2021-05-26, 08:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det där hör hemma i konspirationsforumet.

Inte alls fakta kommer från FHM, de redovisar sittspridningen per åldersgrupp under pressträffarna.
Tonåringarna är värst just nu sedan 20 -29 år.
Jag tänker inte lägga möda på gräva fram det åt dig bara för att du är lat och okunnig.
Citera
2021-05-26, 08:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Smittan är störst i åldersgrupperna 10-19 år. Att peka ut skolorna kommer inte propaganda ministeriet att göra snarare bagatellisera den med alla medel.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Är det din uppfattning, åsikt eller är det fakta?

Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det där hör hemma i konspirationsforumet.

Detta känns lite som om detta är bas kunskaperna. Fohm gör en veckorapport som Returpapper också berättade för er. Den går att hitta på deras hemsida. https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-19-final.pdf

Sida 5 har bekräftade fall per åldersgrupp. Där kan man se att barn 10-19 år är den största gruppen nya smittade.

Sida 7 visar andel positiva test i olika åldersgrupper. Där kan man se att 10-17 år är de åldrarna som har störst andel positiva svar som testas.

Dessa två faktum visar tydligt att det är barn som just nu är de mest smittade. När det nu är så är den inte konstigt att tro att de är drivande i pandemin. Inte drivande på egen hand men just nu den grupp som är mest drivande.

I Antikropp test har barn alltid visat höga värden av antikroppar i förhållande till andra åldersgrupper. Senaste testerna ligger barn högst. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/undersokningar-och-datainsamlingar/genomgangen-infektion/

Att säga att barn inte är drivande i smittspridningen rimmar illa med hur det ser ut. Det är oklart om det är mutationen som gör att barnen denna gång är drivande eller om det bara är så att det märks att de blivit sjuka denna gång och att de varit drivande hela tiden. Det finns ju också möjlighet att det varit olika drivande olika tidpunkter av pandemin.

Sedan kan man ju undra varför man inte kan erkänna det för vad det är. Kanske för att man målat in sig i ett hör eller för att kostnaderna skulle bli för höga.

Men sammanfattningsvis. Barnen är den största gruppen smittade (störst del antikroppar, störst mängd positiva test, och största gruppen nya smittade), är det då inte naturligt att de är en del av de som driver smittan?
Citera
2021-05-26, 08:37
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Inte alls fakta kommer från FHM, de redovisar sittspridningen per åldersgrupp under pressträffarna.
Tonåringarna är värst just nu sedan 20 -29 år.
Jag tänker inte lägga möda på gräva fram det åt dig bara för att du är lat och okunnig.
40-49 år är tvåa, annars rätt.
Citera
2021-05-26, 08:38
Medlem
Citat:
FHM statistik som de redovisar varje vecka torsdagar. Jag tänker inte gräva fram det till dig- Kollar du inte själv på rapporteringen får du tro vad du vill.
Jag var mer intresserad av den där avdelningen du nämnde. Den har jag inte hört talas om förut.
Citera
2021-05-26, 08:39
Medlem
Citat:
I grova drag ja någon diskussion om de olika ländernas utvecklingsstadium vill jag inte ha. Men att vissa städer kan fungera bra samtidig som deras landsbygd är bara kaos eller inbördeskrig.

Du vet det lika bra som jag din polemik är bara fånig!
Nej, jag skulle nog påstå att det var ditt generaliserande som var fånigt. Om det beror på slarv eller okunnighet vet jag inte, men det behöver du inte redogöra för.
Citera
2021-05-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Detta känns lite som om detta är bas kunskaperna. Fohm gör en veckorapport som Returpapper också berättade för er. Den går att hitta på deras hemsida. https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-19-final.pdf

Sida 5 har bekräftade fall per åldersgrupp. Där kan man se att barn 10-19 år är den största gruppen nya smittade.

Sida 7 visar andel positiva test i olika åldersgrupper. Där kan man se att 10-17 år är de åldrarna som har störst andel positiva svar som testas.

Dessa två faktum visar tydligt att det är barn som just nu är de mest smittade. När det nu är så är den inte konstigt att tro att de är drivande i pandemin. Inte drivande på egen hand men just nu den grupp som är mest drivande.

