Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Judar har bott i flera länder i tusentals år, men de har ju ingen rätt att bilda egna stater där i alla fall..
Nej, det går ju ingen med på.
Däremot kunde man (i början på 1900-talet) ge judarna ett landområde som inte
formellt var någon annans, men det var det däremot i praktisk mening. Man kunde ge bort ett litet frimärke till land som til hälften bestod av öken för det bodde ju ändå bara araber där, vilka britterna troligen hade låg respekt för (rasism och eurocentrism var helt normalt på 40-talet).
I efterhand kan man säga att den goda gärningen var cynisk. Man låtsaslöste ett problem, lappade och lagade Europas dåliga samvete och fullbordade sionistplanerna som börjat smidas långt tidigare.
"Hej då och ha det så bra, och tjafsar araberna bombar vi väl skiten ur dom..." ungefär så.
Jag har ingen aning om vad dagens palestinier tänker men jag anar att de kan sin historia. Den grundliga förnedring som de utstått i nästan ett sekel, tänker de nog på dagligen...
Nu får de dagligen pisk av USA:s puppet state (Israel) och resten av Melanöstern ligger inte heller bra till. Vad hände med Irak tex? Irak blev överkört av en amerikansk jordfräs. Västmakterna vet precis var de har sitt Mellanöstern, som är grundligt satt på plats.
Att palestinierna drivs av glödande revanshlust förstår jag, men de har exakt ingenting för det.
De har helt enkelt förlorat ett krig, men vägrar inse det. De har inte större chans att bilda en stat än kurder, samer och USA:s urinvånare.. Skulle Israel falla sönder, kommer det uppstå samma kaos som i Irak. 10 grupper kommer att kaosa loss och ingen kommer bry sig om Palestina iaf.
Israelerna skamlösa svineri kan hur som helst inte ursäktas.
Man kan verkigen förvänta sig krigets vinnare ska bete sig mer humant.