2021-05-08, 19:15
Medlem
Hej!

Håller för fullt på med vårfixandet av båten, inklusive test av motorn. Tyvärr gick det inte så bra och tar gärna emot era inspel.

Den korta versionen: Motorn är en inombordare diesel VP*MD17c. Vi har (troligtvis) lokaliserat felet till insprutarpumpen, som inte verkar bygga tryck.

Finns det något "klassiskt" som kan hänt under vintern som man bör kolla innan man börjar plocka ur pumpen?*Hade ute pumpen för service i höstas p.g.a. att motorn gick dåligt på tomgång och var rätt meckigt att få ut och in den. Det löste sig den gången dock, och detta är ett annat fel än då.*Vi konserverade i övrigt motorn enligt motormanualen i höstas.

Om ni inte kommer på något "klassiskt"; har ni några andra tips vad det kan vara eller vad vi borde testa?

Den långa versionen: Jag har bifogat en bild med siffrorna jag nämner här inritade. Båten står på land för tillfället, så har kopplat på kylvatten via dunk.

Vi förbereder allt och luftar enligt manual. Denna första gång kommer bränsle i punkterna 1, 3 och 4 (i min bifogade bild), precis som det ska. Vi*startar därefter motorn för första gången på säsongen. Den går igång ganska snabbt. Jag har rätt högt varvtal på så drar ner det lite. Motorn dör efter att ha kört någon sekund eller två. Tänkte det berodde på minskade varvtalet såhär första starten. Försöker starta motorn igen, men nu händer ingenting mer än att startmotorn försöker förgäves.

Vi luftar en till gång. Luftning funkar som det ska i punkterna 1 och 3, men nu får vi däremot inget bränsle i punkt 4. Vi kliar våra huvuden och testar även punkterna* 2,*5 och 8. I punkt 5 & 8 finns bränsle, och det kommer än mer om vi pumpar vi handpumpen eller kör startmotorn, medan det i punkt 2 pyser ut lite bränsle precis när vi öppnar muttern men vi lyckas sen aldrig återfå trycket där igen (= inget nytt bränsle ut).

Därmer misstänker vi att allt funkar fram till insprutningspumpen, 7 i bilden, då vi har bränsle i punkt 3, men sen inte i punkt 2.*"Men vi fick ju bränsle i 4 första gången?" tänker både vi och ni, och det är sant, men vi gissar att det var bränsle som låg kvar sedan sista färden i höstas. Troligtvis var det det bränslet som dels pös ut p.g.a. tryck vid luftningen och som dels gjorde att motorn kunder dra igång i någon sekund, innan det tog slut och motorn därefte rinte får nytt bränsle.

Vad tror ni? Håller vår teori om något fel på pumpen? Vad skulle det kunna vara i så fall? Den gick som en klocka efter servicen i höstas.

Länk till bild på motorn inklusive siffror: https://ibb.co/98NXQ9Z
Citera
2021-05-09, 11:06
Medlem
Först får jag gratulera till en snygg motor den ä trots allt mer än ca 35 år

Har du kört motorn med startmotorn tillräckligt länge för att bränslet skall komma fram

Nu för tiden har vi ju stora problem med alger mm som frodas i tanken kan det vara ett problem

Är alla kopplingar täta och filter bytta, har du förfilter

Insprutningspumpar brukar inte vara något problem med eftersom det i regel finns två filter innan pumpen

För länge sedan hade jag en liknande motor, jag seglade nästan hela natten, när jag skulle starta motorn på morgonen så startade den inte, vi försökte under lång tid men det lyckades inte.
Vi skickade efter en reparatör från ett företag i närheten, det kom en ca 20-åring, jag tänkte det klarar han aldrig av, han lyfte upp insprutningspumpen och satte ner den igen och fantastiskt den gick igen. Någonting hade troligtvis hängt sig, sedan gick den i flera år utan bekymmer.

