Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Jag läste nyligen om den här blivande fristaden.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-27/prospera-in-honduras-a-private-tech-city-now-open-for-business
Det verkar som att den gamla snackisen ZEDE, eller "ekonomisk frizon", "charter city" osv (kärt barn har många namn) äntligen blir verklighet. Det har varit på tal just i Honduras sedan 2012 eller 13 om jag minns rätt.
För några år sen var jag faktiskt på Roatan och det är en fantastiskt fin ö som ligger rätt bra till. Klimatet är näst intill oslagbart om man gillar värme, och havet och stränderna är väldigt fina. Ön har en egen flygplats med än så länge väldigt lite trafik, och en färjeanslutning till fastlandet som tar ungefär en timme.
Är det nån här som har planer på att flytta dit?
Vad tror ni om deras möjligheter att i praktiken faktiskt klara sig undan Honduras statsmakt och få bestämma själva? Jag är inte särskilt insatt i hur avtalet eller reglerna för Prospera är utformade.
Regioner som är ekonomiska frizoner finns ju. Även som länder. Dock kan det finnas andra lagar och regleringar där.
Hur det blir med den här får man kanske avvakta och se hur det gestaltar sig.
Hongkong var ju ganska liberalt fram till det kinesiska maktövertagandet. Därefter är det mindre fritt.
Singapore kan ses som en relativt fri ekonomisk zon. Däremot finns ju staten med i övrigt med lagar och regleringar.
UAE är också tämligen ekonomiskt fritt.
Söker man på "Nomad capitalist" hittar man en del video om länder att flytta till som dels medger att man öht skriver sig där. Och hur skyddad man är från omvärldens ögon. Finns en del ställen där skatter och regleringar inte är så besvärande. Sedan kan det ju ibland finnas andra problem där.
För en del ställen så kan det behövas ett minimibelopp för att komma ifråga. Men vill helt enkelt att invandraren skall klara sig.
Man kan vara skriven i flera länder om man gör så här. Och flytta mellan. Kanske efter årstiderna eller så.
Portugal har varit ganska ok för svenska pensionärer att flytta till. Ändras väl nu. Men är kanske fortfarande ok. Dock ökas ju sink-skatten. Men det gäller ju oavsett var man flyttar. (Tror jag iaf).