2021-05-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Få tvivlar på att viruset kommer från Kina, men frågan är om det är tillverkat eller naturligt.
Det man hittills kommit fram till genom att titta på dna mm. är väl att det troligen är naturligt, vilket inte är konstigt.

Frågan är vad ”naturligt” betyder. Har man utfört gain-of-function experiment där man låter viruset tex smitta mellan arter för att få det att evolvera så kommer resultatet inte uppvisa några tecken på manipulation, det ser likadant ut som om det hänt i naturen av sig självt.

Att viruset skulle ha uppkommit av sig självt i naturen ser idag ut som den minst sannolika förklaringen.
Citera
2021-05-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag är inte känd för att vara alarmist direkt men jag känner också en som testat positivt två gånger (våren 2020 och vintern 2020). tror inte det är så vanligt men det förekommer och för personen i fråga var det lugnt bägge gångerna.

Här är en undersökning från Danmark där 0,65% testats positivt i våg 1 och 2.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ovanligt-att-fa-covid-19-tva-ganger
Ja man kan testa positivt flera gånger men det betyder ju inte att man infekterats flera gånger.
Citera
2021-05-24, 11:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu får du ta och skärpa till dig gosse lilla. Du började ju med att hänvisa till några norska nationalekonomer som räknat fram att distansundervisning kostar motsvarande 60% av hela statsbudgeten. Jag säger att det är bullshit, men du kan inte presentera några underlag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jävlar vad du slingrar dig

Du har fått den av mig en gång vet du.

Varsågod här är rapporten som ni pratar om(på norska)

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/_attachment/418095?_ts=17178bb8b28
Har någon av er läst rapporten?
Man får lätt uppfattningen att ingen av er vet vad det står i den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Intressant att Kina nu säger att det är ”extremt osannolik” istället för att förneka det helt och hållet av avfärda det som påhitt.

Med tanke på var viruset dök upp först och vad labbet där gör, så är labbläcka extremt sannolikt. Occhams razor.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Kraftig minskning av antal fall i Skåne idag.
Citera
2021-05-24, 11:25
Medlem
500 490
662 730

Denna och nästa vecka 1.2 miljoner doser. Det är ganska bra.
Citera
2021-05-24, 11:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men om det nu var mycket ovanligt och det bara sker en handfull i Sverige, varför ska man då vaccinera sig om man har varit smittad? Det är ju helt ologiskt då och ändå är de så rekommendationerna är.
Om man blir lindrigt smittad får man troligen inte någon särskilt stark och långvarig immunitet, så därför rekommenderas alla att vaccinera sig. De som varit sjuka behöver dock inte hänga på låset.
Citera
2021-05-24, 11:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja man kan testa positivt flera gånger men det betyder ju inte att man infekterats flera gånger.

Infekterad kan man väl ibland bli men oftast inte sjuk. Samt utsöndrar mycket mindre virusetpartiklar vidare .. eller har jag förstått fel ?😊
Citera
2021-05-24, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har någon av er läst rapporten?
Man får lätt uppfattningen att ingen av er vet vad det står i den.
Det intressanta nu är hur Imbilden har räknat för att komma fram till att skolstängningar/distansundervisning inte kostar nåt.
Citera
2021-05-24, 11:37
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag är ju ingen alarmist heller som vissa hysteriker upplyser mig om dagligen, men jag känner två stycken som varit sjuka två gånger.
Konstaterat med test.
Ingen blev speciellt sjuk, men ändå..

Hahah
nej många här inne har så jävla svårt att se denna sjukdom för vad det är. Varken mer eller mindre.
Ena halvan är förlamade av rädsla och andra halvan hävdar att den är påhittat och så några få realister i mitten.

Realister som förstår att detta är en allvarlig sjukdom för ett fåtal men det är inte jordens undergång och vi kommer återgå till det normala förr eller senare.
Citera
2021-05-24, 11:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Bara för att du inte VILL att det ska vara så blir det inte så vet du.
Jo om du testat positivt två gånger med över ett halvår mellan så har du infekterats två gånger (jobbar du inte i vården?)
Min bekant har varit smittad och sjuk TVÅ gånger med 7-8 månaders mellanrum (lindrigt).
Man behöver såklart inte bli sjuk andra gången men det kan hända.
Citera
2021-05-24, 11:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det intressanta nu är hur Imbilden har räknat för att komma fram till att skolstängningar/distansundervisning inte kostar nåt.
Varför är det intressant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in