Citat:
Ursprungligen postat av
Intensivtklok
Vad i hela världen har Carnegies åsikter med verkligheten att göra egentligen? Du hänvisar till dem, men det de skrivit och som du refererade till rör händelser i närtid och tar ingen som helst ställning till orsakerna bakom.
Om Putler backar ut ur Ikraina utgör han inget hot. Stannar han kvar är han ett överhängande hot.
Man är, antar jag, automagiskt en nolla på geopolitik om man inte delar dina Putlerinfluerade tankar?
Vad du inte förstår är att inte någon rysk president skulle lämna ryssar i sticket. Jag försöker förklara detta uppenbara. Det är detta det handlar om för Putin och det strategiska. Om vi nu tittar på Vitryssland så är det helt otänkbart för Ryssland med en västmarionett där eller ännu värre en NATO-intervention. Om så sker blir det en storkonflikt om inte WWIII utlöses.
Det är därför vi i Sverige bör hoppas på detta att inte NATO lägger sig.
Det finns inget i detta som gör att jag stöder Putin. Det är frågan om ett konstaterande av verkligheten. Ryssland kommer att agera om NATO lägger sig i. Samma med Ukraina och Krim. Blir Rysslands intressen där hotade så blir det konflikt. Putin kommer således aldrig att "backa" ur Ukraina. Tiden är långt förbi när vi kunde tala om för Ryssland vad de får göra och inte göra.
Det jag säger här är att så långt har Putin trots allt klarat av att undvika en konflikt. Och att det verkar vara i hans intresse att göra det. Det ska vi vara glada för.
Försök också att skilja på åsikter och analyser. Carnegie är inte en Kreml-vänlig think tank.