2021-05-24, 10:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men din dumma fan.

Det är DU som har räknat. Inte jag.

Jag vill att du berättar hur du har räknat.

Nu får du ta och skärpa till dig gosse lilla. Du började ju med att hänvisa till några norska nationalekonomer som räknat fram att distansundervisning kostar motsvarande 60% av hela statsbudgeten. Jag säger att det är bullshit, men du kan inte presentera några underlag.
Citera
2021-05-24, 10:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Så du har ingen källa . . .

Till att det förekommer reinfektioner menar du? Det har jag källa till. Både de som jag känner som testats positivt två gånger med flera månaders mellanrum, samt om fall jag läst om på nätet. Hur vanligt det är har jag däremot ingen källa till. Inga studier eller liknande.
Citera
2021-05-24, 10:55
Medlem
Jirens avatar
Trump hade nog rätt trots allt.

Kinaviruset. Made in China.
Citera
2021-05-24, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu får du ta och skärpa till dig gosse lilla. Du började ju med att hänvisa till några norska nationalekonomer som räknat fram att distansundervisning kostar motsvarande 60% av hela statsbudgeten. Jag säger att det är bullshit, men du kan inte presentera några underlag.
Nej jag har inte deras underlag men du har ditt. Varför vill du inte presentera dina beräkningar?

(Jag är ganska säker på att när jag frågar de norska nationalekonomerna kommer de att berätta hur de räknat istället för att kräva att jag ska berätta hur DU har räknat. )
Citera
2021-05-24, 11:08
Medlem
Citat:
Till att det förekommer reinfektioner menar du? Det har jag källa till. Både de som jag känner som testats positivt två gånger med flera månaders mellanrum, samt om fall jag läst om på nätet. Hur vanligt det är har jag däremot ingen källa till. Inga studier eller liknande.
Anekdoter är inga källor som duger i en tråd i vetenskap..
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Jävlar vad du slingrar dig

Du har fått den av mig en gång vet du.

Varsågod här är rapporten som ni pratar om(på norska)

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/_attachment/418095?_ts=17178bb8b28
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Trump hade nog rätt trots allt.

Kinaviruset. Made in China.
Få tvivlar på att viruset kommer från Kina, men frågan är om det är tillverkat eller naturligt.
Det man hittills kommit fram till genom att titta på dna mm. är väl att det troligen är naturligt, vilket inte är konstigt.

Sedan har teorin om en labbläcka fått nytt bränsle.
Rapport: Tre forskare sjuka vid labbet i Wuhan 2019
Tre forskare vid det omtalade laboratoriet Wuhans virologiska institut i Kina sökte sjukhusvård för covidliknande symtom i november 2019, enligt en amerikansk underrättelserapport som Wall Street Journal skriver om.

Det blåser nu nytt liv i teorin att covid-19-viruset spreds från det säkerhetsklassade laboratoriet av misstag. Laboratoriet, som bland annat håller på med forskning om coronavirus i fladdermöss, har tillbakavisat uppgifter om en läcka och hävdar att ingen inom personalen som arbetar med coronavirus har testats positivt för antikroppar. Kinas utrikesdepartement upprepade på söndagen att teorin om en labbläcka är ”extremt osannolik”.

Redan tidigare i år skrev det amerikanska utrikesdepartementet att personal blivit sjuka – de nya detaljerna är att det var tre forskare som blev sjuka samtidigt och som behövde vårdas på sjukhus.
omni.se
Citera
2021-05-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Få tvivlar på att viruset kommer från Kina, men frågan är om det är tillverkat eller naturligt.
Det man hittills kommit fram till genom att titta på dna mm. är väl att det troligen är naturligt, vilket inte är konstigt.

Sedan har teorin om en labbläcka fått nytt bränsle.
Rapport: Tre forskare sjuka vid labbet i Wuhan 2019
Tre forskare vid det omtalade laboratoriet Wuhans virologiska institut i Kina sökte sjukhusvård för covidliknande symtom i november 2019, enligt en amerikansk underrättelserapport som Wall Street Journal skriver om.

Det blåser nu nytt liv i teorin att covid-19-viruset spreds från det säkerhetsklassade laboratoriet av misstag. Laboratoriet, som bland annat håller på med forskning om coronavirus i fladdermöss, har tillbakavisat uppgifter om en läcka och hävdar att ingen inom personalen som arbetar med coronavirus har testats positivt för antikroppar. Kinas utrikesdepartement upprepade på söndagen att teorin om en labbläcka är ”extremt osannolik”.

Redan tidigare i år skrev det amerikanska utrikesdepartementet att personal blivit sjuka – de nya detaljerna är att det var tre forskare som blev sjuka samtidigt och som behövde vårdas på sjukhus.
omni.se

Intressant att Kina nu säger att det är ”extremt osannolik” istället för att förneka det helt och hållet av avfärda det som påhitt.
Citera
2021-05-24, 11:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Många? I Sverige lär vi väl som mest ha en handfull fall. Finns det någon statistik som är bekräftad?
Men om det nu var mycket ovanligt och det bara sker en handfull i Sverige, varför ska man då vaccinera sig om man har varit smittad? Det är ju helt ologiskt då och ändå är de så rekommendationerna är.
Citera
2021-05-24, 11:14
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Anekdoter är inga källor som duger i en tråd i vetenskap..

Jag är inte känd för att vara alarmist direkt men jag känner också en som testat positivt två gånger (våren 2020 och vintern 2020). tror inte det är så vanligt men det förekommer och för personen i fråga var det lugnt bägge gångerna.

Här är en undersökning från Danmark där 0,65% testats positivt i våg 1 och 2.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ovanligt-att-fa-covid-19-tva-ganger
Citera
2021-05-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag är inte känd för att vara alarmist direkt men jag känner också en som testat positivt två gånger (våren 2020 och vintern 2020). tror inte det är så vanligt men det förekommer och för personen i fråga var det lugnt bägge gångerna.

Här är en undersökning från Danmark där 0,65% testats positivt i våg 1 och 2.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ovanligt-att-fa-covid-19-tva-ganger

Jag är ju ingen alarmist heller som vissa hysteriker upplyser mig om dagligen, men jag känner två stycken som varit sjuka två gånger.
Konstaterat med test.
Ingen blev speciellt sjuk, men ändå..
Citera
2021-05-24, 11:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Huvudanledningen till att man inte stängde skolor är att de ca 100.000 läkare, sjuksköterskor o s v som har barn i förskola, låg- och mellanstadiet hade tvingas vara hemma och ta hand om sina barn = vården skulle kollapsa p g a personalbrist.
Jag har fått uppfattningen att man faktiskt stängde allt från förskolor till högskolor i Norge i en eller två månader våren 2020, men man har inte hört något om någon kollapsad vård.

Sedan är det ingen bra idé att stänga allt tror jag, men det är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in