Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Har du något exempel på folk som faktiskt har fått sina konton frysta pga svartlistade BTC?
Har sett flera som fått sina konton frysta hos Coinbase. Har inte några länkar tillhands dock. Här är någon som fick sin transaktion nekad pga att hans coins gått igenom en mixer:
https://twitter.com/marty_p_b/status/1366737347887456260?lang=en
Citat:
Eftersom BTC ständigt blandas med varandra kommer så småningom allt att vara tainted. Vad skall man göra då, sluta använda BTC? Jag har svårt att tro det.
Pizzerior kommer inte ta emot Bitcoin direkt längre utan gå via en exchange (som har tillgång till svartlistor i realtid). Alternativt att de köper en service som kan göra KYC och spana för svartlistning innan de kan godkänna betalningen. De flesta hemsidor som erbjuder BTC som betalningsmedel går redan via en exchange (t.ex. Coinbase) och detta fenomen kommer bara att öka.
Citat:
Säg att jag har en pizzeria. Du har pga illegal aktivitet gjort dina BTC tainted. Du köper sedan en pizza av mig för 1 BTC. Totalt har jag 100 BTC på mitt konto, och endast denna enstaka BTC som du skickade är tainted. Jag köper sedan ett hus för 100 BTC. Han som sålde huset köper en bil för 99.9 BTC och lägger in resterande 0.1 BTC på sitt coinbase-konto.
Menar du på allvar att personen som förde in 0.1 BTC på sitt coinbase-konto då kommer att få alla sina assets frysta? Det finns inget som helst sätt att säga att hans 0.1 BTC som han förde in där kommer från något olagligt, utan är en extremt långsökt spekulation.
Ja de kommer bli frysta. Det är möjligt att personen/företaget kommer kunna låsa upp eller få tillbaka sina coins efter de lyckats bevisa sin oskyldighet, men detta är såklart ingen risk de vill ta.
Det slutar med att all Bitcoin-handel kommer ske via regulerade exchanges som har KYC-data på varje kund. Ifall man handlar utanför detta systemet så riskerar man att tainta hela sin wallet.
Nu förstår du varför myndigheter inte längre är emot Bitcoin (och annan krypto förutom Monero), utan välkomnar handeln med öppna armar.