I Antikropp test har barn alltid visat höga värden av antikroppar i förhållande till andra åldersgrupper. Senaste testerna ligger barn högst. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/undersokningar-och-datainsamlingar/genomgangen-infektion/

Att säga att barn inte är drivande i smittspridningen rimmar illa med hur det ser ut. Det är oklart om det är mutationen som gör att barnen denna gång är drivande eller om det bara är så att det märks att de blivit sjuka denna gång och att de varit drivande hela tiden. Det finns ju också möjlighet att det varit olika drivande olika tidpunkter av pandemin.

Sedan kan man ju undra varför man inte kan erkänna det för vad det är. Kanske för att man målat in sig i ett hör eller för att kostnaderna skulle bli för höga.

Men sammanfattningsvis. Barnen är den största gruppen smittade (störst del antikroppar, störst mängd positiva test, och största gruppen nya smittade), är det då inte naturligt att de är en del av de som driver smittan?
Har propagandaministeriet (jag väljer att inte särskriva det) någon egen rapport eller sida där man kan se hur de försöker dölja den här informationen som folkhälsomyndigheten gått ut med? Är det Fria Tider vi pratar om?
Citera
2021-05-26, 08:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Bra redogörelse vi tackar.
Citera
2021-05-26, 08:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Har propagandaministeriet (jag väljer att inte särskriva det) någon egen rapport eller sida där man kan se hur de försöker dölja den här informationen som folkhälsomyndigheten gått ut med? Är det Fria Tider vi pratar om?
Du får ursäkta men jag vet inte ens vad du vill komma med den kommentaren.

Men nej, man undviker att prata om det och på Fohm hemsida kan man läsa detta.
Barn har hittills inte visat sig vara drivande i smittspridningen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/grundsko

Ändå är de den största gruppen smittade, största gruppen positiva testsvar, gruppen med störst mängd antikroppar och sidan uppdaterades 6 maj (i år).

Så av någon anledning så vill man inte kännas vid detta, oklart varför. Jag kan faktiskt inte förstå det.
Citera
2021-05-26, 08:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Vänd dig till rätt person. "Propaganda- ministeriet" är en virtuell funktion som omfattar alla statliga politiskt styrda myndigheter med intresse av att ge sin bild av situationen. De har valt att hålla skolorna öppna av skäl som diskuterats tidigare i tråden och jag tänker inte återuppta den.

FHM redovisar däremot den verkliga smittspridningen och därför kan man dra sina slutsatser. I andra sammanhang, före pandemin, skulle alla hålla med om att barn i alla åldrar är smittspridare av rang.
Citera
2021-05-26, 08:59
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
40-49 år är tvåa, annars rätt.

Så är det nog. Att föräldragenerationen till de äldre skolbarnen är näst största gruppen smittade är helt logiskt. Barnen bär hem smittan till familjen. De yngre föräldrarna 30-39 deras barn är yngre och inte lika drabbade.
Citera
2021-05-26, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Smittan är störst i åldersgrupperna 10-19 år. Att peka ut skolorna kommer inte propaganda ministeriet att göra snarare bagatellisera den med alla medel.

Precis så är det. Det går som en röd tråd genom hela pandemin. Tror dessutom att det varit en outtalad strategi genom hela pandemin. Att medvetet smitta ned barn och deras föräldrar för att därigenom bidra till flockimmunitet. Länge var det ju dessutom helt omöjligt att testa barn.

https://www.vk.se/2020-08-16/tegnell-barn-smittar-valdigt-sallan-vuxna

Det är väl fortfarande sådana som tror att barnen ska till skolan om något annat barn eller vuxen i familjen är konstaterat smittad med Corona. "Barn smittar ju inte".
Citera
2021-05-26, 09:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så är det nog. Att föräldragenerationen till de äldre skolbarnen är näst största gruppen smittade är helt logiskt. Barnen bär hem smittan till familjen. De yngre föräldrarna 30-39 deras barn är yngre och inte lika drabbade.

Precis så går det till. Jag tror att barn 10-19 år smittar precis lika mycket som vuxna. Deras föräldrar är oftast 40-49 år och hårt drabbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in