Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-25, 14:04
  #13489
Avstängd
wwrs avatar
För något år sedan döpte man en gata i Kiev till John McCain street. McCain var på Maidantorget och stödde demonstranterna
Citat:
US Senator John McCain (R) shakes hands with a protester during a mass opposition rally at Independence Square in Kiev on December 15, 2013. US Senator John McCain told more than 200,000 EU supporters rallying in the Ukrainian capital Kiev today that Washington backed their desire for European integration. "To all Ukraine, America stands with you," he called out to the cheering crowd. "The free world is with you, America is with you, I am with you... Ukraine will make Europe better and Europe will make Ukraine better."
https://www.kyivpost.com/lifestyle/a...hn-mccain.html

Vid åtminstone en central rondell i Kiev är varannan flagga ukrainsk och varannan EU. Men skulle man fråga dem fick man nog standardsvaret: "Det är Europarådets flagga". Fast den är väldigt lik EU-flaggan. Faktiskt identisk, om man tittar närmare.

Det måste vara den lömske Putin som använder maskirovka och andra fruktade KGB-tekniker för att ta över landet men får det att se ut som typisk EU-utrullning 🤣🤣🤣
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-25 kl. 14:07.
2021-05-25, 17:02
  #13490
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du är verkligen faktaresistent i dess rätta och mest grundläggande betydelse.

Folket satte sig upp mot en president som ville närma sig Ryssland ännu mer, vilket inte var folkets vilja. I stället för dialog valde han våld, arresteringar, försvinnanden och krypskyttar på Kievs gator i sann postkommunistisk anda. Det gick som det gick. Iväg till husse Putler med svansen mellan benen.

Det fanns inte då minsta risk för de ryska militärbaserna på Krimhalvön. Ukraina bröt aldrig ett avtal med Ryssland, men Putler ansåg sig ha rätt att våldta Ukraina. Hur du än vänder och vrider på det så har Ukraina rätten på sin sida. Ryssland ska lämna ukrainskt territorium. Fram tills de gör det kommer konflikten bestå och Ukraina att få alltmer stöd från demokratierna i väst.

Kan du ge mig någon över huvud taget som visar på att det var USA som stod bakom händelser 2014? En enda källa som inte härstammar från Ryssland vore tacksamt.

För övrigt var det aldrig fråga om att släppa Krim, Krim var inte Rysslands att släppa, det är en del av Ukraina, precis som Donbas och hela Ukraina. Avtal fanns om militärbaser på Krimhalvön, men, åter igen, inget hotade dessa baser. Vad tusan svamlar du om?

Ja, Ryssland är en stormakt eftersom de sitter på tusentals sovjetiska kärnvapen. Utan dessa hade de inte varit en maktfaktor över huvud taget, med ett ganska nedgånget försvar som försörjs av ett på det hela taget genomkorrumperat och nedgånget land där folkets väl och ve är det sista som Putler bryr sig om. Lägg av med ditt diktatorkramande nu och vakna upp.
Vi pratade om att Putin utgör ett hot mot freden inte vad som är rätt och fel i konflikten. Jag har sagt att man får tycka vad man vill men någon storkonflikt har inte blossat. Motsätter du dig det uppenbara? Har du kritik mot analysen Carnegie gör? Isf peka på de detaljerna då.

Fortfarande framstår du som en nolla i geopolitiska sammanhang.
2021-05-25, 17:13
  #13491
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi pratade om att Putin utgör ett hot mot freden inte vad som är rätt och fel i konflikten. Jag har sagt att man får tycka vad man vill men någon storkonflikt har inte blossat. Motsätter du dig det uppenbara? Har du kritik mot analysen Carnegie gör? Isf peka på de detaljerna då.

Fortfarande framstår du som en nolla i geopolitiska sammanhang.
Vad i hela världen har Carnegies åsikter med verkligheten att göra egentligen? Du hänvisar till dem, men det de skrivit och som du refererade till rör händelser i närtid och tar ingen som helst ställning till orsakerna bakom.

Om Putler backar ut ur Ikraina utgör han inget hot. Stannar han kvar är han ett överhängande hot.

Man är, antar jag, automagiskt en nolla på geopolitik om man inte delar dina Putlerinfluerade tankar?
2021-05-25, 17:30
  #13492
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Vad i hela världen har Carnegies åsikter med verkligheten att göra egentligen? Du hänvisar till dem, men det de skrivit och som du refererade till rör händelser i närtid och tar ingen som helst ställning till orsakerna bakom.

Om Putler backar ut ur Ikraina utgör han inget hot. Stannar han kvar är han ett överhängande hot.

Man är, antar jag, automagiskt en nolla på geopolitik om man inte delar dina Putlerinfluerade tankar?
Vad du inte förstår är att inte någon rysk president skulle lämna ryssar i sticket. Jag försöker förklara detta uppenbara. Det är detta det handlar om för Putin och det strategiska. Om vi nu tittar på Vitryssland så är det helt otänkbart för Ryssland med en västmarionett där eller ännu värre en NATO-intervention. Om så sker blir det en storkonflikt om inte WWIII utlöses.

