2021-05-24, 15:14
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
På Viryska statliga kanalen 1 hävdar man att det faktiskt rörde sig om ett reelt bombhot och menar på att deras agerande hjälpte till att förhindra en potentiell katastrof.

Vill man nu tro på att några okända och anonyma personer kliver på i Grekland, och under resans gång gemensamt på något magiskt sätt får reda på att det ska finnas en bomb på flygplanet och ingriper som oroade medmänniskor eller vad det nu påstås handla om, så kan man ju för all del som sagt köpa det. (Säger inte att du gör det).
Citera
2021-05-24, 15:15
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Står du där på ett torg i Minsk och tar pulsen, eller känner du massor av vitryssar du pratat med?
Känner personligen ett halvdussin och är bekant med flera och INGEN är förtjust i Putlerkopian Lukasjenko. Inte förtjust är en kraftig underdrift. De vill bli av med valfuskardiktatorn.

Detta är sagt av vitryssar i Vitryssland, de som bor här är än mer kritiska...
Citera
2021-05-24, 15:16
Medlem
Giant Squids avatar
Flyger man med lite mer respektabla bolag än Ryan Air så brukar det bli omvägar över konfliktzoner. Driver man civil flygtrafik så har man väl lite koll på sånt.

Att ta en "detour" runt Iran är väl standard när de politiska gaphalsarna vädrar sitt hetsande.
Citera
2021-05-24, 15:18
Medlem
Skickligt gjort av Belarus. Och säkert oantastligt på papperet även om alla vet vad som egentligen hände. Att den oppositionelle kunde plockas ned på detta sätt är ytterst den oppositionelles eget fel, han tog risken att färdas i belarusiskt luftrum. Skurkstater är skurkstater och inget annat kan förväntas.
Citera
2021-05-24, 15:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Stämmer inte alls de flesta Vitryssar ser denna idioti dagligen och rycker enbart på axlarna.
På Viryska statliga kanalen 1 hävdar man att det faktiskt rörde sig om ett reelt bombhot och menar på att deras agerande hjälpte till att förhindra en potentiell katastrof.

Jag är i Vitryssland flera gånger per år men nu får jag nog överväga om jag kommer resa dit igen.
Ja, de kan ju hävda det. Konstigt nog klev alla de som hittade bomben/varnade för den också av i Minsk om uppgifterna från Ryan Air stämmer. Märkligt sammanträffande.

Jo, även jag har varit där ett antal gånger och gillar Minsk, men efter förra årets "val" (och på grund av coronan) har jag avstått...
Citera
2021-05-24, 15:30
Medlem
IceEyess avatar
Påföljden borde bli att landet diskvalificeras från alla pågående idrottsevenemang
Citera
2021-05-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Chicago konventionen:

" utlaws the seizure of aircraft or knowingly communicating false information in a way that endangers aircraft safety "

Känns tveksamt. Det är väl i så fall om man lurat dem att nödlanda, men det verkar ju tvärtom vara en beordrad landning?

Kan säkert falla på något annat.
Citera
2021-05-24, 15:42
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, de kan ju hävda det. Konstigt nog klev alla de som hittade bomben/varnade för den också av i Minsk om uppgifterna från Ryan Air stämmer. Märkligt sammanträffande.

Jo, även jag har varit där ett antal gånger och gillar Minsk, men efter förra årets "val" (och på grund av coronan) har jag avstått...

Man kan ju misstänka att när dessa fyra KGB:agenter misslyckades med att "prata ner" planet så skickades MIG-planet/planen upp. Vad som också är anmärkningsvärt är att Ryanairplanet inte började gå ner i höjd inför landningen i Vilnius vilket är det normala där det befann sig när det hanns upp av MIG:en. Det hade då 2 minuter kvar i Vitryskt luftrum och 70 km till Vilnius. Gjordes det ett försök att hinna undan?

Då beordras det till Minsk som det hade 180 km till kortaste väg men beordrades att ta en omväg som blev 300 km.

En 5-åring hade insett det ologiska i detta och det förstår nog dom ansvariga men det skiter skitstöveln i.
Citera
2021-05-24, 15:44
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det låter rimligt. Av allt att döma handlar det om tre till fyra personer, vitryssar eller ryssar - agenter för främmande makt - som alltså klev på i Grekland och började härja på planet, påstod att det fanns en bomb ombord i uttalat syfte att tvinga ner det. Det är definitionsmässigt flygkapning och terrorism.

Mycket handlar om den regimkritiska person och hans flickvän som greps, men det var ju givet att det verkar handla om semesterresenärer även andra människor ombord, förmodligen av flera olika nationaliteter och kanske också barn som då utsattes för denna grova brottslighet.

Att stänga ned Belarusiskt luftrum för in och utresande flygtrafik bör naturligtvis EU göra per omgående, det finns ingen som vet vad en s.k skurkstat gör nästa gång, blir det kanske någon EU-politiker eller journalist som är på väg hem med sin familj från semestern som tvingas ned och blir gripen för någon påhittad anklagelse i utpressningssyfte?

Detta i hände några dagar efter att Biden dragit tillbaka sanktioner för företag som är inblandade i byggandet av Nordstream II,
det är ett typiskt sovjetiskt beteende, när man visar svaghet och ger de fingret så tar de hela armen, Putin måste varit informerad om detta och troligen har hans agenter varit inblandade.
Lukashenka skulle inte våga göra en sån grej utan att få grönt ljus från Putin.

och tänka sig att det var den förra presidenten Trump som anklagades för att vara Putinvänlig och Putins marionett, medan Biden redan innan mötet med Putin har viftat med en vit flagga.
Citera
2021-05-24, 15:51
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Man kan ju misstänka att när dessa fyra KGB:agenter misslyckades med att "prata ner" planet så skickades MIG-planet/planen upp. Vad som också är anmärkningsvärt är att Ryanairplanet inte började gå ner i höjd inför landningen i Vilnius vilket är det normala där det befann sig när det hanns upp av MIG:en. Det hade då 2 minuter kvar i Vitryskt luftrum och 70 km till Vilnius. Gjordes det ett försök att hinna undan?

Då beordras det till Minsk som det hade 180 km till kortaste väg men beordrades att ta en omväg som blev 300 km.

En 5-åring hade insett det ologiska i detta och det förstår nog dom ansvariga men det skiter skitstöveln i.
Så var det nog, de försökte ta sig till EU för att slippa landa i en diktaturstat. I så fall, all heder till piloterna på Ryan Air (första gången jag givit Ryan Air beröm).
Citera
2021-05-24, 15:53
Medlem
Don.Cs avatar
Svaret från EU lär nog bli extremt tandlöst. Ett fördömande (som inte betyder ett skit) och kanske att man beslagtar ett sommarhus i Spanien från typ jordbruksministern.
Citera
2021-05-24, 15:59
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Svaret från EU lär nog bli extremt tandlöst. Ett fördömande (som inte betyder ett skit) och kanske att man beslagtar ett sommarhus i Spanien från typ jordbruksministern.

Handlingen är en allvarlig provokation mot Litauien, en fri och självständig demokrati, EU-medlem och NATO-medlem. Det är dessutom en allvarlig provokation mot USA. Man kan glömma all flygtrafik till Belarus under en lång tid så länge man inte åker via Moskva. Men det är ett medvetet handlande från Putin naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in