2021-05-24, 10:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja och vilka antaganden har du lagt in i kalkylen?

Att barn i allmänhet lär sig bättre vid stängda skolor, hur mycket beräknar du den förtjänsten till?

Tycker du hänger upp dig väl mycket vid öppna, respektive stängda skolor. Det har aldrig handlat om det. Det har handlat om att bedriva undervisning på plats, eller att bedriva undervisning på distans. Vad gäller undervisning på distans är jag övertygad om att de allra flesta skulle klara det mycket bra, efter viss inkörningsprocess. Sedan finns det ett antal som kommer prestera mycket bättre på distans och ett antal som kommer prestera något sämre. Vad nettot av detta stannar på kan vara mycket svårt att beräkna, men jag skulle tro att summan landar nära noll. Det kommer i definitivt inte att kosta motsvarande 60% av hela statsbudgeten som dina "norska nationalekonomer" kommit fram till
Citera
2021-05-24, 10:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Många? I Sverige lär vi väl som mest ha en handfull fall. Finns det någon statistik som är bekräftad?

Bara jag känner personligen till 2 fall så no way att det bara skulle handla om en handfull fall i Sverige.
Citera
2021-05-24, 10:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bara jag känner personligen till 2 fall så no way att det bara skulle handla om en handfull fall i Sverige.

Jag känner inte till ett enda fall, trots att jag känner till 50-tal smittfall i min närhet. Vanligt verkar det inte vara.
Citera
2021-05-24, 10:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag känner inte till ett enda fall, trots att jag känner till 50-tal smittfall i min närhet. Vanligt verkar det inte vara.

Okej, märkligt hur det kan slumpa sig. Samtidigt ska man väl komma ihåg att "bara" cirka 20% av befolkningen bedöms väl ha haft Covid19 och om risken för smitta skulle vara normalfördelad skulle sannolikheten att bli smittad två gånger bara vara 0,2*0,2=0,04 även om man är fullt mottaglig för en infektion en andra gång. Nu är väl visserligen de som blir smittade långt ifrån normalfördelade så sannolikheten är garanterat mycket större. Tycker debatten om detta ändå har tystnat på ett märkligt sätt. Väldigt många tycks vara övertygade om att vaccinen kommer stoppa smittspridningen och att vi kan leva normalt till hösten. Det låter ju fint, men ännu vet jag inte om jag törs ropa hej.

Just det här med reinfektioner och muterat virus känns som det kan sätta stopp för glädjen.
Citera
2021-05-24, 10:23
Medlem
Citat:
Många? I Sverige lär vi väl som mest ha en handfull fall. Finns det någon statistik som är bekräftad?

Om man utgår ifrån att vaccination skall ha ungefär samma effekt som genomgången sjukdom så är det ju massor av fall. Det finns till och med folk som har dött av sjukdomen trots att de har varit vaccinerade. Men kanske får man mycket starkare immunitet om man har varit sjuk än om man är vaccinerad.
Citera
2021-05-24, 10:26
Avslutad
Citat:
Tycker du hänger upp dig väl mycket vid öppna, respektive stängda skolor. Det har aldrig handlat om det. Det har handlat om att bedriva undervisning på plats, eller att bedriva undervisning på distans. Vad gäller undervisning på distans är jag övertygad om att de allra flesta skulle klara det mycket bra, efter viss inkörningsprocess. Sedan finns det ett antal som kommer prestera mycket bättre på distans och ett antal som kommer prestera något sämre. Vad nettot av detta stannar på kan vara mycket svårt att beräkna, men jag skulle tro att summan landar nära noll. Det kommer i definitivt inte att kosta motsvarande 60% av hela statsbudgeten som dina "norska nationalekonomer" kommit fram till
men jisses. Jag frågar efter dina beräkningar. Vilka är dina indata?
Citera
2021-05-24, 10:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
men jisses. Jag frågar efter dina beräkningar. Vilka är dina indata?

Om du börjar med att ge MIG indata från de dina norska nationalekonomer så kan du få motsvarande siffror från mig sen
Citera
2021-05-24, 10:31
Avslutad
Citat:
Om du börjar med att ge MIG indata från de dina norska nationalekonomer så kan du få motsvarande siffror från mig sen
Jag kan inte svara för dem men du kan svara för dig.

Hur många som klarar sig lite bättre på grund av distansundervisning krävs det till exempel för att väga upp en som klarar sig sämre och hoppar av gymnasiet?
Senast redigerad av Ipsi 2021-05-24 kl. 10:33.
Citera
2021-05-24, 10:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag kan inte svara för dem men du kan svara för dig.

Hur många som klarar sig lite bättre på grund av distansundervisning krävs det till exempel för att väga upp en som klarar sig sämre och hoppar av gymnasiet?

Intressant. Du kan inte svara för de uträkningar som du anför som sanningar och fakta? Hur många hoppar av gymnasiet pga distansundervisningen?
Citera
2021-05-24, 10:41
Avslutad
Citat:
Intressant. Du kan inte svara för de uträkningar som du anför som sanningar och fakta? Hur många hoppar av gymnasiet pga distansundervisningen?
Men din dumma fan.

Det är DU som har räknat. Inte jag.

Jag vill att du berättar hur du har räknat.
Citera
2021-05-24, 10:41
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Okej, märkligt hur det kan slumpa sig. Samtidigt ska man väl komma ihåg att "bara" cirka 20% av befolkningen bedöms väl ha haft Covid19 och om risken för smitta skulle vara normalfördelad skulle sannolikheten att bli smittad två gånger bara vara 0,2*0,2=0,04 även om man är fullt mottaglig för en infektion en andra gång. Nu är väl visserligen de som blir smittade långt ifrån normalfördelade så sannolikheten är garanterat mycket större. Tycker debatten om detta ändå har tystnat på ett märkligt sätt. Väldigt många tycks vara övertygade om att vaccinen kommer stoppa smittspridningen och att vi kan leva normalt till hösten. Det låter ju fint, men ännu vet jag inte om jag törs ropa hej.

Just det här med reinfektioner och muterat virus känns som det kan sätta stopp för glädjen.

Men immunitet inbär ju inte skydd mot att bli infekterad utan skydd mot mycket sjuk. Både för vaccinerade och tidigare sjuka .
Citera
2021-05-24, 10:42
Medlem
Citat:
Du får googla. Det som i princip framkommer är att det förekommer, men ingen känner till frekvens. Andra hävdar att det är ovanligt, men det är inte ovanligare än att jag själv personligen känner till flera personer som drabbats av det, så har svårt att tänka mig att det är SÅ ovanligt. Sen om det är 10 eller 30% som är mottagliga inom ett år har jag ingen aning om, men att det skulle röra sig om fall på miljonen eller sånt tror jag vi kan avskriva.
OK. Så du har ingen källa . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in