Det är därför vi i Sverige bör hoppas på detta att inte NATO lägger sig.

Det finns inget i detta som gör att jag stöder Putin. Det är frågan om ett konstaterande av verkligheten. Ryssland kommer att agera om NATO lägger sig i. Samma med Ukraina och Krim. Blir Rysslands intressen där hotade så blir det konflikt. Putin kommer således aldrig att "backa" ur Ukraina. Tiden är långt förbi när vi kunde tala om för Ryssland vad de får göra och inte göra.

Det jag säger här är att så långt har Putin trots allt klarat av att undvika en konflikt. Och att det verkar vara i hans intresse att göra det. Det ska vi vara glada för.

Försök också att skilja på åsikter och analyser. Carnegie är inte en Kreml-vänlig think tank.
2021-05-25, 17:45
  #13493
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad du inte förstår är att inte någon rysk president skulle lämna ryssar i sticket. Jag försöker förklara detta uppenbara. Det är detta det handlar om för Putin och det strategiska. Om vi nu tittar på Vitryssland så är det helt otänkbart för Ryssland med en västmarionett där eller ännu värre en NATO-intervention. Om så sker blir det en storkonflikt om inte WWIII utlöses.

Det är därför vi i Sverige bör hoppas på detta att inte NATO lägger sig.

Det finns inget i detta som gör att jag stöder Putin. Det är frågan om ett konstaterande av verkligheten. Ryssland kommer att agera om NATO lägger sig i. Samma med Ukraina och Krim. Blir Rysslands intressen där hotade så blir det konflikt. Putin kommer således aldrig att "backa" ur Ukraina. Tiden är långt förbi när vi kunde tala om för Ryssland vad de får göra och inte göra.

Det jag säger här är att så långt har Putin trots allt klarat av att undvika en konflikt. Och att det verkar vara i hans intresse att göra det. Det ska vi vara glada för.

Försök också att skilja på åsikter och analyser. Carnegie är inte en Kreml-vänlig think tank.
Nu var inga ryssar lämnade i sticket och jag skiter fullkomligt i vad "någon rysk president" tycker så länge han håller tassarna borta från andra länders inre angelägenheter och inte ockuperar dessa länder.

Du kan ju intala familjerna till de tusentals döda ukrainarna som försvarat sitt land från en aggressiv skurkstat att Putin klarat att undvika konflikt.

Ärligt talat tror jag inte en sekund att Ryssland skulle våga sig på ett angrepp på Ukraina utanför de områden de kuppade till sig kontrollen över, inte ens om NATO rullade in för fullt i Ukraina. Det skulle sluta med katastrof för Ryssland i första hand, Ukraina i andra hand och för en del av de involverade NATO-styrkorna. Såvida inte Putler får hjärnsläpp och börjar använda kärnvapen, då är utgången mer osäker.

Varför är du Putlervänlig?
2021-05-25, 17:58
  #13494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Demonstrationerna var synnerligen fredliga initialt.
Nej, de var inte "synnerligen fredliga" initialt, utan redan från början förekom försök att storma myndighetsbyggnader och överfall mot poliser.

Citat:
Euromaidan started in the night of 21 November 2013 when up to 2,000 protesters gathered at Kyiv's Maidan Nezalezhnosti and began to organize themselves with the help of social networks. After he heard of the Ukrainian government decree to suspend preparations for signing of the Association Agreement on 21 November 2013, opposition party Batkivshchyna faction leader Arseniy Yatsenyuk called, via Twitter, for protests (which he dubbed #Euromaidan) on Maidan Nezalezhnosti. The blog of Yuri Andreev on Korrespondent.net asked people to gather on Maidan Nezalezhnosti that day at 22:30.

Approximately 2,000 people converged in the evening of 22 November on Maidan Nezalezhnosti (Independence Square) to protest the decision of the Ukrainian government to suspend the process of integration of Ukraine into the European Union. In the following days, the opposition and pro-EU parties led the protests.

A larger rally took place on 24 November, when 50,000 to 200,000 people gathered on Kyiv's Maidan Nezalezhnosti. The pro-EU demonstrators carrying Ukrainian and EU flags chanted "Ukraine is Europe" and sang the national anthem as they marched toward European Square for the rally. News agencies claimed this to be the largest protest since the Orange Revolution of 2004. After a small group of protesters attempted to storm the Government Building, police used tear gas to disperse them. Protesters also used tear gas and some fire crackers (according to police protesters were first to use them). According to the General Prosecutor's Office, more than 400 people were injured from 24 November to 13 December, including 200 policemen and 18 students.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeli..._November_2013

Och redan från början var det aktiv utländsk inblandning av toppolitiker som åkte i skytteltrafik till Kiev för att uppvigla demonstranterna till revolt:

Citat:
On 26 and 27 November 2013 Lithuanian Parliament Speaker Loreta Graužinienė and Polish Sejm Member Marcin Święcicki spoke to the protesters at Maidan Nezalezhnosti. Musical acts like Ruslana put on performances for demonstrators on Maidan Nezalezhnosti.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeli..._November_2013

Att Janukovytj efter detta började ta till hårdare metoder för att försöka återställa ordningen var ingenting konstigt. Hade givetvis varit oansvarigt och tjänstefel att inte göra det.
2021-05-25, 18:02
  #13495
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, de var inte "synnerligen fredliga" initialt, utan redan från början förekom försök att storma myndighetsbyggnader och överfall mot poliser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeli..._November_2013

Och redan från början var det aktiv utländsk inblandning av toppolitiker som åkte i skytteltrafik till Kiev för att uppvigla demonstranterna till revolt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeli..._November_2013

Att Janukovytj efter detta började ta till hårdare metoder för att försöka återställa ordningen var ingenting konstigt. Hade givetvis varit oansvarigt och tjänstefel att inte göra det.

