2021-05-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nej, det kan vi inte enas om. Sverige har betydligt lägre dödstal under pandemin än Belgien,ca 40%.

Vilket enligt din logik betyder att Sveriges vård under pandemin är bättre, eftersom du menar att Belgien har lägre smittspridning, speciellt nu på slutet.

Jag tror att vi får ge oss snart!
Hen vägrar verkligen förstå.
Nu har hen börjat snurra in sig totalt , och har nu hamnat i ett läge där hen presenterar bevis som pekar i motsatt riktning mot sin egen uppfattning..
Citera
2021-05-23, 17:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det kan mycket väl vara som du säger men andra faktorer dominerar ännu mer åt andra hållet. Eftersom just somalier har stor övertalighet på intensivvården och bland döda. Det läste jag i dag Svt nyheter tror jag.

Brist på D-vitamin under svarta hästtäcken och inte vitaminberikade mejeriprodukter ?

Därmed göder jag trollen, ha ha!

Det är mest män som hamnar på IVA i den gruppen också dock, och dom måste inte skyla sig. Men hudfärgen räcker i sig säkert till, för att förhindra den nödvändiga påverkan av solskenet för omvandlingen av Karoten till D-vitamin.

Nä, man bör undvika att tala om D-vitamin här! Med detta sagt, så överdoserar jag alla möjliga vitaminer sedan mer än ett år tillbaka... och tänker fortsätta med det tills jag fått första sprutan +14 dagar, i alla fall. Man kan ju aldrig veta.
Citera
2021-05-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att vi får ge oss snart!
Hen vägrar verkligen förstå.
Nu har hen börjat snurra in sig totalt , och har nu hamnat i ett läge där hen presenterar bevis som pekar i motsatt riktning mot sin egen uppfattning..

Ja, det är bara att ge upp..... Tror hen bara är ute efter att få lite uppmärksamhet, via att publikt avslöja sina motsägelser och avsaknad av analysförmåga.
Citera
2021-05-23, 18:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De använder också sprutor med tunnare nål.

Jaa, det är ju bra att man sparar på vaccinet. 😜
Citera
2021-05-23, 18:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så är det i Sthlm också om man bokar covidvaccination på vårdcentral, men inte om man bokar i appen.
Tanken med att använda teknik borde ju vara att det ska bli bättre, men så blir det tyvärr inte alltid.

En klassiker när det gäller att implementera ny programvara.
Bortsett från att det inte fungerar, hur tycker ni det verkar?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På sina ställen skickar de ut vaccinationserbjudande - alltså den kod man behöver för att kunna boka - med post och till elektronisk brevlåda samma dag. Vilket gör att de som har elektronisk brevlåda får sin kod 2-3 dagar innan övriga, och kan boka upp alla tider först. Det är ju märkligt - man kan ju tänka sig att just dom som inte har elektronisk brevlåda, har större behov av vaccinet... Det är mycket märkligt - som vanligt ingen som TÄNKER.
Det låter som ni ska vaccinera er i ett u-land. Jag tillhör region Sörmland och bokade precis just nu min andra dos om fyra veckor via 1177. Hur smidigt som helst. Har man inte bank-id ska man kunna ringa och boka sina tider, både den första och andra dosen. Jag fattar inte vad Region Stockholm håller på med.
Citera
2021-05-23, 18:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På sina ställen skickar de ut vaccinationserbjudande - alltså den kod man behöver för att kunna boka - med post och till elektronisk brevlåda samma dag. Vilket gör att de som har elektronisk brevlåda får sin kod 2-3 dagar innan övriga, och kan boka upp alla tider först. Det är ju märkligt - man kan ju tänka sig att just dom som inte har elektronisk brevlåda, har större behov av vaccinet... Det är mycket märkligt - som vanligt ingen som TÄNKER.

Varför skulle dom ha större behov?
Citera
2021-05-23, 18:35
Medlem
Jag läser om den belgiska mutationen. Som jag tolkar det så är den riktigt överjävlig. Någon som vet mer om den?
Citera
2021-05-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det låter som ni ska vaccinera er i ett u-land. Jag tillhör region Sörmland och bokade precis just nu min andra dos om fyra veckor via 1177. Hur smidigt som helst. Har man inte bank-id ska man kunna ringa och boka sina tider, både den första och andra dosen. Jag fattar inte vad Region Stockholm håller på med.

