Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Ja du, du uppfattade inte att jag anser att det är vi i väst och framförallt USA som håller igång korruptionen. Det kan knappast bli värre med att Moskva tar över.
Hur menar du att det är väst som håller igång korruptionen när den i allra högsta grad fanns där redan 2013 och till sin struktur ser ut som den i Ryssland, med mäktiga oligarker? Känns inte som nåt de importerat från väst direkt. Jag har haft insyn i ett par helt vanliga (vare sig militärindustriella eller politiska) industriprojekt i Ukraina och tycker att de inblandade företagen ansträngt sig ordentligt för att uppfylla EU-standarder. Skulle hemskt gärna se samma sak i Ryssland någon dag för jag tror det landet har extremt stor potential med enorm kunskap på hög nivå, men nuvarande ledning verkar enbart se potential i naturresurser, militära resurser och inflytande över andra länder. Det som ändrats mest i min inställning till Ryssland under åren är att jag i början tyckte att Putin var en garant för välfärd (vilket han iofs också var under sina första 10 år), men att jag nu tycker han är ett hinder för densamma och att jag inte längre är rädd för vem som efterträder honom, för det känns alltmer tyvärr som att landet ligger i en skadlig dvala under honom. Det börjar bli påtagligt hur mycket de flesta av EU:s östländer kört ifrån Ryssland i välstånd de senaste 10 åren, trots att Ryssland nästan var ledande i öst 2010. Om man inte orkar kolla BNP-tabeller syns det tydligast i utvecklingen på landsbygden i respektive land.
För att inte hamna fullständigt off-topic skulle jag gärna se samma utveckling i Vitryssland också, då vitryssarna säkerligen har bättre koll än ryssarna på hur utvecklingen gått i exempelvis Polen. Likväl var det nödvändigt att markera nu:
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Och som någon sa här i tråden så blir det nu lite fördömanden och punktsanktioner från EU:s sida under en tid. Det blir snart business as usual. Inte för att jag har något större förtroende för våra ledare men dumma är de inte. Alla förstår att ett isolerande av Vitryssland inte ligger i EU:s intresse då det skulle vara ett fullständigt kapitulerande mot Moskva.
Möjligt. Jag tror inte Moskva går så vinnande ur detta som vissa skriver. Man behåller Vitryssland i sin inflytandesfär...vad gör det för skillnad? Luka har inte varit korkad (tills nu) och har gått EU tillmötes när/för att det gynnat hans förhandlingsposition gentemot Putin, inte för att han vill göra Vitryssland till ett EU-vänligt västland.