2021-05-23, 13:08
Bannlyst
Norge har precis som några andra få länder Sveriges sexköpslag. I Norge har man haft det i lite över 10 år. Min undran är om norsk polis aktivt arbetar mot sexköpare? Har Norge en Simon Häggström-polis som sitter och spanar i bilar varje dag utanför adresser och plockar sexköpare? Hur många är det som lagförs i Norge för sexköp? Har norsk polis likt Sverige en människohandelsavdelning med poliser och socialsekreterare som jagar sexköpare och försöker "hjälpa" prostituerade ut ur prostitution? Eller lägger man betydligt mindre resurser än Sverige på det?
Citera
2021-05-23, 13:14
Medlem
Norge har t o m strängare än Sverige. En norsk medborgare får inte köpa sex utomlands, även om det är tillåtet i det landet.
Citera
2021-05-23, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-min-sak
Norge har t o m strängare än Sverige. En norsk medborgare får inte köpa sex utomlands, även om det är tillåtet i det landet.
Ja men det är inte min fråga.
Citera
2021-05-23, 13:25
Medlem
Nej jag vet att det inte var frågan. Norska polisen kanske då främst fokuserar på norrmän i Thailand, Tyskland, Danmark...
Citera
2021-05-23, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-min-sak
Nej jag vet att det inte var frågan. Norska polisen kanske då främst fokuserar på norrmän i Thailand, Tyskland, Danmark...
Måste vara en omöjlighet att bevisa. Tror inte ett dugg att norsk polis lagfört ens 10 män som köpt utomlands sedan lagen tillkom.
Citera
2021-05-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Måste vara en omöjlighet att bevisa. Tror inte ett dugg att norsk polis lagfört ens 10 män som köpt utomlands sedan lagen tillkom.
Googlade lite och fann en norsk artikel från 2018 där man sa att väldigt få var dömda för sexköp i Norge och liksom Sverige hävdar man att den haft resultat men enbart då med gatuhororna som minskat men tror nog att utbudet är STORT online liksom i Sverige.
Faktum är ju att sen lagen kom har ju hororna ökat i antal med flera 100%,gripna för sexköp ökat och ändå hävdar man att lagen är framgångsrik.
Pga av pandemin så tvingas hororna ta kunder dom annars valt bort var ett citat i artikeln.
Citera
2021-05-24, 17:15
Medlem
Citat:

Det hoppas jag inte. Bevisläget och svårigheter och kostnader förenat med förhör och det faktum att få horor skulle vara beredda att samarbeta gör det väl i princip omöjligt.

Vad varje land har för lagar kan man tycka vad man vill om men denna typ av präktig ”bror duktig” signalpolitik där man i princip lägger sig i lagstiftning i andra länder är inget annat än meningslöst och vidrigt.
Citera
2021-05-24, 17:37
Medlem
Jag har hört att Norges regering tycker att sexköpslagen är dålig men det finns ingen majoritet bland de folkvalda för att avskaffa den. Att sätta dit torskar är inte prioriterat på samma sätt som i Sverige, framförallt inte utomands.
Citera
2025-11-11, 11:47
Medlem
Citat:

Knappt några som ens döms för sexköp i Norge, 100x fler i Sverige som döms skulle jag gissa. Svårt att hitta statistik från Norge om detta. Tror inte många länder har löpsedlar att stora polisrazzior utförts mot sexköpare.. Det är absolut en häxjakt i Sverige på sexköpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in