2021-05-24, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Nej, det är inte omöjligt att hitta källan. Det är bara att undersöka vad som skedde i labbet, vad de forskade på, om det finns dockumentation om covid-19 och vilka som jobbat med det, vilka som dog och var de bodde och vilken spridning det hade från den punkten (familjemedlemmar).

Teorin att det spridits fråm labbet har inte återgetts som något möjligt utan endast som konspirationsteorier eftersom WHO inte ville stöta sig med Kina.
Det tog fjorton år att slutligen fastställa källan för SARS (OBS datumet på artikeln):

NEWS 01 DECEMBER 2017
Bat cave solves mystery of deadly SARS virus — and suggests new outbreak could occur
Chinese scientists find all the genetic building blocks of SARS in a single population of horseshoe bats.

https://www.nature.com/articles/d41586-017-07766-9

För Ebola t.ex. vet man inte källan efter 40 års forskning tror jag.
Citera
2021-05-24, 08:35
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tog fjorton år att slutligen fastställa källan för SARS (OBS datumet på artikeln):

NEWS 01 DECEMBER 2017
Bat cave solves mystery of deadly SARS virus — and suggests new outbreak could occur
Chinese scientists find all the genetic building blocks of SARS in a single population of horseshoe bats.

https://www.nature.com/articles/d41586-017-07766-9

För Ebola t.ex. vet man inte källan efter 40 års forskning tror jag.

Bara för Kina att öppna labbet så har du alla covid varianter som finns prydligt nedkylda. Allt finns i labbet eftersom labbet forskade på corona virus i allmänt, många olika corona varianter.
Citera
2021-05-24, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är inte övertygad om att de lär sig mindre för att de pluggar på distans. För många kan det vara tvärtom och då är det istället en intäkt. Varför har du låst fast dig så vid att det kostar en massa pengar? Är det pga de norska nationalekonomerna?

Du har skrivit detta många gånger, men nu börjar det dyka upp underlag där man kan se effekterna på eleverna när skolan bedrivs på distans. Dags att revidera din övertygelse.

https://www.forskning.se/2021/05/03/elever-tappade-mycket-kunskap-nar-skolorna-var-stangda/#

https://www.pnas.org/content/118/17/e2022376118
Citera
2021-05-24, 08:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du tror inte att man blir immun efter genomliden infektion?

Verkar inte som alla blir det. Tror det varierar, både om man blir immun och hur länge man blir det. Kanske kan det höra ihop med vilken sträng av coronaviruset man blir smittad med och hur djup infektionen blir?
Citera
2021-05-24, 08:39
Medlem
Citat:
Verkar inte som alla blir det. Tror det varierar, både om man blir immun och hur länge man blir det. Kanske kan det höra ihop med vilken sträng av coronaviruset man blir smittad med och hur djup infektionen blir?
Nja om man inte blir immun av genomliden infektion lär man ju inte bli det av vaccin heller. Det är ju precis samma immunologiska processer i båda fallen.
Citera
2021-05-24, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu frågar jag inte vad du är övertygad om, jag frågar hur DINA beräkningar ser ut?

Är ”minskade uppvärmningskostnader” med i beräkningen? Vilka fler poster har du med i dina beräkningar? ”Förbättrat lärande”, hur mycket beräknar du det till?

Jag räknar med att de allra flesta (minst 90%) kommer att kunna undervisas precis som vanligt trotsa att de sitter hemma. Det blir mindre restid och kanske kommer eleverna att vara piggare och lära sig mer. Här kommer en viss vinst att uppstå.

Sedan har vi de som absolut inte kommer att kunna anpassa sig till distansundervisningen och där blir det förstås svårare. Då behövs det särskilda lärgrupper för dessa som behöver bemannas upp, men det går säkerligen att sköta inom ordinarie ramar och schemaläggning.
Citera
2021-05-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Du och jag och någon till.

Har alltid från början hävdat detta kommit från ett labb i Kina, frågan är inte om det kommer från ett labb utan om det var MENINGEN eller OAVSIKTLIGT.

Jävla Diktatorn Jinping som skall mörka allting och vill behålla sin heder. Spela med öppna kort för fan!!
Om det nu var avsiktligt, vad skulle vitsen vara med det?
Citera
2021-05-24, 08:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Du har skrivit detta många gånger, men nu börjar det dyka upp underlag där man kan se effekterna på eleverna när skolan bedrivs på distans. Dags att revidera din övertygelse.

https://www.forskning.se/2021/05/03/elever-tappade-mycket-kunskap-nar-skolorna-var-stangda/#

https://www.pnas.org/content/118/17/e2022376118

Säger inte speciellt mycket är jag rädd. Det kan uppstå vissa inkörningsproblem när man byter arbetssätt. Mycket beror också på hur förberedda lärare och elever var, samt vilken attityd lärare och elever haft till att plugga på distans. Vill man inte så går det inte, men det gäller det mesta här i livet.
Citera
2021-05-24, 08:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja om man inte blir immun av genomliden infektion lär man ju inte bli det av vaccin heller. Det är ju precis samma immunologiska processer i båda fallen.

Nej. Vaccin kan göra betydligt bredare. Tag bara det årliga influensavaccinet. Det är ju någon form av bredspektrumvaccin som skyddar mot flera olika influensor.
Citera
2021-05-24, 08:48
Medlem
Citat:
Nej. Vaccin kan göra betydligt bredare. Tag bara det årliga influensavaccinet. Det är ju någon form av bredspektrumvaccin som skyddar mot flera olika influensor.
SARS-CoV-2 vacciner kodar bara för spiken. Genomliden infektion ger immunitet mot hela viruset. Dessutom är viruset inte helt konformt utan har, även det, genetiska variationer, vilket ger en bred immunitet.
Citera
2021-05-24, 08:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag undrar vad den samlade intelligentian på Flashback har för råd att ge 27-årige Elias som drabbats hårt av Covid19.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRMkd5/elias-27-fick-me-diagnos-efter-covid-19

Att han hade skyddat sig om han ätit mer D-vitamin? Att han bara drabbats av en snuva? Att det bara är 80+ som behöver skydda sig från att bli sjuk?
Citera
2021-05-24, 08:49
Avslutad
Citat:
Jag räknar med att de allra flesta (minst 90%) kommer att kunna undervisas precis som vanligt trotsa att de sitter hemma. Det blir mindre restid och kanske kommer eleverna att vara piggare och lära sig mer. Här kommer en viss vinst att uppstå.

Sedan har vi de som absolut inte kommer att kunna anpassa sig till distansundervisningen och där blir det förstås svårare. Då behövs det särskilda lärgrupper för dessa som behöver bemannas upp, men det går säkerligen att sköta inom ordinarie ramar och schemaläggning.
Och hur mycket har du beräknat dessa kostnader för ”lärgrupper” till? Motsvarande det man tjänar in på att få mindre uppvärmningskostnader?

Du är verkligen bara för korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in