2021-05-24, 15:59
Medlem
Jag kollade statistik i Flightradar24 för Minsk International Airport. En normal veckodag har man ca 40 starter/landningar. I snitt utgör destinationer inom EU ca 40% av flygningarna, resten är av typen Bagdad, Istanbul, Baku, Moskva och liknande. Så om EU gör allvar av att stoppa alla flygningar till och från Minsk så blir det ju ett rejält slag får man hoppas.
Citera
2021-05-24, 16:01
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Så var det nog, de försökte ta sig till EU för att slippa landa i en diktaturstat. I så fall, all heder till piloterna på Ryan Air (första gången jag givit Ryan Air beröm).

- Me American buisnessman with great concern. There is bomb on plane. You must land at airport for great safty!

- The capitan is doing everything he can.

- Must land Belarus airport! Bomb will go boom! All die! You land Belarus airport and me, American buisnessman, will become big hero in motherland! You land in Europe country bomb will boom and me sad and not hero in mother Ru... American.

Ryssjävlarna bryr sig inte. Självklart är det en tydlig markering mot väst att vi gör lite som vi vill.
Citera
2021-05-24, 16:07
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Handlingen är en allvarlig provokation mot Litauien, en fri och självständig demokrati, EU-medlem och NATO-medlem. Det är dessutom en allvarlig provokation mot USA. Man kan glömma all flygtrafik till Belarus under en lång tid så länge man inte åker via Moskva. Men det är ett medvetet handlande från Putin naturligtvis.

Ja, vi får se. Putin har inget att förlora på sanktioner mot Vitryssland, tvärtom lär det nog öka den vitryska befolkningens vilja till union.
Citera
2021-05-24, 16:08
Medlem
rex144s avatar
Idag stoppade Lukashenka ett Lufthansaplan... som var på väg till Frankfurt.
Lukashenka vill på ett barnsligt sätt visa att de bryr sig om säkerheten... ett skådespel...
de skulle haft bombhot eller info om att det fanns en bomb

Det är ett dimridå, man vill visa att det var en ren rutinåtgärd... att Ryanair flygplanet tvingades landa i Minsk.
Citera
2021-05-24, 16:08
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
- Me American buisnessman with great concern. There is bomb on plane. You must land at airport for great safty!

- The capitan is doing everything he can.

- Must land Belarus airport! Bomb will go boom! All die! You land Belarus airport and me, American buisnessman, will become big hero in motherland! You land in Europe country bomb will boom and me sad and not hero in mother Ru... American.

Ryssjävlarna bryr sig inte. Självklart är det en tydlig markering mot väst att vi gör lite som vi vill.
De bryr sig bara om andra när de fått sig en svidande näsbränna...
Citera
2021-05-24, 16:09
Medlem
mj79s avatar
Citat:
Handlingen är en allvarlig provokation mot Litauien, en fri och självständig demokrati, EU-medlem och NATO-medlem. Det är dessutom en allvarlig provokation mot USA. Man kan glömma all flygtrafik till Belarus under en lång tid så länge man inte åker via Moskva. Men det är ett medvetet handlande från Putin naturligtvis.

Putin eller Lukashenko?
Citera
2021-05-24, 16:14
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mj79
Putin eller Lukashenko?

Lukashenko skulle aldrig fatta ett sådant här beslut utan godkännande från Kreml.
Citera
2021-05-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ja, de kan ju hävda det. Konstigt nog klev alla de som hittade bomben/varnade för den också av i Minsk om uppgifterna från Ryan Air stämmer. Märkligt sammanträffande.

Jo, även jag har varit där ett antal gånger och gillar Minsk, men efter förra årets "val" (och på grund av coronan) har jag avstått...
Givetvis är det ju skitsnack från statliga televisionens sida.
Jag vill understryka att jag inte tror på teorin om någon bomb, jag kanske var otydligt med det i mitt inlägg.

Ska bli intressant att se vad EU gör åt detta jag hoppas på kraftiga sanktioner men har svårt att tro det kommer hända
Citera
2021-05-24, 16:22
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Lukashenko skulle aldrig fatta ett sådant här beslut utan godkännande från Kreml.

Nja, han vet nog att detta går hem i Kreml så detta vågar han säkert göra utan att fråga. Lukasjenko vet ju att han inte har någon framtid med EU ändå och klamrar sig fast vid makten så gott det går.

Ska man se något positivt i de alltmer vågade tilltagen från de båda gubbarna (kan ärligt talat kvitta vem av dem som kom med idén då de sitter ihopklistrade ändå) så är det att de börjar bli rädda för en alltmer högljudd opposition. Då börjar man skrämma/fängsla/mörda oppositionella för att markera och varna folk att inte gå med i oppositionen. Lustigt nog ses denna helt logiska och enkla motivering som påhitt av forumets putinister, trots att det är punkt 1A i diktatorers agerande.
Citera
2021-05-24, 16:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Extremt kostsamt?

Inte egentligen, men visst blir det stökigare och kan Vitryssland göra så här så kan vi räkna med att storebror Putin kan få för sig samma saker.

Enda rimliga är att tills vidare hindra alla flygningar från västländer till Vitryssland och vägra alla plan från Vitryssland tillträde till EU:s luftrum.

Bara litet att lägga om rutter kommer ju kosta. Om planen inte kan flyga den snabbaste rutten.

Men verkar som det blir den lösningen temporärt, åtminstone för svenskt och några andra länders flyg.

Det konstiga i den här härvan är varför den där regimkritikern tog just detta flyg. Borde ju vara primärt för han att kolla extra noga hur de plan han färdas i åker. Så att de inte ens kommer nära vitryskt eller ryskt område.
Citera
2021-05-24, 16:25
Bannlyst
Frågan är ju varför ställs inte Ryssland och Putin till svars?

Så länge ingen som straffar Putin han kommer aldrig sluta
Citera
2021-05-24, 16:26
Medlem
En från yttersta vänstern påstår att Roman Protasevich tillhört nynazistiska Azovbrigaden i striderna kring Donbas. Stämmer detta eller är det bara falska nyheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in