Det låter sannolikt att de första att skjuta tårgas var demonstranterna... Polisen påstår detta ja, men är det sannolikt?

Väldigt uppviglande med tal och sånger...

200 000 människor som ville ha ändring, slut på korruptionen, på ett torg... Jag antar att det var 200 000 terrorister.

Alla har väl sett filmerna från ex-presidents lyxvilla? Den var inte direkt finansierad med presidentlönen.
2021-05-25, 18:56
  #13496
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nu var inga ryssar lämnade i sticket och jag skiter fullkomligt i vad "någon rysk president" tycker så länge han håller tassarna borta från andra länders inre angelägenheter och inte ockuperar dessa länder.

Du kan ju intala familjerna till de tusentals döda ukrainarna som försvarat sitt land från en aggressiv skurkstat att Putin klarat att undvika konflikt.

Ärligt talat tror jag inte en sekund att Ryssland skulle våga sig på ett angrepp på Ukraina utanför de områden de kuppade till sig kontrollen över, inte ens om NATO rullade in för fullt i Ukraina. Det skulle sluta med katastrof för Ryssland i första hand, Ukraina i andra hand och för en del av de involverade NATO-styrkorna. Såvida inte Putler får hjärnsläpp och börjar använda kärnvapen, då är utgången mer osäker.

Varför är du Putlervänlig?
Jag tror inte NATO skulle våga sig på att rulla in i Ukraina. Eller snarare, man är kloka nog att låta bli.

Fortfarande ser jag till Sveriges bästa här och det är ett undvikande av storkonflikt i regionen.
2021-05-25, 19:33
  #13497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det låter sannolikt att de första att skjuta tårgas var demonstranterna... Polisen påstår detta ja, men är det sannolikt?
Finns hur mycket filmbilder som helst som visar demonstranter som använder tårgas, molotovcocktails, brandsläckare, stora kedjor, osv, osv. Ofta var det mycket grövre grejer än så. Vem minns inte hur de "fredliga demonstranterna" försökte välta stora betongblock över poliserna med hjälp av en lastmaskin:

https://www.youtube.com/watch?v=tGxvFdVYsts

Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Väldigt uppviglande med tal och sånger...
Jaha. Tja, hoppas du är konsekvent då, och tycker det vore helt okej ifall Lavrov dök upp på något av SD:s torgmöten i Sverige och uppmuntrade demonstranterna att storma Riksdagshuset.
2021-05-25, 19:51
  #13498
Medlem
arbetets avatar
Lite funderingar:

Om fem-tio år kommer Kiev och Moskva att ha avtalat bort konflikten och inlett handelsförbindelser och andra utbyten. Någon som vill sätta emot?

Det jag funderar på är om vi i övriga Europa får vara med på ett hörn eller inte.
2021-05-25, 20:03
  #13499
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror inte NATO skulle våga sig på att rulla in i Ukraina. Eller snarare, man är kloka nog att låta bli.

Fortfarande ser jag till Sveriges bästa här och det är ett undvikande av storkonflikt i regionen.
Och Sveriges bästa att alltid hålla diktaturerna om ryggen eller inte våga stöta sig med dem?
2021-05-25, 20:11
  #13500
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Finns hur mycket filmbilder som helst som visar demonstranter som använder tårgas, molotovcocktails, brandsläckare, stora kedjor, osv, osv. Ofta var det mycket grövre grejer än så. Vem minns inte hur de "fredliga demonstranterna" försökte välta stora betongblock över poliserna med hjälp av en lastmaskin:

https://www.youtube.com/watch?v=tGxvFdVYsts

Jaha. Tja, hoppas du är konsekvent då, och tycker det vore helt okej ifall Lavrov dök upp på något av SD:s torgmöten i Sverige och uppmuntrade demonstranterna att storma Riksdagshuset.
Nu var det inga uppmaningar att storma något parlament som utländska politiker höll tal om, vilket du vet, men... Nej, chefsmarionetten Lavrov kan få en lämplig avskild plats i Nybroviken vad mig anbelangar, det är en synnerligen hal orm.

Men fortsätt krama Putler och diktaturen, det står dig fritt! Sen, för omväxlings skull, kan du väl prova att på Moskvas gator uttrycka lite åsikter, misshagliga för regimen, och se om du slipper överdosera på höghastighetsmassage från OMOH. Det är detta som skiljer en demokrati från en diktatur vid åsiktsyttringar, förekomsten av statsbetald höghastighetsmassage med batonger...

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback