2021-05-24, 22:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är inte jag som har räknat har jag ju sagt.

Jag upprepar för tredje gången:

En kvarts miljard per dag för produktionsbortfall hos föräldrarna.

Resterande kostnader för elever som inte klarar skolan, elever som måste gå om ett år, framtida minskade livsinkomster och skatteinbetalningar på grund av att skoltiden måste förlängas, elever med sämre kunskaper för att komma in på eller klara av en högre utbildning, elever som går ut med ofullständiga betyg, inte klarar av gymnasiet utan hoppar av med mera.

Det är bara fantasier. Jag ifrågasätter allvarligt talat om det är någon samhällsekonomisk kostnad alls. Det kan vara en kostnad, men är i sådana fall peanuts i förhållande till dina fantasisiffror.
Citera
2021-05-24, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är bara fantasier. Jag ifrågasätter allvarligt talat om det är någon samhällsekonomisk kostnad alls. Det kan vara en kostnad, men är i sådana fall peanuts i förhållande till dina fantasisiffror.
Det är inte mina siffror har jag sagt.
Citera
2021-05-24, 22:46
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Med facit i hand borde Region Skåne ha byggt ett eget system för vaccinbokningar anser regionrådet Gilbert Tribo (L). Nu har han bett tjänstemännen att se över möjligheterna att köpa in Stockholms system.
https://www.skd.se/2021/05/24/vi-borde-byggt-ett-eget-system/

Tycker det är många stockholmare som har gnällt om deras system. Är det så bra?
Citera
2021-05-24, 22:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Appropå smittspridning. Nu ska ju gymnasisterna få sin undervisning på plats. Om jag är rätt uppdaterad har det varit så sedan 1 april.

Är det då inte lite komiskt att läsa om förbjudna studentfalk?
"Så ska studenterna stoppas från att festa"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41MOnE/lansstyrelsernas-drag-for-att-stoppa-bussfester

Kan någon förklara varför 30 elever i 19-20 årsåldern inte anses smitta när de sitter i ett klassrum, men när samma elever vistas på ett öppet lastbilsflak utomhus, så smittar det tydligen utav bara helvete? Någon som förstår logiken?

Det går tydligen bra att åka kollektivt också, så länge man inte festar och dricker sprit på bussen, för då jävlar sprids det corona som aldrig förr!
Citera
2021-05-24, 22:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är inte mina siffror har jag sagt.

Så du tror inte heller på dem? Varför hänvisar du till dem då hela tiden?
Citera
2021-05-24, 22:58
Avslutad
Citat:
Hur tänker du nu? Får man inte hänvisa till andras siffror?
Citera
2021-05-24, 23:02
Medlem
Citat:

Du är som vanligt en märklig debattör Imbilden.
Om jag skulle hänvisa till en studie från Handelshögskolan i Stockholm i nåt ämne så anser du att jag inte tror på studien om jag skulle påpeka att det inte är jag som gjort den??
Citera
2021-05-24, 23:12
Medlem
Citat:
Varför minskar smittan så fort det blir ett längre skollov då? Var ju jättetydligt nu under jullovet exempelvis. En del skyller på varmare väder när den låg smittspridningen under sommaren ska förklaras bort, men kan ju knappast gälla dec/jan då smittan sjönk under jullovet för att sedan vända uppåt 4 veckor senare. Varifrån har du fått att R-talet aldrig är över 1 bland barn?
Vad gäller vaccinationerna är det ju främst bland äldre och bland riskgrupper man nått ut ännu så länge. Det är ytterst få i fas4 som blivit vaccinerade och enligt dig är det ju vuxna i fas4 som är drivande i pandemin. Det är ju knappast 65+ och cancerpatienter som varit drivande i pandemin i vart fall.

Det hände inte särskilt mycket med smittspridningen när de äldsta hade vaccinerats utan fallen ökade fram till vecka 16 2021. Runt 2 miljoner 18-70-åringar nu vaccinerade med första dosen plus runt 2 miljoner tidigare infekterade utgör tillsammans en betydande andel av de 6,6 miljoner i denna grupp. Det tillsammans med aktuella restriktioner och mer utevistelse räcker väl till att knuffa R-talet till strax under 1.

December och januari är två diametralt skilda månader i form av rörelse. Ser du på rörelse i shopping var den hög före jul och låg hela januari fram till löningen en 25. Sedan ökade rörelsen successivt och pushade R-talet över 1 igen. Det är välkänt att många har dåligt i plånboken efter storhelger och att januari är en "fattigmånad" för väldigt många där man knappast rör sig mycket utanför hemmet för att shoppa eller resa. Rörelsemönstret i januari enligt Google talar klarspråk.

R-talet är under 1 bland barn eftersom de träffas frekvent i förskola och skola utan att smittan ökar bland dem, utan minskar. Om de skulle varit drivande som med influensa skulle majoriteten av barnen haft smittan idag. Det krävs att smittan drivs av vuxna för att barnen ska få ett R-tal över 1. Det finns flera studier i ämnet som tydligt visar trögheten att barn både blir smittade och smittar andra i jämförelse med vuxna. Generellt smittas de hälften som mycket som vuxna och smittar vidare också ungefär hälften som mycket som vuxna. Lyssna på Frode.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige
Citera
2021-05-24, 23:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det hände inte särskilt mycket med smittspridningen när de äldsta hade vaccinerats utan fallen ökade fram till vecka 16 2021. Runt 2 miljoner 18-70-åringar nu vaccinerade med första dosen plus runt 2 miljoner tidigare infekterade utgör tillsammans en betydande andel av de 6,6 miljoner i denna grupp. Det tillsammans med aktuella restriktioner och mer utevistelse räcker väl till att knuffa R-talet till strax under 1.

