2021-05-24, 18:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inte bara ge order. Det skulle ju vara upp till enskilda stridspiloten också. Utöver fanns det ju som det verkar fyra KGB-agenter på planet som också i så fall hade dött. Det hade kanske inte varit populärt inom KGB som Lukasjenko måste ha på sin sida.

Så tror inte han hade gett skarp order om det. Men som sagt piloterna vågade väl inte chansa.

Men snark. Tror du på allvar att piloterna i ett jaktplan skulle ha ändrat utgången?
Citera
2021-05-24, 18:04
Medlem
Soterns avatar
Tillhör Belarus KGB samma organisation som ryska KGB?
Citera
2021-05-24, 18:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Inte hade de vågat skjuta ner planet om Ryan Air-piloten per radio meddelat omvärlden om påtryckningarna.

Nej förmodligen inte. Sedan just nu är det Italien som skyddar de baltiska länderna så ett par F-35A Lightning II hade ju skickats upp för att möta att Migen gick över gränsen. Det hade ju räckt att de låst på planet för att den skulle vända.

Det man ju inte vet riktigt är hur mycket information piloterna fick. Det var ju tal om terrorist ombord och bomb. Att de inte visste vad man vet nu att en regimkritiker skulle gripas.
Citera
2021-05-24, 18:09
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Nej absolut inte. Jag hade ingen koll på det politiska läget förrän precis innan jag skulle dit. En amerikansk kollega skrämde upp mig med saker som visade sig vara rena rövarhistorierna.

Myndigheterna visade noll intresse för mig.

På sommaren så erbjöd företaget sina anställda gratis semesterboende på en anläggning vid en sjö, med lite spa-behandlingar (sanatorium). Jag bestämde mig för att hänga med - det var extremt billigt för mig. När jag var där så blev jag uppraggad av en kille som jobbade med IT som jag. Vi var ute och sprang, promenarade och badade tillsammans, och hängde på en dansbana. Efter ett tag kom det fram att han jobbade för KGB! Han jobbade med IT, inom KGB. De använde samma anläggning för semester för sin personal - eller snarare, KGB ägde anläggningen och mitt företag hade hyrt in sig där, eftersom det var en av de bättre, i landet.

Han var en helt normal vettig människa - patriotisk. ville se Vitryssland som ett starkt, välfungerande självständigt land. Inte överdrivet pro-rysk men lite skeptisk mot EU/USA. Möjligen tyckte jag att han var lite orealistisk att tro att ett land av den kalibern kan stå helt fri från alla allianser. Jag berättade lite om hur det skrivs om Vitryssland och saker som jag hört precis innan jag reste dit - vilket gjorde honom ganska irriterad. Han presenterade mig för sina kollegor, också IT folk från KGB. De frågade lite frågor om hur det var som utlänning i Vitryssland och vad jag tyckte om det ena och det andra. Jag svarade och sa att jag blivit positivt förvånad, vilket var sant. Mina egna kollegor tyckte det var sanslöst komiskt att jag inte hade förstått att anläggningen tillhörde KGB och att de flesta andra som var där, förutom vår avdelning, var från KGB. De skämtade och "akta dig" osv. Ingen brydde sig det minsta om dem eller sa något elakt om dem. Verkade som helt normala människor.

Under min tid i Vitryssland så mötte jag två personer som verkligen hatade Lukashenko och bägge var egenföretagare i Minsk som ansåg att den ekonomiska politiken som bedrevs inte passade dem. Om marknaden var friare så skulle de ha bättre ekonomi, ansåg dem. De är personer som nästan garanterat deltagit i protesterna nyligen - men jag har ingen kontakt med dem längre, så jag vet inte det säkert.

Jag upplevde också att en konsert som jag skulle gå på med några bekanta, blev inställd pga att bandet råkat i politisk onåd. Minns inte varför - men de flyttade sin konsert till en stad på andra sidan gränsen, i Ryssland. En del åkte dit, men inte jag. Minns inte varför deras konsert blev bannad, har för mig att de yttrat sig om någon intern politisk fråga.

Ingen spionerade på mig, eller brydde sig om vad jag sa eller gjorde. Dessutom bodde jag inte ens där jag skulle bo, eftersom lägenheten som angavs på mitt arbetstillstånd hade vattenskador. Jag bodde på en helt annan address men det upptäckte myndigheterna inte ens.

Jag är inte förvånad att en KGB officer var trevlig mot en utlänning som dessutom jobbade inom IT, samma område. Även om han inte var en operativ agent (det vet vi inte) så har de alla genomgått en utbildning som lärt de att kunna presentera sig själva som jordnära, schyssta personer med integritet som inger förtroende och har lätt att skapa relationer.
Citera
2021-05-24, 18:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Inte hade de vågat skjuta ner planet om Ryan Air-piloten per radio meddelat omvärlden om påtryckningarna.

Piloterna lär klara sig bättre med en mellanlandning. Några skott framför nosen så landar de nog. Bättre en åker av än alla åker i backen.

Hörde på radion att flygrutterna nu ändrats så Belarus flygrum undviks.

