2021-05-24, 22:48
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag läste nyligen om den här blivande fristaden. https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-27/prospera-in-honduras-a-private-tech-city-now-open-for-business

Det verkar som att den gamla snackisen ZEDE, eller "ekonomisk frizon", "charter city" osv (kärt barn har många namn) äntligen blir verklighet. Det har varit på tal just i Honduras sedan 2012 eller 13 om jag minns rätt.

För några år sen var jag faktiskt på Roatan och det är en fantastiskt fin ö som ligger rätt bra till. Klimatet är näst intill oslagbart om man gillar värme, och havet och stränderna är väldigt fina. Ön har en egen flygplats med än så länge väldigt lite trafik, och en färjeanslutning till fastlandet som tar ungefär en timme.

Är det nån här som har planer på att flytta dit?

Vad tror ni om deras möjligheter att i praktiken faktiskt klara sig undan Honduras statsmakt och få bestämma själva? Jag är inte särskilt insatt i hur avtalet eller reglerna för Prospera är utformade.
Citera
2021-05-25, 03:00
Medlem
” The first colonists will be e-residents. Próspera doesn’t yet have housing ready to be occupied.”

Verkar lite scam-varning? Hongkong har en helt annan historik. Det saknas här. Det är viktigt med traditioner.
Citera
2021-05-25, 09:33
Medlem
beckbrallans avatar
Roatán är fantastiskt, men landet Honduras är så sönderkorrumperat och genomruttet att jag tvivlar på att ett sådant initiativ kommer att överleva.
Citera
2021-05-25, 10:55
Medlem
Endevils avatar
Fanns det inte en föregångare till det här initiativet någonstans i Sydamerika? Ett samhälle som byggde på Ayn Rands lära. Jag minns tyvärr inte var och när men åt helvete med besked vet jag att det gick.
Citera
2021-05-25, 19:46
Medlem
Citat:
communal outdoor spaces
Kommunism?

Citat:
privately governed charter city
Fascism?

Citat:
3,500-page legal code
3500 sidor av gay extra-regler att följa.

Citat:
e-residents
Globohomo

Citat:
minimum wage, income taxes
libertarian hur då?
Citera
2021-05-29, 17:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag läste nyligen om den här blivande fristaden. https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-27/prospera-in-honduras-a-private-tech-city-now-open-for-business

Det verkar som att den gamla snackisen ZEDE, eller "ekonomisk frizon", "charter city" osv (kärt barn har många namn) äntligen blir verklighet. Det har varit på tal just i Honduras sedan 2012 eller 13 om jag minns rätt.

För några år sen var jag faktiskt på Roatan och det är en fantastiskt fin ö som ligger rätt bra till. Klimatet är näst intill oslagbart om man gillar värme, och havet och stränderna är väldigt fina. Ön har en egen flygplats med än så länge väldigt lite trafik, och en färjeanslutning till fastlandet som tar ungefär en timme.

Är det nån här som har planer på att flytta dit?

Vad tror ni om deras möjligheter att i praktiken faktiskt klara sig undan Honduras statsmakt och få bestämma själva? Jag är inte särskilt insatt i hur avtalet eller reglerna för Prospera är utformade.
Regioner som är ekonomiska frizoner finns ju. Även som länder. Dock kan det finnas andra lagar och regleringar där.
Hur det blir med den här får man kanske avvakta och se hur det gestaltar sig.

Hongkong var ju ganska liberalt fram till det kinesiska maktövertagandet. Därefter är det mindre fritt.

Singapore kan ses som en relativt fri ekonomisk zon. Däremot finns ju staten med i övrigt med lagar och regleringar.

UAE är också tämligen ekonomiskt fritt.

Söker man på "Nomad capitalist" hittar man en del video om länder att flytta till som dels medger att man öht skriver sig där. Och hur skyddad man är från omvärldens ögon. Finns en del ställen där skatter och regleringar inte är så besvärande. Sedan kan det ju ibland finnas andra problem där.