Låter fantastiskt enkelt. Till skillnad från Stockholm. Har själv haft problem med bokning och då tillhör jag fas 3. Problem med kallelser från vården (som missat mig?!). Tog saken i egna händer och bokade via telefon, vilket inte heller var helt problemfritt, framförallt dos 2. Ingen verkade veta något på ett bra tag. Nu lyckades jag boka tid, äntligen.. Men även då var det problem. I stockholm måste man verkligen ligga på för att få tid relativt snabbt om man vill det.
Citera
2021-05-23, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ingen jävla skolstängning i världen som skulle kosta i paritet med hela jävla statsbudgeten. Finns definitivt ingen "expertis" som skulle komma fram till något så totalt verklighetsfrånvänt. Från mellanstadiet och uppåt skulle det fungera alldeles utmärkt. Lågstadiebarn skulle antagligen behöva viss vägledning till en början , men sen skulle det också fungera bättre och bättre. Vad gäller mindre barn kan föräldrar tvingas arbeta något mindre, eller alternera. Beror på vad föräldrar jobbar med, men nog jävlar går det om man anstränger sig. "Vobbla" är ju redan ett begrepp som många småbarnsföräldrar använder sig av när de sköter jobbet hemifrån samtidigt som de tar hand om sjuka barn. Många småbarnsföräldrar jobbar dessutom deltid ändå. Att en nedstängning inkl distansundervisning skulle kosta flera miljarder per dag är ju total idioti. Då räknar man noll undervisning. Man räknar med att de som är sysselsatta inom skolan inte skulle göra någonting annat (som distansundervisning.) Man räknar med att ingen förälder till barn mellan 0-20 år skulle kunna arbeta. Därtill räknar man enorma spinn-off-effekter på det hela. Det är ju totalt bullshit. Är ju bara att titta på de länder som haft sina skolor nedstängda under några månader. Har de länderna gått i konkurs? Knappast!
Norge räknade ut att skolstängningarna kostade 1,7 miljarder per dag. Antar att du får dubbla för Sverige.
Senast redigerad av Ipsi 2021-05-23 kl. 18:50.
Citera
2021-05-23, 18:51
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad är syftet med det, att få ut en extra dos?
Nä, två extra doser per flaska.

Citat:
Region Skåne hoppas från och med nästa vecka kunna få ut en extra dos ur vaccinflaskorna från Pfizer/Biontech, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Flera andra regioner uppger för radion att man saknar tekniken för att kunna få ut den extra, sjunde dosen utan svinn. För att lyckas med detta krävs speciella hjälpmedel som exempelvis de specialsprutor som Region Skåne lyckats få tillgång till.

-Det är viktigt att det är sju fulla doser så att vi inte riskerar att ge för lite vaccin, säger Skånes vaccinsamordnare Maria Landgren till Ekot.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/skane-hoppas-fa-ut-en-extra-dos-med-specialspruta
Citera
2021-05-23, 18:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ändå dör det fler per smittad där!
Märkligt va?

Sverige har aldrig haft någon fullständighet. Tidigare när det dog massor av åldringar på boenden, var det många som inte ens fick någon diagnos. De blev aldrig räknade som avlidna i Covid19, trots att vården givetvis visste vad som hade skett.
Citera
2021-05-23, 18:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nej, det kan vi inte enas om. Sverige har betydligt lägre dödstal under pandemin än Belgien,ca 40%.

Vilket enligt din logik betyder att Sveriges vård under pandemin är bättre, eftersom du menar att Belgien har lägre smittspridning, speciellt nu på slutet.

Det har jag aldrig hävdat. Du kanske ska svara på varför du fastnat så för Belgien? Är det för att det landet vid sidan av Sverige har haft värst smittspridning i hela Europa? Varför tror du våra nordiska grannländer har klarat sig så mycket bättre genom hela pandemin? Vad var bättre? Var det för att de stängde skolorna i ett tidigt stadium, för att de stängt ned mer, bättre sjukvård? Varför har Sverige lyckats så dåligt genom pandemin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in