2021-05-23, 16:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Skåne är de så fiffiga att de bokar in andra dosen när man får första sprutan, sex veckor framåt. Hur svårt kan det vara liksom, på en skala?
Så är det i Sthlm också om man bokar covidvaccination på vårdcentral, men inte om man bokar i appen.
Tanken med att använda teknik borde ju vara att det ska bli bättre, men så blir det tyvärr inte alltid.

En klassiker när det gäller att implementera ny programvara.
Bortsett från att det inte fungerar, hur tycker ni det verkar?
Citera
2021-05-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror vi kan enas om att Belgien har en bättre sjukvård än Sverige med högre kapacitet.

Ändå dör det fler per smittad där!
Märkligt va?
Citera
2021-05-23, 17:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De använder också sprutor med tunnare nål.

Vad är syftet med det, att få ut en extra dos?
Citera
2021-05-23, 17:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inte helt sant.
Jag fick kallelsen för dos 2 exakt två veckor efter första sticket.
Kallelsen alltså för sticker som sker sex veckor efter dos 1

Fick du ditt stick på vårdcentral så kan det nog vara så, nu har de ju gått över till vaccinationscentra i fas 4.
Citera
2021-05-23, 17:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så är det i Sthlm också om man bokar covidvaccination på vårdcentral, men inte om man bokar i appen.
Tanken med att använda teknik borde ju vara att det ska bli bättre, men så blir det tyvärr inte alltid.

En klassiker när det gäller att implementera ny programvara.
Bortsett från att det inte fungerar, hur tycker ni det verkar?

Jag ser inte riktigt syftet med en app.
Citera
2021-05-23, 17:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Har kollat blodgrupper väldigt noga tidigare och jag kan inte se att det har någon avgörande betydelse i statistiken.
På akuten kan de ha sett att 0 är ovanligare men det är andra faktorer som har större betydelse.
Sverige har 38% 0, Turkiet 32,7% 0, Somalia vinner de har hela 60% 0.

Jag har läst att en person med blodgrupp 0 har tio procent lägre risk att bli smittad. Det är tydligen svårare för virusen att ta sig in i cellerna. Men detta gällde covid 19-virus 1.0 - mutationerna kan ha kommit runt det. Tror inte jag har sett någon undersökning om det.

OK, då vet vi att det inte är där det sitter.
Citera
2021-05-23, 17:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jaså, nu ska vi fantisera ihop smittkedjor?

Nej tack. Det är jättebra att så många ungdomar nu är immuna och slipper vaccinera sig.

Tveksamt att barnens lätta "snuvor" givit tillräcklig immunitet. Sedan när de börjar hångla med varandra som de riktigt stora doserna av virus sätter sig i lungorna. Att ha haft lätt covid kan inge en falsk trygghet en känsla av odödlighet som ökar deras riskbeteende.

När alla vaccinerats klart med minst en spruta så lämna vi kvar barnen oskyddade. Det kan mycket väl bli en svekdebatt under senhösten när covid grasserar igen i skolan. Kanske en värre mutation som leder till många dödsfall bland unga.

Hur ska då Steffe med bihanget FoHM klara det? Politiskt sprängstoff ett år före valet. Nej de vågar inte utelämna några, ungarna kommer att sprutas de också.
Citera
2021-05-23, 17:21
Medlem
Merwinnas avatar
På sina ställen skickar de ut vaccinationserbjudande - alltså den kod man behöver för att kunna boka - med post och till elektronisk brevlåda samma dag. Vilket gör att de som har elektronisk brevlåda får sin kod 2-3 dagar innan övriga, och kan boka upp alla tider först. Det är ju märkligt - man kan ju tänka sig att just dom som inte har elektronisk brevlåda, har större behov av vaccinet... Det är mycket märkligt - som vanligt ingen som TÄNKER.
Citera
2021-05-23, 17:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
242 på IVA nu bara

Äldre minskar allra snabbast vaccineringen har haft effekt.
Citera
2021-05-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror vi kan enas om att Belgien har en bättre sjukvård än Sverige med högre kapacitet.

Nej, det kan vi inte enas om. Sverige har betydligt lägre dödstal under pandemin än Belgien,ca 40%.

Vilket enligt din logik betyder att Sveriges vård under pandemin är bättre, eftersom du menar att Belgien har lägre smittspridning, speciellt nu på slutet.
Citera
2021-05-23, 17:32
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På sina ställen skickar de ut vaccinationserbjudande - alltså den kod man behöver för att kunna boka - med post och till elektronisk brevlåda samma dag. Vilket gör att de som har elektronisk brevlåda får sin kod 2-3 dagar innan övriga, och kan boka upp alla tider först. Det är ju märkligt - man kan ju tänka sig att just dom som inte har elektronisk brevlåda, har större behov av vaccinet... Det är mycket märkligt - som vanligt ingen som TÄNKER.

Läste en DN artikel om hur bokningarna gick till i olika regioner, det spretade åt alla håll olika metoder från brev till alla över 50 år, i Uppsala till en förenklad version av Stockholms totala röra men olika system. Det var en väldigt okritiskt granskande artikel. Inget av den kritik användarna har haft mot systemet framkom.
Senast redigerad av Returpapper 2021-05-23 kl. 17:41.
Citera
2021-05-23, 17:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har läst att en person med blodgrupp 0 har tio procent lägre risk att bli smittad. Det är tydligen svårare för virusen att ta sig in i cellerna. Men detta gällde covid 19-virus 1.0 - mutationerna kan ha kommit runt det. Tror inte jag har sett någon undersökning om det.

OK, då vet vi att det inte är där det sitter.

Det kan mycket väl vara som du säger men andra faktorer dominerar ännu mer åt andra hållet. Eftersom just somalier har stor övertalighet på intensivvården och bland döda. Det läste jag i dag Svt nyheter tror jag.

Citat:
Även risken för att bli så sjuk i covid-19 att det krävs intensivvård är högre för många personer födda utomlands. För personer födda i Afrika eller Mellanöstern är risken fem gånger högre än för svenskfödda. För vissa födelseländer är risken högre än så, som till exempel Somalia och Turkiet där risken är mer än nio respektive sex gånger så stor.

Brist på D-vitamin under svarta hästtäcken och inte vitaminberikade mejeriprodukter ?

Därmed göder jag trollen, ha ha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in