För en del ställen så kan det behövas ett minimibelopp för att komma ifråga. Men vill helt enkelt att invandraren skall klara sig.
Man kan vara skriven i flera länder om man gör så här. Och flytta mellan. Kanske efter årstiderna eller så.

Portugal har varit ganska ok för svenska pensionärer att flytta till. Ändras väl nu. Men är kanske fortfarande ok. Dock ökas ju sink-skatten. Men det gäller ju oavsett var man flyttar. (Tror jag iaf).
Citera
2021-05-29, 23:47
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Fanns det inte en föregångare till det här initiativet någonstans i Sydamerika? Ett samhälle som byggde på Ayn Rands lära. Jag minns tyvärr inte var och när men åt helvete med besked vet jag att det gick.

Chile under Pinochet tillämpade Milton Friedmans lära och blev en tigerekonomi i sydamerika.
Citera
2021-06-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloomberg
Brimen began looking to acquire land in Honduras in 2016. He spent the next several years writing Próspera’s charter and recruiting business partners. One investor is Pronomos, an investment fund for charter cities backed by conservative billionaire Peter Thiel and run by Patri Friedman, the grandson of the late influential free-market economist Milton Friedman. The younger Friedman didn’t respond to a request for comment. Brimen says Pronomos holds a small stake.

The idea behind Próspera as Brimen describes it is basically wage arbitrage. Honduran professionals can perform jobs for U.S. companies at far lower rates than their American counterparts, and Próspera can provide a jurisdiction that will give both workers and employers access to a more liberal and effective legal system, Brimen says. Próspera also fashions itself as an advantageous place to incorporate new businesses, a kind of tropical Delaware where paperwork moves quickly and no one asks for a bribe.

Det här gör ju att det låter lite lovande. Lät först som ett helt galet projekt om de skulle ha högre minimilön än vad Honduras har.

Det är nästan lite som att de satsar på att försöka få till en lyxmodell av en fristad först; en som är till mer för kreativ talang i Honduras som inte kan ta sig till USA...som bor på en fin ö, som inte heller skall släppa ut mycket utsläpp. Kan vara en bra grej för att se till att zedes får ett bra rykte.

Det här kan nog växa rätt bra, speciellt om folk ifrån andra närliggande länder kan flytta dit. Skulle vara intressant att åka och besöka.
Citera
2021-09-10, 09:16
Medlem
Devon Zuegel, en skribent och kodare, var på besök i Prospera nyligen och skrev en ordentlig FAQ om staden.

Här är stycket om skatter:

Citat:
Ursprungligen postat av Próspera FAQ
ZEDEs are free to set their own tax rates, and 12.5% of those revenues goes to Honduras. Próspera’s tax system only has 3 types of taxes, according to Próspera’s article in the Journal of Special Jurisdictions:

• An income tax on income earned within Próspera. It is a flat 5% gross income tax on natural persons and a 1% gross income tax on legal entities.
  • A value added tax (VAT) on sales within Próspera. This is a sales tax on all retail goods and services within Próspera. As of July 2021, the VAT is 2.5%.
  • A land value tax (LVT) on property within Próspera. This LVT is on the land only, not improvements (e.g. buildings). As of July 2021, the LVT is 1% of land value annually.
https://docs.google.com/document/d/1ia-sXZ2kVYA8Wd89SN_9_2O7uExMz8j5WkzwEAGLbmM/edit#

Intressant nog så verkar de ha inkomstskatt enbart för att inte klassas som ett skatteparadis och få diverse sanktioner från EU och IMF.

Notera att inkomstskatten är på inkomst före avdrag för kostnader, så den effektiva bolagsskatten borde vara lite högre...kanske 3-5%? Det är dock fortfarande ganska lågt, då skatten i Shenzhen låg på 17%.
Citera
2026-01-25, 18:39
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=peOL5jFZJHM
Citat:
Lonis Hamaili, 28, från Norrköping är nyckelperson i ett av världens mest omstridda samhälls­experiment – backat av amerikanska tech­miljardärer. Aftonbladets Erik Björklund och Emelie Svensson åkte till platsen där experimentet utspelar sig, cirka 900 mil från Sverige på den honduranska ön Roatán.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in