2021-05-22, 21:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Det är fullt rimligt att efterfråga signalement. Men som du nog vet har svensk polis (och mainstream-media) under de senaste 10 - 15 åren nästan helt slutat gå ut med signalement på misstänkta brottslingar. I de ytterst få fall där signalement offentliggörs sker det i allmänhet långt efter att brottet begåtts, och då är det i flertalet fall fråga om desperata sista försök att få in tips från allmänheten efter att utredningar kört fast (se t.ex. många av de fall som tas upp i TV3:s "Efterlyst").

Polisens ovilja att gå ut med signalement brukar förklaras med att "man inte vill riskera att påverka eventuella vittnen". Personer med invandringskritiska åsikter brukar dock hävda att förklaringen är politisk korrekthet. De menar att vissa invandrargruppers överrepresentation i brottslighet skulle bli uppenbar för en bred allmänhet om polisen regelmässigt gick ut med signalement på misstänkta brottslingar, eftersom flertalet signalement då skulle innehålla beskrivningar som "Mellanöstern-utseende", "mörkhyad" eller "talade svenska med brytning".

Man kan förstås diskutera vilken förklaring som är den rätta. Själv nöjer jag mig med att ställa följande två frågor:

1. Om det är så viktigt att inte riskera att påverka vittnen, hur kommer det sig då att polis i våra närmaste grannländer (t.ex. Danmark) i stort sett alltid går ut med detaljerade signalement på misstänkta/efterlysta brottslingar så snart ett brott anmälts?

2. Hur stor är andelen uppklarade brott (i förhållande till antalet anmälda brott) där gärningsmannen till en början varit okänd (t.ex. överfallsvåldtäkter eller personrån) i Sverige jämfört med t.ex. Danmark? En sådan jämförelse kan ge en fingervisning om huruvida det är effektivt att gå ut med signalement eller ej.

Jag har faktiskt inga svar på dina frågor och jag vet heller inte om man i Danmark alltid går ut med signalement, men snarare än att den ena eller andra förklaringen ska vara hundraprocentig finns det väl även en möjlighet att båda förklaringarna är giltiga till en viss del?

Jag kan tänka mig att man åtminstone i vissa fall vill få in så mycket information som möjligt utan att "styra" vittnen i den ena eller andra riktningen, men jag kan även tänka mig att man inte vill peka ut vissa grupper.
Citera
2021-05-22, 22:36
Medlem
Vi får hoppas att det är en "svensk" person som är GM, annars lär det inte skrivas så mycket i media om detta.
Citera
2021-05-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag har faktiskt inga svar på dina frågor och jag vet heller inte om man i Danmark alltid går ut med signalement, men snarare än att den ena eller andra förklaringen ska vara hundraprocentig finns det väl även en möjlighet att båda förklaringarna är giltiga till en viss del?

Jag kan tänka mig att man åtminstone i vissa fall vill få in så mycket information som möjligt utan att "styra" vittnen i den ena eller andra riktningen, men jag kan även tänka mig att man inte vill peka ut vissa grupper.

Visst kan det finnas ett mått av giltighet i båda förklaringarna. Det jag skrev om Danmark behöver du dock inte ifrågasätta. Gå t.ex. in och titta på händelserapporter på danska polisens webbsidor, så ser du snart att man i de flesta fall går ut med detaljerade signalement på misstänkta gärningspersoner.
Citera
2021-05-22, 23:16
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Visst kan det finnas ett mått av giltighet i båda förklaringarna. Det jag skrev om Danmark behöver du dock inte ifrågasätta. Gå t.ex. in och titta på händelserapporter på danska polisens webbsidor, så ser du snart att man i de flesta fall går ut med detaljerade signalement på misstänkta gärningspersoner.

Okej, ja det är fullt möjligt att det fungerar så i Danmark, jag har som sagt ingen aning om den saken.

När det gäller försiktighet med signalement brukar jag dock komma att tänka på den gamla ökända fantombilden man gick ut med i utredningen av mordet på Palme, en bild som sedan visade sig föreställa en person som inte alls hade med mordet att göra. Om beslutet att gå ut med den bilden faktiskt skadade utredningen eller inte lär vi väl aldrig få veta men man skulle nog kunna tänka sig att den publiceringen kan ha påverkat diverse vittnen.

Hur som helst blir nog moderatorerna arga om vi går mer OT i den här tråden, men frågan är intressant.
Citera
2021-05-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Varit lite skumma typer som härjat i Malmö sen igår. Va ju några som gav sig på en äldre man i Kungsparken igår kväll, någon timme senare var det 2 påverkade män som sökte bråk och attackerade oskyldiga personer. Allt från gående, cyklister till bilister längs Pildammsparken.

