2021-05-24, 14:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men om det nu var mycket ovanligt och det bara sker en handfull i Sverige, varför ska man då vaccinera sig om man har varit smittad? Det är ju helt ologiskt då och ändå är de så rekommendationerna är.

Med tanke på att vi är 14 månader in i pandemin här i Sverige och att forskarna hävdar att antikroppar finns i upp till nio månader, så kan man gissa att inte särskilt många har återinfekterats. FoHM har haft mycket fel i den här soppan, så deras rek. kan man nog ta med en nypa salt. Men så här skriver de:

Citat:
Vaccinationen skyddar dig från att bli sjuk och minskar också risken att du smittar andra. Det bidrar till att minska smittspridningen i hela samhället på sikt.
Citera
2021-05-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Med tanke på att vi är 14 månader in i pandemin här i Sverige och att forskarna hävdar att antikroppar finns i upp till nio månader, så kan man gissa att inte särskilt många har återinfekterats. FoHM har haft mycket fel i den här soppan, så deras rek. kan man nog ta med en nypa salt. Men så här skriver de:
Tidigare i tråden (100.000 inlägg sedan) om "viral load". Det gällde då "viral load in". Men det finns också ett begrepp "viral load out" (möjligen ett påhitt av mig, ad hoc men användbart).

Har man en immunitet av någon dignitet har man givetvis en lägre "viral load out".
Citera
2021-05-24, 15:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Huvudanledningen till att man inte stängde skolor är att de ca 100.000 läkare, sjuksköterskor o s v som har barn i förskola, låg- och mellanstadiet hade tvingas vara hemma och ta hand om sina barn = vården skulle kollapsa p g a personalbrist.

Den förklaringen köper jag icke.

Det var nämligen inte bara för dom yngsta eleverna som närvaroplikten upprätthölls. Närvaroplikten upprätthölls för elever upp till årskurs 9, med hänvisning till att föräldrarna annars skulle behöva stanna hemma från arbetet. Det är en bluff. Det hade varit annorlunda såvida det enbart hade handlat om dom yngsta eleverna.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har fått uppfattningen att man faktiskt stängde allt från förskolor till högskolor i Norge i en eller två månader våren 2020, men man har inte hört något om någon kollapsad vård.

I Danmark stängdes skolorna, men samhället såg till att det fanns omsorg för barn till föräldrar med samhällsviktiga yrken. Det fanns alltså en mycket enkel lösning på problemet. Sverige hade kunnat kopiera Danmark lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sedan är det ingen bra idé att stänga allt tror jag, men det är en annan sak.

Det kan jag hålla med om. Men man ska inte gå ut med löljiga bortförklaringar till varför närvaroplikten upprätthålls. Att föräldrarna behövs på sina arbetsplatser är en löljig bortförklaring.
Citera
2021-05-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Enbart produktionsfallet i Norge på grund av skolstängningarna beräknas till en kvarts miljon per dag (dubbla för Sverige).

Ok jag accepterar kostnaden för skolstängning och lockdown i form av produktionsbortfall. Dom största kostnaderna för Sverige under pandemin har varit korttidspermiteringar och sjukfrånvaro.
Under hela pandemin har Fohm hävdat att smittspridningen är låg bland barn. Jag är mycket tveksam till det. Jag är tveksam till långsiktiga kostnader iform av minskade livsinkomster för elever som måste vara hemma några veckor extra i ett läge då smittspridningen är stor. Barn som blir sjuka i covid borde drabbas av samma minskade livsinkomster och försämrad inlärning. Nettot blir detsamma.
Citera
2021-05-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Med tanke på att vi är 14 månader in i pandemin här i Sverige och att forskarna hävdar att antikroppar finns i upp till nio månader

Minst nio månader var det väl, det var så lång tid det hade gått när de rapporterade det, men det var still counting. Om jag minns rätt så såg jag på vetenskapens värld två som testade sig efter ett år och fortfarande hade antikroppar. Men man kan vara immun i varierande grad även när antikropparna är borta. Har man haft infektion kan man vara lugn, man är immun men även om det skulle vara övergående så vet man ju att man klarar av viruset. Vilket i princip alla gör utan problem.
Citera
2021-05-24, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ok jag accepterar kostnaden för skolstängning och lockdown i form av produktionsbortfall. Dom största kostnaderna för Sverige under pandemin har varit korttidspermiteringar och sjukfrånvaro.
Under hela pandemin har Fohm hävdat att smittspridningen är låg bland barn. Jag är mycket tveksam till det. Jag är tveksam till långsiktiga kostnader iform av minskade livsinkomster för elever som måste vara hemma några veckor extra i ett läge då smittspridningen är stor. Barn som blir sjuka i covid borde drabbas av samma minskade livsinkomster och försämrad inlärning. Nettot blir detsamma.
Nu tror jag inte att norska barn blivit sjuka till en kostnad av 1,7 miljarder per dag.
Citera
2021-05-24, 15:51
Medlem
Man stängde skolerna i Norge från mitten av mars til ca påsken men det var krav att vissa ansatta i samhällsfunksioner skulle kunna lämna sina barn på skolan

Ledere av barnehager og rektorer ved barneskoler må derfor sørge for et tilbud til barn av personell i helse- og omsorgstjenesten, transportsektoren eller innen andre kritiske samfunnsfunksjoner. Det samme gjelder for barn med særlige omsorgsbehov som ikke kan ivaretas når barnehage, skole eller andre dagtilbud er stengt.

