2021-05-24, 09:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du får googla. Det som i princip framkommer är att det förekommer, men ingen känner till frekvens. Andra hävdar att det är ovanligt, men det är inte ovanligare än att jag själv personligen känner till flera personer som drabbats av det, så har svårt att tänka mig att det är SÅ ovanligt. Sen om det är 10 eller 30% som är mottagliga inom ett år har jag ingen aning om, men att det skulle röra sig om fall på miljonen eller sånt tror jag vi kan avskriva.

Varför stanna vid tre gånger. Här har du en som testat positivt 31 gånger!
https://www.tribuneindia.com/news/nation/rajasthan-woman-tests-covid-positive-no-less-than-31-times-leaves-doctors-baffled-202109

Så nu har du något att vara ännu räddare för. Bortse från det som står om att hon är helt frisk, för det är ju positiva prov som räknas.
Citera
2021-05-24, 09:05
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Jag undrar vad den samlade intelligentian på Flashback har för råd att ge 27-årige Elias som drabbats hårt av Covid19.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRMkd5/elias-27-fick-me-diagnos-efter-covid-19

Att han hade skyddat sig om han ätit mer D-vitamin? Att han bara drabbats av en snuva? Att det bara är 80+ som behöver skydda sig från att bli sjuk?
Citat:
Men 2018 hände något. Elias fick förkylningar som inte gav med sig. Det började alltid med lite kli i halsen och en ovanlig trötthet. Det onda i halsen försvann men orkeslösheten hängde kvar i veckor.

– Men så var jag frisk igen i några veckor och sen kom det tillbaka. Jag fattade inte varför mina förkylningar var så långvariga. Det kändes inte normalt.

Ett problem han hade sen tidigare alltså. Men i vanlig ordning ska precis allt attribueras till covid.
Läser du ens klickbait artiklarna du länkar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Gäller bara de som är 50 år och äldre alla andra Uppsalingar får själv kontakta en vårdcentral men de får säkert 2 tider.

Här i Stockholm finns flera system beroende på till vilken privat vårdgivare man vänder sig. En del listade blir uppringda andra hanterades tidigt i samband med läkarbesök. Andra får ringa olika vårdcentraler och hoppas på att de har lediga tider.

Regionens egna massvaccinationslokaler kan man bara nå via appen "alltid öppet" Den har redan kraschar en gång på grund av överbelastning och det klarar inte av att boka andra sprutan.

För övrigt är regionen inte intresserad av att ge andra sprutan de vill att så många som möjligt ska få minst 1 spruta.
Överlag kommer dom någon vart med vaccinationstakten går så jävla långsamt öka takten för i helvete!

40 plusare ska tilläggas.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, jag hänvisar till vad nationalekonomer har räknat ut skolstängningar/distansundervisning kostar samhället. Deras uträkningar skiljer sig rätt radikalt från dina.

Vad kan det bero på, att du kan något om nationalekonomi som inte nationalekonomer kan?

Det lustiga är att jag faktiskt även jag är utbildad nationalekonom och så mycket vet jag om nationalekonomi och beräkningar att de är helt beroende av vilka antaganden man lägger in i kalkylen.

Tror du nationalekonomer är några slags allsmäktiga gudar? Tror du att alla nationalekonomer kommer fram till samma sak? Du kanske känner till att Alfred Nobel motsatte sig att ens kalla nationalekonomi för vetenskap?
Citera
2021-05-24, 09:20
Avslutad
Citat:
Det lustiga är att jag faktiskt även jag är utbildad nationalekonom och så mycket vet jag om nationalekonomi och beräkningar att de är helt beroende av vilka antaganden man lägger in i kalkylen.

Tror du nationalekonomer är några slags allsmäktiga gudar? Tror du att alla nationalekonomer kommer fram till samma sak? Du kanske känner till att Alfred Nobel motsatte sig att ens kalla nationalekonomi för vetenskap?
Ja och vilka antaganden har du lagt in i kalkylen?

Att barn i allmänhet lär sig bättre vid stängda skolor, hur mycket beräknar du den förtjänsten till?
Citera
2021-05-24, 09:22
Medlem
Citat:
Jag undrar vad den samlade intelligentian på Flashback har för råd att ge 27-årige Elias som drabbats hårt av Covid19.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRMkd5/elias-27-fick-me-diagnos-efter-covid-19

Att han hade skyddat sig om han ätit mer D-vitamin? Att han bara drabbats av en snuva? Att det bara är 80+ som behöver skydda sig från att bli sjuk?

Jaa, du menar snubben som fick ME efter helt vanliga förkylningar.
Ja, hans genetiska förutsättningar verkar vara helt normala..
Eller kanske INTE vid närmare eftertanke..

