2021-04-22, 17:38
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Bitcoin är transparent, ja. Det är mer transparent än ett vanligt bankkonto. Med Bitcoin så kan vem som helst i världen se exakt hur mycket pengar du har, vad du har köpt och vem du har skickat pengar till. Det är en dröm för myndigheter.

Det är också därför man inte använder Bitcoin på darknet längre.

Hur kan jag kolla upp det då?
Senast redigerad av NissanMicra1988K10 2021-04-22 kl. 17:40.
Citera
2021-04-22, 17:45
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Hur kan jag kolla upp det då?

Du kan gå in på https://www.blockchain.com/explorer om du vet vilken wallet-adress du vill kolla upp.

Sedan finns det verktyg som används av exchanges och myndigheter som innehåller mycket mer information. T.ex. https://ciphertrace.com/

Citat:
Effective Know-Your-Customer (KYC) protocols are a vital part of any anti-money laundering (AML) regime. When done right, KYC processes can help financial institutions better understand and manage their risks and prevent money laundering. However, it’s one thing to have strong KYC guidelines on paper and another to implement them. By analyzing and probing the Know Your Customer (KYC) processes of over 800 VASPs in over 80 countries, CipherTrace geographically located where weak and porous KYC could be exploited by money launderers, criminals, and extremists.

Du kan inte längre köpa eller sälja (förutom via svartlistade "non-KYC exchanges") Bitcoin som inte gått igenom KYC vid varje steg. Myndigheter vet med andra ord precis hur mycket Bitcoin du har och vem du har skickat till.
Senast redigerad av Franke88 2021-04-22 kl. 17:49.
Citera
2021-04-22, 17:52
Medlem
En finne som sålde viä Silk Road åkte fast 2016 och gav nyckeln för sina bitcoins till snuten.
1666 bitcoins gav han bort frivilligt.. vilken jävla idiot!
Hur mycket är dom värda nu idag när han sitter på 10år och 6månaders bakelse
Citera
2021-04-22, 18:07
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Vet ej. Jag antar de betalar långt under marknadspris? Det kan vara olika. Vissa tror de gör ett klipp genom att få köpa färgade Bitcoin för halva priset, men de kommer få en chock när de skickar dessa Bitcoin till exempelvis Coinbase och deras konto (och Bitcoin) fryses.

Det är så Bitcoin fungerar idag. Finns firmor som har blivit extremt duktiga på att spåra Bitcoins och alla coins som varit i kontakt med svartlistade personer eller wallets blir sedan de-facto också svartlistade.

Se video här (börjar 41.50): https://youtu.be/wq6w03E2DS4?t=2509

Har du något exempel på folk som faktiskt har fått sina konton frysta pga svartlistade BTC?

Eftersom BTC ständigt blandas med varandra kommer så småningom allt att vara tainted. Vad skall man göra då, sluta använda BTC? Jag har svårt att tro det.

Säg att jag har en pizzeria. Du har pga illegal aktivitet gjort dina BTC tainted. Du köper sedan en pizza av mig för 1 BTC. Totalt har jag 100 BTC på mitt konto, och endast denna enstaka BTC som du skickade är tainted. Jag köper sedan ett hus för 100 BTC. Han som sålde huset köper en bil för 99.9 BTC och lägger in resterande 0.1 BTC på sitt coinbase-konto.

Menar du på allvar att personen som förde in 0.1 BTC på sitt coinbase-konto då kommer att få alla sina assets frysta? Det finns inget som helst sätt att säga att hans 0.1 BTC som han förde in där kommer från något olagligt, utan är en extremt långsökt spekulation.

EDIT:
Jag hittade en person: https://bisq.community/t/dirty-btc-coins-on-the-xmr-market/7798/5
Senast redigerad av bjornebarn 2021-04-22 kl. 18:31.
Citera
2021-04-22, 18:39
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Har du något exempel på folk som faktiskt har fått sina konton frysta pga svartlistade BTC?

Har sett flera som fått sina konton frysta hos Coinbase. Har inte några länkar tillhands dock. Här är någon som fick sin transaktion nekad pga att hans coins gått igenom en mixer:

https://twitter.com/marty_p_b/status/1366737347887456260?lang=en

Citat:
Eftersom BTC ständigt blandas med varandra kommer så småningom allt att vara tainted. Vad skall man göra då, sluta använda BTC? Jag har svårt att tro det.

Pizzerior kommer inte ta emot Bitcoin direkt längre utan gå via en exchange (som har tillgång till svartlistor i realtid). Alternativt att de köper en service som kan göra KYC och spana för svartlistning innan de kan godkänna betalningen. De flesta hemsidor som erbjuder BTC som betalningsmedel går redan via en exchange (t.ex. Coinbase) och detta fenomen kommer bara att öka.

