Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Huvudanledningen till att man inte stängde skolor är att de ca 100.000 läkare, sjuksköterskor o s v som har barn i förskola, låg- och mellanstadiet hade tvingas vara hemma och ta hand om sina barn = vården skulle kollapsa p g a personalbrist.
Den förklaringen köper jag icke.
Det var nämligen inte bara för dom yngsta eleverna som närvaroplikten upprätthölls. Närvaroplikten upprätthölls för elever upp till årskurs 9, med hänvisning till att föräldrarna annars skulle behöva stanna hemma från arbetet. Det är en bluff. Det hade varit annorlunda såvida det enbart hade handlat om dom yngsta eleverna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag har fått uppfattningen att man faktiskt stängde allt från förskolor till högskolor i Norge i en eller två månader våren 2020, men man har inte hört något om någon kollapsad vård.
I Danmark stängdes skolorna, men samhället såg till att det fanns omsorg för barn till föräldrar med samhällsviktiga yrken. Det fanns alltså en mycket enkel lösning på problemet. Sverige hade kunnat kopiera Danmark lösning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Sedan är det ingen bra idé att stänga allt tror jag, men det är en annan sak.
Det kan jag hålla med om. Men man ska inte gå ut med löljiga bortförklaringar till varför närvaroplikten upprätthålls. Att föräldrarna behövs på sina arbetsplatser är en löljig bortförklaring.