2021-05-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vi får se vad Flightradar säger om det. Men du tror på ett par veckor utan trafik?

Jag tror det blir som vanligt om en vecka när nästa nyht dyker upp.

Belarus är ganska tomt i luften.
Förutom frakt och civilflyg.
Bara Arlanda som får besök av Belavia, sanslöst!
Citera
2021-05-25, 18:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja, att störta en ledare är inte terrorism.
Nej, att störta en diktator är inte terrorism.
Citera
2021-05-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Har ni ingen internet eller ? Folk diskuterar hela dagen kommunikation mellan Minsk ATC och Ryanairs Boeing.

https://telegra.ph/Rasshifrovka-peregovorov-dispetcherov-i-pilotov-samolyota-Ryanair-05-25

Vem har fabricerat den där smörjan?

ATC: RYR 1TZ stanby please.

ATC: 09:33:42: RYR 1TZ

Pilot: Go ahead.

ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.

Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?

Det där kan inte vara officiell information. Trollfabriken vet inte ens hur man stavar till "standby". Och "security stuff", vad är det för något?

Inser ni inte hur pinsamma ni är?
Citera
2021-05-25, 18:21
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja du, du uppfattade inte att jag anser att det är vi i väst och framförallt USA som håller igång korruptionen. Det kan knappast bli värre med att Moskva tar över.

Hur menar du att det är väst som håller igång korruptionen när den i allra högsta grad fanns där redan 2013 och till sin struktur ser ut som den i Ryssland, med mäktiga oligarker? Känns inte som nåt de importerat från väst direkt. Jag har haft insyn i ett par helt vanliga (vare sig militärindustriella eller politiska) industriprojekt i Ukraina och tycker att de inblandade företagen ansträngt sig ordentligt för att uppfylla EU-standarder. Skulle hemskt gärna se samma sak i Ryssland någon dag för jag tror det landet har extremt stor potential med enorm kunskap på hög nivå, men nuvarande ledning verkar enbart se potential i naturresurser, militära resurser och inflytande över andra länder. Det som ändrats mest i min inställning till Ryssland under åren är att jag i början tyckte att Putin var en garant för välfärd (vilket han iofs också var under sina första 10 år), men att jag nu tycker han är ett hinder för densamma och att jag inte längre är rädd för vem som efterträder honom, för det känns alltmer tyvärr som att landet ligger i en skadlig dvala under honom. Det börjar bli påtagligt hur mycket de flesta av EU:s östländer kört ifrån Ryssland i välstånd de senaste 10 åren, trots att Ryssland nästan var ledande i öst 2010. Om man inte orkar kolla BNP-tabeller syns det tydligast i utvecklingen på landsbygden i respektive land.

För att inte hamna fullständigt off-topic skulle jag gärna se samma utveckling i Vitryssland också, då vitryssarna säkerligen har bättre koll än ryssarna på hur utvecklingen gått i exempelvis Polen. Likväl var det nödvändigt att markera nu:

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och som någon sa här i tråden så blir det nu lite fördömanden och punktsanktioner från EU:s sida under en tid. Det blir snart business as usual. Inte för att jag har något större förtroende för våra ledare men dumma är de inte. Alla förstår att ett isolerande av Vitryssland inte ligger i EU:s intresse då det skulle vara ett fullständigt kapitulerande mot Moskva.

Möjligt. Jag tror inte Moskva går så vinnande ur detta som vissa skriver. Man behåller Vitryssland i sin inflytandesfär...vad gör det för skillnad? Luka har inte varit korkad (tills nu) och har gått EU tillmötes när/för att det gynnat hans förhandlingsposition gentemot Putin, inte för att han vill göra Vitryssland till ett EU-vänligt västland.
Citera
2021-05-25, 18:22
Medlem
En tvivelaktig översättning från domän på Filippinerna som till och med säger översättning.
Hur dumma är folk egentligen?
Citera
2021-05-25, 18:26
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Vi får se vad Flightradar säger om det. Men du tror på ett par veckor utan trafik?

Jag tror det blir som vanligt om en vecka när nästa nyht dyker upp.

Det går nog ganska fort innan Belarus friger snubben och ber om ursäkt och säger att det var ett misstag.
Det blir snabbt ohållbart att ingen kan ta sig in eller ut ur landet med flyg på annat sätt än via Ryssland.
Citera
2021-05-25, 18:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Heja Capitol Hill!

Kul att vi nu kommit så långt att det är legitimt att byta ledare som man känner för.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2021-05-25 kl. 18:33.
Citera
2021-05-25, 18:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Det går nog ganska fort innan Belarus friger snubben och ber om ursäkt och säger att det var ett misstag.
Det blir snabbt ohållbart att ingen kan ta sig in eller ut ur landet med flyg på annat sätt än via Ryssland.

Så det blir inga sanktioner eller luftrumsdödare som du drömde om?
Citera
2021-05-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042

Det bästa vore om Ukraina, Polen, Litauen och Lettland stängde luftrummet mot Vitryssland. Då skulle Vitryssland inte kunna tjäna pengar på de bolag som fortsätter flyga över landet. Vitryssland skulle bli en återvändsgränd.
Citera
2021-05-25, 18:35
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är en väldigt intressant fråga.
Enligt diktaturens ” lagstiftning ” så kallas han terrorist, men hur legitim är en diktaturs utövande av makt och vilken rätt har de som förtrycks av diktaturen ( folket) att göra motstånd.
Citera
2021-05-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Det bästa vore om Ukraina, Polen, Litauen och Lettland stängde luftrummet mot Vitryssland. Då skulle Vitryssland inte kunna tjäna pengar på de bolag som fortsätter flyga över landet. Vitryssland skulle bli en återvändsgränd.

Glöm inte flygen från Asien.
Både passagerar och frakt flyger över Belarus.
Citera
2021-05-25, 18:36
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Så det blir inga sanktioner eller luftrumsdödare som du drömde om?

Det beror på Lukaschenko. Ber han inte om ursäkt och friger fången så är de inom några dagar isolerade och utestängda från EUs luftrum.
Helt självklar åtgärd, vi kan såklart inte ha länder som kapar civila flygplan och inte följer internationella regler.

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2021/05/24/european-council-conclusions-on-belarus-24-may-2021/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in