Citat:
Ursprungligen postat av
Ridne
Ja jag förstår att PK-människor tycker att det är ett förtryck att lyfta och hylla saker från andra kulturer men jag köper inte det argumentet. Eftersom vi ska föreställa så globala och öppna så tycker jag att man ska få blanda kulturellt hur man vill.
T.ex detta med att vita inte får ha rastaflätor eller knappt småflätor.. Vikingarna hade flätor och dreads. Men vi får inte ha det för att svarta blir förtryckta? Please.. det är så dumt så det finns inte.
Det är inte att hylla någonting att med ena handen göra det själv och andra vara rasist.
En vit som BUSar sig till att se ut att vara svart eller har rastaflätor drar nytta av det "exotiska" i att vara svart, utan att behöva bli utsatt för den rasism som svarta blir utsatta för. Du kan tvätta av dig din BUS och då kommer du aldrig bli utsatt för rasism, men det kan inte en svart. Det blir ett jävla hån mot svarta när privilegerade vita ska sno det som är "typiskt svart kultur", med tanke på vad vita utsatt/utsätter svarta för.
Det handlar om att vita snor kultur/trender/drag från svarta, som svarta blivit diskriminerade och i många fall även MÖRDADE för i ÅRHUNDRADEN och gör det "coolt". Men när det är kvar på svarta så är det någonting som är grund till diskriminering.
Vi är globala NU, men det här är ett problem som går lika långt bak i tiden som rasism gör.