2021-05-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Senast var med Boork 1985. Annat format, men missat slutspel var det.
Hur tänker du? Har vi fortfarande en rimlig chans till slutspel? Är vi uträknade?
Citera
2021-05-24, 10:39
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
För mig är det för tidigt att med rimlighet avgöra om vi når slutspel i år eller inte. Andra lag har förlorat också och spelbolagen dömer inte ut oss inför morgondagens match.

Citat:
Hur tänker du? Har vi fortfarande en rimlig chans till slutspel? Är vi uträknade?

Jag tror att Sverige trots allt har større chans att slå något av Ryssland, Tjeckien, Schweiz och Slovakien än vad danskar eller vitryssar har och kan därigenom klara att komma føre i serien.

Men burskyddshockeyn måste såklart ändras till modernt offensivt spel før att ens slå britterna. Det kommer att kosta en del prestige hos Djurgårdsfamiljen...

---

Det som fascinerar med postningen här i tråden och matchtrådarna är att samma typ av skribenter som klagar på "blåbärslagens kvalitet" när man vinner nu klagar før att samma kvalitet førbättras før varje år som går. Märkligt egentligen, någon form av hybris eller bara dålig koll?
Citera
2021-05-24, 10:48
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av margiela94
Om NHL kommer släppa alla spelare inför OS 2022, då kanske man kan skita i detta VM med gott samvete o hoppas på ett drömlag om några månader i OS.
Om man inte bryr sig om VM och inte ens vill skicka B-laget för att tävla, varför ens vara med?
Man skämmer ut landet och förstör bilden av Sverige som en Hockeynation, vilket kan få ödesdigra konsekvenser långsiktigt som t.ex. ett tappat intresse hos befolkningen och bland framtidens potentiella talanger.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2021-05-24 kl. 10:58.
Citera
2021-05-24, 11:15
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapor21
Någonstans hoppas jag faktiskt att vi inte når kvarten. Anledningen till det är att jag knappt bryr mig om årets VM. Och ryker vi redan i gruppen måste förbundet sparka Garpenlöv. Så på längre sikt, med OS i närtid, kan detta faktiskt vara det bästa som kunde hända. För jag kan verkligen inte se Garpenlöv leda ett landslag till mästerskapsguld.

Har inte läst hela tråden, men finns det någon möjlighet att vi åker ur A gruppen?

Alltså blir nerskickade bland dom sämsta hockey nationerna.

Nigeria
Sverige
Pakistan
Kina
Citera
2021-05-24, 11:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Om man inte bryr sig om VM och inte ens vill skicka B-laget för att tävla, varför ens vara med?
Man skämmer ut landet och förstör bilden av Sverige som en Hockeynation, vilket kan vi ödesdigra konsekvenser långsiktigt som t.ex. ett tappat intresse hos befolkningen och framtidens potentiella talanger.

Før mig känns det motsatt, du kan jämføra med längdskidåkning eller innebandy - intresset hade varit betydligt større om fler konkurrerade om titlarna. Det är väl enklare att inse att man inte bara vinner på tradition och gamla meriter och att det just nu är ~14 lag som kan slå varandra. Før 30 år sedan var det 6-7. Det gør det betydligt mer intressant att se på - så länge man är intresserad av sporten och inte bara håller på en trøja.

KHL har gjort att nivån på VM är betydligt høgre än den tid då kvaliteten av mästerskapet berodde på vilka lag som åkte ur i NHL-slutspelet. Eller tiden innan det då frågan mest var om Sovjet hadde lust att gå før fullt (12-1 i finalen) eller bara halvfart.
Citera
Gromguttens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Gromgutten 2021-05-24, 11:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Har inte läst hela tråden, men finns det någon möjlighet att vi åker ur A gruppen?

Alltså blir nerskickade bland dom sämsta hockey nationerna.

Nigeria
Sverige
Pakistan
Kina

Lägger detta som ett moderatormeddelande så vi slipper frågan som redan besvarats så otroligt många gånger redan.

Nej, inget lag flyttas ner.

Det är bara Elitdivisionen som genomfør finalspel. DIV1A och nedåt har inte spelat så inget lag flyttas upp.

/Mod
2021-05-24, 11:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Før mig känns det motsatt, du kan jämføra med längdskidåkning eller innebandy - intresset hade varit betydligt større om fler konkurrerade om titlarna. Det är väl enklare att inse att man inte bara vinner på tradition och gamla meriter och att det just nu är ~14 lag som kan slå varandra. Før 30 år sedan var det 6-7. Det gør det betydligt mer intressant att se på - så länge man är intresserad av sporten och inte bara håller på en trøja.

KHL har gjort att nivån på VM är betydligt høgre än den tid då kvaliteten av mästerskapet berodde på vilka lag som åkte ur i NHL-slutspelet. Eller tiden innan det då frågan mest var om Sovjet hadde lust att gå før fullt (12-1 i finalen) eller bara halvfart.
Håller helt med, VM har länge varit tämligen urvattnat. Att fler länder kan överraska gör det hela bara intressantare.
Annars blir det bandy-VM där Sverige och Ryssland dominerar med Finland och Norge som uppstickare.
Citera
2021-05-24, 11:53
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Frankrike spelar i Div 1A, GBR har lägre ranking men spelar i Elitdivisionen, så førdelningen blir efter relativ ranking av de deltagande lagen. Osäker på om rankingen som används är årets eller fjolårets øverførda och om där är undantag (som att US och Kanada måste møtas gruppspel av någon orsak).

Edit, vms wikisida:

The seedings in the preliminary round are based on the 2020 IIHF World Ranking, as of the end of the 2019 IIHF World Championship, using the serpentine system with a swap between Canada and ROC to "accommodate special organizational needs".[18]

Citat:
Om ROC vinner kommer det räknas till ROC:s medaljtal, inte Rysslands/Sovjets, för hockey-VM.

Bra info!
Trevligt med matnyttiga inlägg
Citat:

Jag tror att det kan bli chans på både topplats i grupp och guldmedalj.
OM laget lyfter sig. Har hänt förut....
Citera
2021-05-24, 11:56
Avstängd
Garpenlöv registrerar de 4 andra spelarna och stänger dörren för mer NHL-spelare in. Finns ju dock en plats kvar då han inte kan räkna. Har han ens frågat Bäckis?
Citera
2021-05-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Garpenlöv registrerar de 4 andra spelarna och stänger dörren för mer NHL-spelare in. Finns ju dock en plats kvar då han inte kan räkna. Har han ens frågat Bäckis?

Får nästan känslan att han inte vågar fråga NHL gubbarna.. lite som en kille som inte vågar fråga ut den snygga tjejen i baren utan går fram till de mindre snygga istället..

Jag ser fortfarande fram emot en guldmedalj i år och årtiondets comeback
Citera
2021-05-24, 12:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Får nästan känslan att han inte vågar fråga NHL gubbarna.. lite som en kille som inte vågar fråga ut den snygga tjejen i baren utan går fram till de mindre snygga istället.

Lite så ja. Pallar inte med 80 % nej från NHL-spelarna så givit upp.
Citera
2021-05-24, 12:45
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Får nästan känslan att han inte vågar fråga NHL gubbarna.. lite som en kille som inte vågar fråga ut den snygga tjejen i baren utan går fram till de mindre snygga istället..

Jag ser fortfarande fram emot en guldmedalj i år och årtiondets comeback

Han verkar ställt frågan till Höglander iaf men han tackat nej. Man får ju hoppas på att övriga med fått frågan men sagt nej inkl Bäckis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in