Försök att köra den under ganska lång tid med startmotor så den få tjansen att suga diesel, du kan ta ur impellern så kan du köra den under flera minuter utan kylvatten. Lossa 2 an alt 4 an medan du kör men även de som sitter bredvid. Försök att lossa alla på en gång och kör och se om det kommer diesel, det skall inte komma hela tiden utan bara pissa ut lite vid varannat kolvslag

Ett bekymmer är ju batteriet, det får du ladda under tiden

Skriv ner och berätta hu det gick
Penta är bäst
Citera
2021-05-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Först får jag gratulera till en snygg motor den ä trots allt mer än ca 35 år

Har du kört motorn med startmotorn tillräckligt länge för att bränslet skall komma fram

Nu för tiden har vi ju stora problem med alger mm som frodas i tanken kan det vara ett problem

Är alla kopplingar täta och filter bytta, har du förfilter

Insprutningspumpar brukar inte vara något problem med eftersom det i regel finns två filter innan pumpen

För länge sedan hade jag en liknande motor, jag seglade nästan hela natten, när jag skulle starta motorn på morgonen så startade den inte, vi försökte under lång tid men det lyckades inte.
Vi skickade efter en reparatör från ett företag i närheten, det kom en ca 20-åring, jag tänkte det klarar han aldrig av, han lyfte upp insprutningspumpen och satte ner den igen och fantastiskt den gick igen. Någonting hade troligtvis hängt sig, sedan gick den i flera år utan bekymmer.

Försök att köra den under ganska lång tid med startmotor så den få tjansen att suga diesel, du kan ta ur impellern så kan du köra den under flera minuter utan kylvatten. Lossa 2 an alt 4 an medan du kör men även de som sitter bredvid. Försök att lossa alla på en gång och kör och se om det kommer diesel, det skall inte komma hela tiden utan bara pissa ut lite vid varannat kolvslag

Ett bekymmer är ju batteriet, det får du ladda under tiden

Skriv ner och berätta hu det gick
Penta är bäst

Tack för tipsen! En statusuppdatering:

- Vi lämnade in insprutningspumpen på service, men de kunde inte hitta något fel på den. Vi fick tipset att sätta tillbaka den med reglerstången i ett så öppet läge som möjligt. De trodde även vi misslyckats med luftningen, och tipsade om två ytterligare luftningspunkter på insprutningspumpen som inte står om i manualen.

- Sagt och gjort återmonterade vi pumpen och allt annat vi behövt plocka bort för att komma åt den. Vi luftade, inklusive de två nya luftningspunkterna. Och denna gången fick vi bränsle även uppe vid spridarna efter att vi dragit runt startmotorn!

- Efter detta startade motorn finfint.

Därmed; problemet löst. Antingen hade insprutningspumpen hängt sig på något sätt (tydligen inte omöjligt) eller så hade vi bara luftat dåligt/allt stod i något läge så vi inte kunde lufta riktigt och de två ytterligare luftningsställena samt bort- och återmontering av insprutningspumpen möjliggjorde korrekt luftning.

För säkerhetsskull så pumpade vi ur botten av dieseltanken med, och det var lite skit/vatten där. Men jag tror inte att det var det som orsakade problemen med motorn.
Citera
2021-06-07, 21:59
Medlem
groovesnuss avatar
Tips: Det finns en facebookgrupp som heter Volvo Penta Sverige. Där finns det mycket kunskap och många som vill hjälpa till med felsökning
Citera
2021-06-07, 22:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Tack för tipsen! En statusuppdatering:

- Vi lämnade in insprutningspumpen på service, men de kunde inte hitta något fel på den. Vi fick tipset att sätta tillbaka den med reglerstången i ett så öppet läge som möjligt. De trodde även vi misslyckats med luftningen, och tipsade om två ytterligare luftningspunkter på insprutningspumpen som inte står om i manualen.

- Sagt och gjort återmonterade vi pumpen och allt annat vi behövt plocka bort för att komma åt den. Vi luftade, inklusive de två nya luftningspunkterna. Och denna gången fick vi bränsle även uppe vid spridarna efter att vi dragit runt startmotorn!

- Efter detta startade motorn finfint.

Därmed; problemet löst. Antingen hade insprutningspumpen hängt sig på något sätt (tydligen inte omöjligt) eller så hade vi bara luftat dåligt/allt stod i något läge så vi inte kunde lufta riktigt och de två ytterligare luftningsställena samt bort- och återmontering av insprutningspumpen möjliggjorde korrekt luftning.

För säkerhetsskull så pumpade vi ur botten av dieseltanken med, och det var lite skit/vatten där. Men jag tror inte att det var det som orsakade problemen med motorn.
När ni tömde tanken, det fanns inget brun/svart klet i botten på tanken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in