2021-05-24, 16:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Givetvis är det ju skitsnack från statliga televisionens sida.
Jag vill understryka att jag inte tror på teorin om någon bomb, jag kanske var otydligt med det i mitt inlägg.

Ska bli intressant att se vad EU gör åt detta jag hoppas på kraftiga sanktioner men har svårt att tro det kommer hända
Sanktioner svider, men inte tillräckligt. Kombinerat med förbud för alla flyg från vitryskt territorium in i EU:s luftrum skulle nog göra livet lagom surt för höjdarna i landet. Hoppas på en kombo av sanktioner och detta.
Citera
2021-05-24, 16:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Känner personligen ett halvdussin och är bekant med flera och INGEN är förtjust i Putlerkopian Lukasjenko. Inte förtjust är en kraftig underdrift. De vill bli av med valfuskardiktatorn.

Detta är sagt av vitryssar i Vitryssland, de som bor här är än mer kritiska...

Not bad. Intressant umgängeskrets du har. Inte för att jag tror att Luka har något större stöd, men kul att höra.
Citera
2021-05-24, 16:42
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bara litet att lägga om rutter kommer ju kosta. Om planen inte kan flyga den snabbaste rutten.

Men verkar som det blir den lösningen temporärt, åtminstone för svenskt och några andra länders flyg.

Det konstiga i den här härvan är varför den där regimkritikern tog just detta flyg. Borde ju vara primärt för han att kolla extra noga hur de plan han färdas i åker. Så att de inte ens kommer nära vitryskt eller ryskt område.
Gissar att han inte trodde att Putlerkopian skulle våga sig på något sådant här. Synd för honom.
Citera
2021-05-24, 16:44
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Not bad. Intressant umgängeskrets du har. Inte för att jag tror att Luka har något större stöd, men kul att höra.
Umgängeskretsen är skapad och inte helt självvald - reser alldeles galet mycket runt om i världen för att träffa olika leverantörer och en del av dessa finns i Vitryssland, Ryssland och Ukraina (och diverse andra länder).
Citera
2021-05-24, 16:47
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
En från yttersta vänstern påstår att Roman Protasevich tillhört nynazistiska Azovbrigaden i striderna kring Donbas. Stämmer detta eller är det bara falska nyheter?
Det finns många bilder av Protasevich med Azovbataljonen.
https://twitter.com/KissZuriCheeese/status/1396780448781639680?s=20
Citera
2021-05-24, 16:49
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Gissar att han inte trodde att Putlerkopian skulle våga sig på något sådant här. Synd för honom.
Varför flög han inte via Warszawa? Han ville spara pengar och valde Ryanair biljett för 5 euro.
Citera
2021-05-24, 16:55
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Varför flög han inte via Warszawa? Han ville spara pengar och valde Ryanair biljett för 5 euro.
Också möjligt. Snålheten är känd för att bedra visheten. Eller så hade han inte kikat på Flightradar24 för att se HUR planet skulle flyga.
Citera
2021-05-24, 17:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Ja eller kanske att han ville bli martyr. Han ska ju ha känt sig förföljd redan på flygplatsen och visste direkt när piloten meddelade att man skulle till Minsk att det handlade om honom.

Men om han ville det måste han ju vara en självplågare av rang. Är ju inte omöjligt att man avrättar honom.
Citera
2021-05-24, 17:06
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det finns många bilder av Protasevich med Azovbataljonen.
https://twitter.com/KissZuriCheeese/status/1396780448781639680?s=20

Det är ryska troll som svartmålar honom, klassisk manöver

Titta på honom, han har ett feminint ansikte, jag tvivlar att han deltagit i strider
Citera
2021-05-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Finns internationella regler om luftfart
Man kan ju skita i dom som Iran , men då blir man ju paria, skurkstat.
Är inte Vittryssland (Belarus) redan en skurkstat då? Varför fortsatte inte då Ryanair till Vilnius om inte reglerna var tydliga kan man tycka. Jag vet inte mycket om denna Roman Pratasevitj och vilka lagar som gäller för denne man i hans hemland. Jag undrar mest om Edvard Snowden eller valfri "terrorist" skulle kunna få flyga fritt över USA:s territorium. Vi har ju en del underliga lagar i detta land med som kan leda till att vi blir plockade, då främst när vi landar i den "fria världen", HMF tex.

Men visst, jag är helt för att utesluta en hel del länder från gemenskapen och då även att flyga över som Ryssland, Belarus, Kina, Iran, Saudiarabien, Förenade Arabemiratren, Israel ... och varför inte USA som kan plocka vem som helst och sätta på en camping nära Kuba.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Också möjligt. Snålheten är känd för att bedra visheten. Eller så hade han inte kikat på Flightradar24 för att se HUR planet skulle flyga.

Det är lätt att vara efterklok, men han kan rimligtvis inte klandras för att han inte tog höjd för att att regimen skulle kapa en flight mellan två EU-länder och med 170 passagerare från 12 olika nationaliteter ombord bara för att komma åt honom.
Citera
Medlem
Gobonautens avatar
Flygkapningen är ren och skär terrorism av Lukasjenko, vilket är ironiskt i och med att dissidenten och regimkritikern Roman Protasevitsj kommer förmodligen dömas, i en skenrättegång, till ett långt fängelsestraff eller kanske till och med döden för "terrorism". Även hans flickvän arresterades och de lär just nu utsättas för skön vitrysk tortyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in