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/helsedirektoratet-stenger-alle-barnehager-og-skoler
Senast redigerad av horse-23 2021-05-24 kl. 15:55.
Citera
2021-05-24, 16:28
Medlem
Surtrutens avatar

Positivt utlåtande för covidläkemedel
Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har lämnat ett positivt utlåtande för ett covidläkemedel som minskar risken för att hamna på sjukhus och dö på grund av covid-19.

Den aktiva substansen i den nya medicinen består av en monoklonal antikropp, sotrovimab, som binder till virusets spikeprotein och på så sätt hindrar viruset från att ta sig in i cellerna.

Det positiva utlåtandet kommer från EMA:s kommitté för humanläkemedel, CHMP, efter att studier visat att läkemedlet minskar risken för sjukhusinläggning eller död på grund av covid-19 med 85 procent, jämfört med placebo.

Behandlingen ges som infusion (dropp) och skulle, skriver EMA i ett pressmeddelande, kunna användas för ungdomar och vuxna med milda symtom, men som riskerar att drabbas av svårare sjukdom.

I den aktuella studien som ligger bakom utlåtandet behandlades 291 patienter med antikroppen, medan 292 fick placebo (utan aktiv substans). I den förra gruppen blev tre patienter så pass svårt sjuka att de behövde sjukhusvård och/eller dog på grund av virusinfektionen, att jämföra med 21 patienter i den grupp som fick placebo.
TT
Citera
2021-05-24, 16:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Minst nio månader var det väl, det var så lång tid det hade gått när de rapporterade det, men det var still counting. Om jag minns rätt så såg jag på vetenskapens värld två som testade sig efter ett år och fortfarande hade antikroppar. Men man kan vara immun i varierande grad även när antikropparna är borta. Har man haft infektion kan man vara lugn, man är immun men även om det skulle vara övergående så vet man ju att man klarar av viruset. Vilket i princip alla gör utan problem.

Det där verkar fluktuera lite, men om vi använder nio månader som baslinje, så är det knappast märkligt att få återinfektioner har rapporterats. Jag har ingen data att bjuda på, men har verkligen inte sett återinfektion som något större problem.
Citera
2021-05-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
T-cellimmuniteten lär vara långt utöver tre månader.
Citera
2021-05-24, 17:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Börjar fan tröttna fullständigt på den där jävla Folkhälsomyndigheten!

Folkhälsomyndigheten har gett nya rekommendationer kring intervallet mellan dos 1 och dos 2 för Pfizer och Modernas vaccin. Det rekommenderade intervallet ändras från sex till sju veckor för vaccinen Pfizer Biontech och Moderna. "Detta vaccin ska ges med 3 veckors intervall enligt produktresumén men i nuläget bör doserna ges med 7 veckors intervall." skriver Folkhälsomyndigheten. Vidare skriver myndigheten:"Man behöver inte börja om eller ge någon extra dos om det går lite längre tid än sju veckor mellan den första och den andra dosen."

Helt jävla sanslöst!!!! De kan ju för fan inte ändra på premisserna som vaccintillverkaren har fått sitt vaccin godkänt på!!! Snacka om att gambla med folks liv och hälsa!
Citera
2021-05-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Börjar fan tröttna fullständigt på den där jävla Folkhälsomyndigheten!

Folkhälsomyndigheten har gett nya rekommendationer kring intervallet mellan dos 1 och dos 2 för Pfizer och Modernas vaccin. Det rekommenderade intervallet ändras från sex till sju veckor för vaccinen Pfizer Biontech och Moderna. "Detta vaccin ska ges med 3 veckors intervall enligt produktresumén men i nuläget bör doserna ges med 7 veckors intervall." skriver Folkhälsomyndigheten. Vidare skriver myndigheten:"Man behöver inte börja om eller ge någon extra dos om det går lite längre tid än sju veckor mellan den första och den andra dosen."

Helt jävla sanslöst!!!! De kan ju för fan inte ändra på premisserna som vaccintillverkaren har fått sitt vaccin godkänt på!!! Snacka om att gambla med folks liv och hälsa!

Vad tycker du om ALLA andra länder som gör likadant?
Dvs, typ alla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in