bodde i Piteå på sjuttiotalet och tyckte att det var en utsökt stad att bo i bortsett från att doften på den tiden var ännu värre än idag.
Jag skulle gärna flytta dit och leva ett svenssonliv där man grillar med grannarna på sommarn och skaffa en båt och kajka runt i skärgårdarna. Men som singel vet jag inte om jag skulle välja Piteå. Utbudet är begränsat och det finns en orsak till att de som hamnat på returhyllan finns där. Gå in på Piteåtidningen och titta på nöjessidans bilder från de som syns i vimlet så får du en glimt.
Vintern då ... ja, att köra skoter är seriöst jävla kul och det finns en hygglig backe just utanför stan för utförsåkning. Det är en timmes väg till Kåbdalisbacken och på några timmar når man fjällvärlden. Havsbadet tar ju dit en del artister som kan vara kul att se så det är ju inte helt dött.
Men visst, finns väll inte direkt några problemområden, och jag minns inte riktigt vad olika områden heter, men har en vän som bor på Notgränd, mycket trevligt område, och det luktar sällan från Kappa där heller vilket är trevligt för oss besökare, även om man antagligen vänjer sig om man bor där permanent.
Fast som sagt, är man ute efter att leva något mer än ett tråkigt familjeliv ska man nog hålla sig borta från staden då det är stendött året runt bortsett från fyllefesten PDOL då Norrlands alla bönder samlas i staden.
Kul att du länkar ett klipp från PDOL. ingen på filmen är Pitebor men okey....
Piteåbor är ofta mycket speciella. Visst, en del är rätt trevliga. Men lokalpatriotismen är stenhård. En Riktig Piteåbo anlitar aldrig en firma från annan kommun. Dock har piteåfirmorna inget emot att ta jobb i andra kommuner. Jag minns när jag var byggnadssnickare i Luleå. Firmorna jag jobbade åt sa att det var lönlöst att räkna på jobb i Piteå. En gång (sent åttiotal) fick firman jag jobbade på ett renoveringsjobb i Piteå. Troligen pga det var åt kommunen, och de tordes inte nobba då vi var billigast, ni vet Lag om upphandling. Jag och några till var där och byggde. Måste säga att jag aldrig blivit så kyligt behandlad i mitt 56-åriga liv… Målare och plåtslagare som inte hälsade på oss, arrogant bemötande när vi var och köpte material mm.
Skulle tro att minst 99% av befolkningen är infödda. Och som inflyttad får du räkna med att kallas ”Bodensarn” eller ”Västeråsarn” i minst femtio år.
Piteå har en egen Sparbank och en egen OK-förening. Ingen uppblandning med övriga Norrbotten här inte!
Ibland i ungdomen hände det att man var och festade i Piteå, men det finns ingen ort där jag och polarna fick så få napp som i Piteå. Ty Pitetjejen skall ha sin Pitekille…
Nej, jag skulle inte rekommendera nån att flytta till Piteå. Det går bra om du har nån gammelmormor eller så som var från pitebygden. Då har du direkt en referens- och beröringspunkt med folket. Men utan nån rottråd i bygden kan det bli jobbigt.
På sjuttiotalet var det jäkligt trendigt bland Luleåbor att i kölvattnet av ”gröna vågen” flytta till det då expanderande Rosvik, som ligger i Piteås norra del. Folket lockades av billiga tomtpriser, gröna ytor för barnen, slippa smutsen och avgaserna och de gamla lägenheterna i Luleås innerstad. Lägg till de fulla reseavdragen och fulla ränteavdragen så slog många familjer till och byggde i Rosvik. Några år senare var det många som återflyttade till Luleå. De kände sig som främlingar i Pitebygden.
Den årliga festivalen är fantastisk, men invånarnas dialekt är fullkomligt obegriplig.
Dialekten låter självgod.
Kom plötsligt ihåg när dåvarande arbetsmarknadsministern Börje Hörnlund (C) besökte Piteå. Folket skrek: ”go heim dasslock” till Hörnlund. Säger en del om nivån på alltför många piteåbor…