Man ska inte lyssna på politiskt skitsnack.
Man ska lyssna på vad enskilda människor säger rakt ut, på plats, mitt i sina egna liv ... igår postade jag en intervju med palestinier som i princip sa samma sak: israelerna bör dra så snart som möjligt.
Och här har vi riktiga kretiner ... bosättarna, totala fanatiker, vars mentala landskap är 3000 år gammalt ...
https://youtu.be/7NMwohMhP10
Spelar ingen roll om en arabfamilj ägt en gård i 200 år. Judarna ska ha marken. Varför? Det står i Toran, punkt, vilket en av bosättarna säger rakt ut. Att judarna kom med fred är bara skitsnack..
Och inte bara araberna ska ligga platt. De judiska bosättarna vill vara "ett ljus för icke-judar".. självgodheten är det inget fel på och luften är så tjock av dumhet att den går att skära med kniv.
Jag är rationalist och ateist och känner spontant att religiösa människor som vill vara "mitt ljus" kan köra upp det i röven, oavsett vilken religion det handlar om. Idioter.
De urgamla grunderna till konflikten (mellan israeler och palestinier) är inte ett dugg subtil. Båda sidor odlar samma dumhet och samma anti-intellektualism. Hela såret/tvistefröet ligger i öppen dager.
Intressant också, att se den judiska elitismen .. den brukar alltid kamoufleras, men det går ju inte hur länge som helst.
Judarna är Guds utvalda folk och vi andra är nollor som judarna ska uppfostra.
Fy fan.
Det vanliga i denna konflikt är att skälla på islamister (vilket jag och alla andra kan göra i sömnen), men den radikala sionismen, den är precis lika otäck.
Lägg också märke till den intervjuade kvinnan, som inte skulle kunna slå sig ur en papperspåse, men dagligt våld och förtryck tycker hon är toppenbra.. men det där får killarna sköta.
Ett mycket vanligt kvinnligt resonemang.