Citat:
Säg att jag har en pizzeria. Du har pga illegal aktivitet gjort dina BTC tainted. Du köper sedan en pizza av mig för 1 BTC. Totalt har jag 100 BTC på mitt konto, och endast denna enstaka BTC som du skickade är tainted. Jag köper sedan ett hus för 100 BTC. Han som sålde huset köper en bil för 99.9 BTC och lägger in resterande 0.1 BTC på sitt coinbase-konto.

Menar du på allvar att personen som förde in 0.1 BTC på sitt coinbase-konto då kommer att få alla sina assets frysta? Det finns inget som helst sätt att säga att hans 0.1 BTC som han förde in där kommer från något olagligt, utan är en extremt långsökt spekulation.

Ja de kommer bli frysta. Det är möjligt att personen/företaget kommer kunna låsa upp eller få tillbaka sina coins efter de lyckats bevisa sin oskyldighet, men detta är såklart ingen risk de vill ta.

Det slutar med att all Bitcoin-handel kommer ske via regulerade exchanges som har KYC-data på varje kund. Ifall man handlar utanför detta systemet så riskerar man att tainta hela sin wallet.

Nu förstår du varför myndigheter inte längre är emot Bitcoin (och annan krypto förutom Monero), utan välkomnar handeln med öppna armar.
Citera
2021-04-22, 19:43
Medlem
Kluffs avatar
Citat:

Det är också därför man inte använder Bitcoin på darknet längre.

Vad används istället?
Citera
2021-04-22, 19:53
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Vad används istället?

Monero.
Citera
2021-04-22, 19:54
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
En finne som sålde viä Silk Road åkte fast 2016 och gav nyckeln för sina bitcoins till snuten.
1666 bitcoins gav han bort frivilligt.. vilken jävla idiot!
Hur mycket är dom värda nu idag när han sitter på 10år och 6månaders bakelse

Kanske fick han straffrabatt? Kan finnas förklaringar till varför han valde att ge bort "frivilligt"

Har hört att många som blev av med sina Bitcoin iom Mt.gox blev kompenserade med beslagtagna silkroad btc
Citera
2021-04-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Brukar själv följa Kronofogden för att se vilka fynd man kan göra och på senaste tiden har det dykt upp mycket Bitcoin.

Snubblade över en artikel (som jag självklart inte hittar nu) där man påstår att det är från kriminella med skulder som Fogden gör besök hos.

Det är 2 grejer jag funderar på här.

1: Hur får agenterna eller vad de nu kallas för veta att personen de gör besök oss har coins.
Är personerna så dumma att de faktiskt berättar det eller har nyckeln på nån usb som ligger framme.

2: Varför växlar inte Fogden själv valutan till kr istället för att sälja den vidare?

1. Vet ej men de hittar väl antingen en app, en wallet, eller paper wallet.
Kriminella är ofta knarkare och inte de vassaste knivarna i lådan på IT och datorer.

2. Förmodligen eftersom det är enklast så.
Deras jobb är ju inte att investera i kryptovalutor.
Eller logga in på Coinbase och sälja Bitcoins.
Citera
2021-04-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Kanske fick han straffrabatt? Kan finnas förklaringar till varför han valde att ge bort "frivilligt"

Har hört att många som blev av med sina Bitcoin iom Mt.gox blev kompenserade med beslagtagna silkroad btc
Han dömdes till 11år 6månader i tingsrätten och domen sänktes med 1år i hovrätten..
hans bitcoins skulle vara värda c. 750 miljoner kronor idag. Hahaahaaa
Jag tror att finska staten har inte sålt dom vidare ännu.
Citera
2021-04-22, 21:32
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Han dömdes till 11år 6månader i tingsrätten och domen sänktes med 1år i hovrätten..
hans bitcoins skulle vara värda c. 750 miljoner kronor idag. Hahaahaaa
Jag tror att finska staten har inte sålt dom vidare ännu.

Uff.. Det var det knappast värt. Om det inte är så att han fick dom att tro att dom fick jackpot, när han i själva verket har en till okänd wallet med minst lika många btc? Det har hänt förr
Citera
2021-05-24, 17:42
Medlem
intressant. Fogden har ju sålt ett gäng med bitcoins nu under våren, senast den 17e Maj såldes det 0.02256801 BTC för 50k dessa är idag värda knappt 9000kr ?! haha

måste vara jobbigt för köparen nu..

https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20210507_0722&inO=1

https://www.blockchain.com/btc/address/37rr4TLDCHXBvWS11DrpPWGkBFtrcTqTLq
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in