December och januari är två diametralt skilda månader i form av rörelse. Ser du på rörelse i shopping var den hög före jul och låg hela januari fram till löningen en 25. Sedan ökade rörelsen successivt och pushade R-talet över 1 igen. Det är välkänt att många har dåligt i plånboken efter storhelger och att januari är en "fattigmånad" för väldigt många där man knappast rör sig mycket utanför hemmet för att shoppa eller resa. Rörelsemönstret i januari enligt Google talar klarspråk.

R-talet är under 1 bland barn eftersom de träffas frekvent i förskola och skola utan att smittan ökar bland dem, utan minskar. Om de skulle varit drivande som med influensa skulle majoriteten av barnen haft smittan idag. Det krävs att smittan drivs av vuxna för att barnen ska få ett R-tal över 1. Det finns flera studier i ämnet som tydligt visar trögheten att barn både blir smittade och smittar andra i jämförelse med vuxna. Generellt smittas de hälften som mycket som vuxna och smittar vidare också ungefär hälften som mycket som vuxna. Lyssna på Frode.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

Mycket bra inlägg!
Man kan lägga till att lika mycket som barnen hade lov så hade även miljontals vuxna semester och många i uppåt två veckor.
Citera
2021-05-24, 23:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnricoP
Du är som vanligt en märklig debattör Imbilden.
Om jag skulle hänvisa till en studie från Handelshögskolan i Stockholm i nåt ämne så anser du att jag inte tror på studien om jag skulle påpeka att det inte är jag som gjort den??

Hänvisar du till studien och tar siffrorna för sanning, borde du ju rimligen kunna stå för den. Att hänvisa till ett gäng norska nationalekonomer som kommit fram till att övergång till distansundervisning kostar samhällsekonomiskt 60% av hela statsbudgeten ger inte så hög trovärdighet i mina öron. Möjligen i dina.
Citera
2021-05-24, 23:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ditt "nick" är oerhört passande... bättre du kniper igen med din desinformation.
Så... min tillrättavisning fortsätter och ändras inte från tidigare inlägg.
Har du dragit fram dina "sannolikhets"-antagen ur arslet?

Källa Socialstyrelsen: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

FACT CHECK
1. Antal avlidna fram till den 16 maj 2021: 13 491
Av dem har 94 procent laboratoriebekräftad covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens databas över smittade ([u]12 705[/U] av 13 491).

2. Antal avlidna under 70år.. 1.374 personer. Citat "Diagrammet visar att det framför allt är personer som är 85 år och äldre som dött i covid-19." (>50% var alltså 85+)

3. Citat "Majoriteten av de personer som dött i covid-19 hade två eller flera av de sjukdomsgrupper som kan bidra till svårare symtom.".. mindre än 15% hade INGA underliggande sjukdommar... men hela 85% hade en eller flera

4. Citat "Av alla som avled med covid-19 som underliggande dödsorsak under första halvåret 2020 hade 78 procent slutenvårdats någon gång under femårsperioden 2015−2019."

osv osv osv......

Förbannade Alarmister och spridare av Fake News för att övertyga befolkning och tvinga dem vaccinera sig på falska grunder.
Lugn och fin nu!
Ta några djupa andetag.
Du verkar lite upprörd och labil vilket försämrar din läsförståelseförmåga.
  1. Jag har inte ifrågasatt hur många som avlidit i covid-19 eller hur många som laboratorietestats. Det du skriver verkar rimligt.
  2. Det är välkänt att det är flest äldre som dött i covid-19 och det har jag aldrig ifrågasatt.
  3. Andelen multisjuka som dött i covid-19 är 59 %, det du skrev tidigare var fel och det har du rättat till nu.
  4. En källa skulle vara lämpligt när man lämnar nya uppgifter som inte diskuterats förut, det blir mera trovärdigt då.

Vad av det jag skrivit i tråden anser du vara felaktigt?
Citera
2021-05-24, 23:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Verkar gå bra på Malta nu.

Malta är första EU-land att vaccinera 70 procent av den vuxna befolkningen mot covid-19. Fast än så länge är det bara en dos som getts till så många.
– I dag har vi nått flockimmunitet. Vaccinet är vårt vapen mot viruset, säger hälsominister Chris Fearne till journalister i Malta enligt nyhetsbyrån AFP.
Totalt har 475 000 vaccindoser injicerats på Medelhavsön, där 42 procent av befolkningen nu är vaccinerad fullt ut.
Smittspridningen har på sistone sjunkit rejält på Malta och är för tillfället klart lägst i EU, med endast 25 nya fall per 100 000 invånare under de senaste två veckorna.
Malta har heller inte redovisat något nytt dödsfall i covid-19 under de tre senaste veckorna.

Kanske kommer även Sverige dit någon gång till hösten eller så, förhoppningsvis redan år 2021....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in