Skurkstaterna blir värre i sina agerande känns det som.
Citera
2021-05-24, 18:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Jo den är ju uppbyggd på samma sätt som forna ryska KGB. Men när Ryssland gjorde om KGB till nyare varianter behöll Belarus den gamla organisationen och körde på som tidigare under Sovjet.
Citera
2021-05-24, 18:14
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Nej förmodligen inte. Sedan just nu är det Italien som skyddar de baltiska länderna så ett par F-35A Lightning II hade ju skickats upp för att möta att Migen gick över gränsen. Det hade ju räckt att de låst på planet för att den skulle vända.

Det man ju inte vet riktigt är hur mycket information piloterna fick. Det var ju tal om terrorist ombord och bomb. Att de inte visste vad man vet nu att en regimkritiker skulle gripas.

Piloterna måste fattat att flygledarna i Minsk ställt ett konstigt krav eftersom vid fara ska man landa på den närmaste flygplatsen i detta fall Vilnius och inte vända tillbaka speciellt då passagerarplanet höll på att lämna vitryskt luftrum.
Citera
2021-05-24, 18:16
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Nej - de har behållit sitt gamla namn från Sovjettiden.
I Ryssland har de bytt namn - till FSB. De hör inte ihop - men naturligtvis har de gamla rötter, sen förr. Man kan bara gissa när det gäller detta. Vitrysslands intressen är inte alltid samma som Rysslands och vitryska KGB sätter självfallet Vitrysslands intressen först. Mitt intryck var att de vill ha ett helt alliansfritt, mycket självständigt land - utan band till något block - varken USA, EU eller Ryssland. Det uppfattade jag som idealen för yngre människor inom KGB i Vitryssland, baserat på min begränsade interaktion med dem.

Bägge organisationerna fortsatte - men skalade ned sin verksamhet en del eftersom samhället blev friare.

Verksamheten som KGB bedriver innefattar massor av saker, inte bara att "spionera" eller övervaka.
De håller i säkerhet för saker som kärnkraftverk och säkerhet i transporter m.m. IT säkerhet.... Det är en stor ganska byråkratisk verksamhet - men med ganska hög prestige och hyfsade löner för ett statligt jobb. ... Så de kan rekrytera folk av en hög kaliber.

De flesta som jobbar för de här organistationerna är ganska patriotiska. Både på Sovjettiden och idag, i Ryssland respektive Vitryssland. Så om man börjar gnälla på landet i fråga till en anställd därifrån, så får man inte medhåll utan mothugg. Jag känner ingen som jobbar på SÄPO, men jag gissar att de stödjer Sveriges nuvarande regering och är lojala mot den. Om man skulle börja prata regimkritiskt mot regeringen så skulle den SÄPO-anställde sannolikt börja försvara regeringen, i en konversation. Likaså någon som jobbar FBI i USA, exempelvis. Det är ungefär samma med KGB/FSB folk. Den typen av människor som väljer att jobba för en sådan organisation sätter en ära i att vara lojala - så har jag uppfattat det.

När jag träffade de här KGB människorna från Vitryssland som jag skrev om i en tidigare kommentar, så var mitt intryck att det var ganska drivna, smarta människor. De var mycket vänliga och trevliga mot mig. Min ryska är inte på den nivån att jag kan ha en djup filosofisk diskussion om komplexa politiska frågor... men en vardaglig konversation klarar jag och det är på den grunden som jag gjorde mina iakttagelser.
Senast redigerad av orgonit 2021-05-24 kl. 18:21.
Citera
2021-05-24, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Piloterna måste fattat att flygledarna i Minsk ställt ett konstigt krav eftersom vid fara ska man landa på den närmaste flygplatsen i detta fall Vilnius och inte vända tillbaka speciellt då passagerarplanet höll på att lämna vitryskt luftrum.

Men de var ju förföljda av Belarus stridsflyg. Risken att bli nedskjutna kan man inte bortse ifrån med tanke på ytterligare order av den vedervärdige diktatorn.
Citera
2021-05-24, 18:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Jo det är väl vad man ska göra. Sedan om vi spekulerar att det var någon form av hot att terroristen ombord skulle detonera bomben om planet inte flög till Minsk så är det väl inget man ska göra, lyda ett terrorkrav.
Citera
2021-05-24, 18:27
Medlem
Citat:
Jo det är väl vad man ska göra. Sedan om vi spekulerar att det var någon form av hot att terroristen ombord skulle detonera bomben om planet inte flög till Minsk så är det väl inget man ska göra, lyda ett terrorkrav.

Ryanair har en del att förklara. De borde anmält till trafikkontrollen i Vilnius att det fanns en misstänkt bomb ombord och att deras landning skulle prioriteras. Gjorde de det?

Enlig BBC kommenterade Ryanair inledningsvis inte att deras passagerare kidnappats i Minsk:
https://www.bbc.com/news/world-europe-57219860

Ryanair borde beläggas med flygförbud inom EU till det rätts ut vad de hållit på med.
Citera
2021-05-24, 18:29
Medlem
Citat:

Då borde Ryan Air flugit till närmsta flygplats, vilket piloterna valde att inte göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in