Kan det ha varit något liknande här? 24 timmars trippande, så hamnade de till slut på Börringegatan?

Svårt att dra några slutsatser eller komma med information, då detta aktuella fall skedde i ett område där det är väldigt lugnt och sansat.

Kan det vara en benzofylla som spårat?

Har det kommit in ett parti Flunitrazepam över bron?
Citera
2021-05-22, 23:42
Medlem
Buss 1 passerar brottsplatsen. Linje 1 kör stort sett genom halva Malmö och har direkt anknytning till några "mindre bra" områden.
Citera
2021-05-23, 01:07
Medlem
Stor överrepresentation av invandrare som begår överfallsvåldtäkter, fakta.
Citera
2021-05-23, 14:03
Medlem
Citat:
Det är fullt rimligt att efterfråga signalement. Men som du nog vet har svensk polis (och mainstream-media) under de senaste 10 - 15 åren nästan helt slutat gå ut med signalement på misstänkta brottslingar. I de ytterst få fall där signalement offentliggörs sker det i allmänhet långt efter att brottet begåtts, och då är det i flertalet fall fråga om desperata sista försök att få in tips från allmänheten efter att utredningar kört fast (se t.ex. många av de fall som tas upp i TV3:s "Efterlyst").

Polisens ovilja att gå ut med signalement brukar förklaras med att "man inte vill riskera att påverka eventuella vittnen". Personer med invandringskritiska åsikter brukar dock hävda att förklaringen är politisk korrekthet. De menar att vissa invandrargruppers överrepresentation i brottslighet skulle bli uppenbar för en bred allmänhet om polisen regelmässigt gick ut med signalement på misstänkta brottslingar, eftersom flertalet signalement då skulle innehålla beskrivningar som "Mellanöstern-utseende", "mörkhyad" eller "talade svenska med brytning".

Man kan förstås diskutera vilken förklaring som är den rätta. Själv nöjer jag mig med att ställa följande två frågor:

1. Om det är så viktigt att inte riskera att påverka vittnen, hur kommer det sig då att polis i våra närmaste grannländer (t.ex. Danmark) i stort sett alltid går ut med detaljerade signalement på misstänkta/efterlysta brottslingar så snart ett brott anmälts?

2. Hur stor är andelen uppklarade brott (i förhållande till antalet anmälda brott) där gärningsmannen till en början varit okänd (t.ex. överfallsvåldtäkter eller personrån) i Sverige jämfört med t.ex. Danmark? En sådan jämförelse kan ge en fingervisning om huruvida det är effektivt att gå ut med signalement eller ej.

Kommer kanske mer info. Är ju inte mycket folk ute vid den tiden och det är en mindre gata.

Tycker ofta de är snåla med info och väntar tills det gått lång tid med fantombild.
Citera
2021-05-23, 14:11
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Kommer kanske mer info. Är ju inte mycket folk ute vid den tiden och det är en mindre gata.

Tycker ofta de är snåla med info och väntar tills det gått lång tid med fantombild.
Det knepiga är ju att BO blir överfallen utomhus, men polisen letar i kåkens källare. Som någon skrev tidigare - det krävs tagg för att komma in i kåken.
Citera
2021-05-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande

Är väl mitt utanför portarna till bostadshus? Ett otroligt populärt kondis runt hörnet bara.
Citera
2021-05-23, 14:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är väl mitt utanför portarna till bostadshus? Ett otroligt populärt kondis runt hörnet bara.
Brukar väl numera vara kö utanför kondiset nu i Coronatider? Ett tag körde de med något partytält för försäljning utomhus.

Citat:
Våldtäktsmannen på Mellanheden flydde i riktning mot havet, tror polisen.
Än vet man inte vem mannen kan vara, som slog till vid niotiden i lördags morse.
Citat:
Utanför konditoriet köade folk för att köpa frukostbröd, samtidigt som våldtäktsmannen slog till runt hörnet. Brottsplatsen är just utanför portarna till trevåningshusen på Börringegatan.
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-2...et-efter-dadet

Delar av gamla Gyllebogården huserar väl nu allehanda personer som socialen inhyser? Är väl bara A kåken som huserar gamlingar/dementa?
Citera
2021-05-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonuz
Buss 1 passerar brottsplatsen. Linje 1 kör stort sett genom halva Malmö och har direkt anknytning till några "mindre bra" områden.

Busslinjerna är inte så relevanta, våldtäktsmän och rånare cyklar nog helst för att fly platsen lättare.
På bara 10-15 minuters cykelavstånd så når man många härliga mångkulturella områden, vi får inte glömma att det är tack vare dessa områden med sina invånare som Malmö är den underbara och trygga staden den är idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in