Du måste lära dig att läsa artiklarna innan du länkar fru Natioanalekonom
Citera
2021-05-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför stanna vid tre gånger. Här har du en som testat positivt 31 gånger!
https://www.tribuneindia.com/news/nation/rajasthan-woman-tests-covid-positive-no-less-than-31-times-leaves-doctors-baffled-202109

Så nu har du något att vara ännu räddare för. Bortse från det som står om att hon är helt frisk, för det är ju positiva prov som räknas.

Det är väl inte så konstigt att man testar positivt flertalet gånger på 5 månader om man haft det?

När vi i familjen hade det så fick vi tydliga instruktioner att när vi nu hade haft det så fick vi inte (behövde inte) testa oss igen på 6 månader så testerna kunde visa positivt då det finns kvar rester i kroppen.

Ex:

https://www.1177.se/Vastmanland/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/provtagning-covid-19-i-vastmanland/fragor-och-svar-om-egenprovtagning-mot-covid-19/

Citat:
Kan jag lämna ett nytt test för att kolla om jag har blivit frisk?
Nej. Virusrester kan påvisas i prov i många månader efter genomgången covid-19. Du ska inte lämna ett nytt prov inom 6 månader från det att du har haft covid-19.

Varför ska jag inte testa mig på nytt om jag har haft covid-19 för mindre än 6 månader sedan?
Folkhälsomyndigheten avråder från nytt prov inom 6 månader från det tidigare provtagningstillfället. Virusrester kan påvisas i prov i många månader efter genomgången covid-19. Om du har en sjukdom som kraftigt nedsätter ditt immunförsvar bör du diskutera provtagning med din läkare.

Jag har antikroppar mot covid-19. Ska jag ändå testa mig om jag får symtom på covid-19?
Om du har lämnat blodprov genom stick i armen (venöst blodprov) och analysen har skett på ett kvalitetssäkrat laboratorium, eller om du har tagit ett snabbtest som uppfyller Folkhälsomyndighetens krav på prestanda, ska du inte testa dig på nytt inom 6 månader räknat från när du var sjuk. Virusrester kan påvisas i prov i många månader efter genomgången covid-19.
Citera
2021-05-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Nej, det är inte omöjligt att hitta källan. Det är bara att undersöka vad som skedde i labbet, vad de forskade på, om det finns dockumentation om covid-19 och vilka som jobbat med det, vilka som dog och var de bodde och vilken spridning det hade från den punkten (familjemedlemmar).

Teorin att det spridits fråm labbet har inte återgetts som något möjligt utan endast som konspirationsteorier eftersom WHO inte ville stöta sig med Kina.

Ok. Jag borde inte skrivit ”omöjligt”.

Hur som helst finns det ett flertal teorier om var viruset uppstod.
Du har en teori, andra ser det på ett annat sätt.
Citera
2021-05-24, 09:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hörde att det ska finnas 30 000 tider för dos 2 i Stockholm, men frågan är om det går att boka någon tid i appen?

Bor inte i Stockholm så jag har ingen aning. Fick info i samband med dos 1 att man skulle få sms när man kunde boka för dos 2 men när man får har varken jag eller vaccinatörer någon aning om.

Jag har själv bokat tid via 1177 för dos nr 2
Citera
2021-05-24, 09:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
....och ändå är det så många som blivit infekterade både 2 och 3 gånger.

Många? I Sverige lär vi väl som mest ha en handfull fall. Finns det någon statistik som är bekräftad?
Citera
2021-05-24, 09:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAjv0e/rapport-tre-forskare-vid-labbet-i-wuhan-sjuka-redan-2019

Aftonbladet skriver om det vi alla förstår har inträffat. De väljer dock ordet "teorin" i ingressen till artikeln och inte "konspirationsteorin" vilket hade varit mer riktigt. Vi galenpannor som de kallat oss har ju alltid haft fel, eller hur? Bara det att Vetenskapsradion SR tog upp detta för två veckor sedan.

Dyker det upp mer verifierbart så är det givetvis intressant. Nu känns det mest som lösa indicier. Jag är helt öppen för att det kan stämma, men just nu är det bara en av flera teorier.
Citera
2021-05-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Många? I Sverige lär vi väl som mest ha en handfull fall. Finns det någon statistik som är bekräftad?

Ja - undrar dessutom hur många av dessa som haft covid 19 mer än 1 gång som verkligen haft det?

Man kan ju testa positivt i minst 6 månader efter sjukdom. Får man en vanlig förkylning eller influensa och testar sig igen och det visar positivt så betyder det ju inte att man har haft Covid 19 två gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in