2021-05-23, 12:28
Medlem
st33rs avatar
Med tanke på tinyhouse-trenden: Det borde finnas fler än jag som skulle kunna tänka mig bo billigt utan någon standard och nöja sig med el vatten och avlopp.
Det skulle vara skönt att komma ut direkt utomhus från sin lilla stua/trailer/vagn.

Varför finns inte sk trailer parks i sverige?

Jag skulle gärna bo i en sån. Finns det lagar som förhindrar permanentboende i enklare bostäder?
Citera
2021-05-23, 12:30
Medlem
Jag tror inte att du behöver vänta så länge till.
Citera
2021-05-23, 12:30
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Med tanke på tinyhouse-trenden: Det borde finnas fler än jag som skulle kunna tänka mig bo billigt utan någon standard och nöja sig med el vatten och avlopp.
Det skulle vara skönt att komma ut direkt utomhus från sin lilla stua/trailer/vagn.

Jag skulle gärna bo i en sån. Finns det lagar som förhindrar permanentboende i enklare bostäder?
Det finns ju campingplatser med permanentboenden och även vissa sommarstugor och kolonistugor som man kan bo i året runt.

Sen vet jag inte om man får vara skriven så.
Citera
2021-05-23, 12:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Det finns! Läs om hemlösa. Det finns sådana där året runt parkeringar där hemlösa slår upp en husvagn och bor i. Kanske inte ännu så tydligt som i USA men det är väl bara en tidsfråga.
Citera
2021-05-23, 12:43
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det finns! Läs om hemlösa. Det finns sådana där året runt parkeringar där hemlösa slår upp en husvagn och bor i. Kanske inte ännu så tydligt som i USA men det är väl bara en tidsfråga.

Jo men trailerparks är ju skapade så att alla hus ska ha el och avlopp och man bor där lagligt.

Vanliga året-runt-campingar finns, men verkar vara lite av en nödlösning Vet inte om man har egna små "tomter" som i en trailerpark - eller om man kan ha större vagnar som är mer som baracker eller tiny homes. På åretrunt-campingar är det väl heller inte så att man har eget vatten och avlopp.

De trailerparks jag ser i filmer verkar vara inte husvagnar utan nån sorts husbaracker som kan lastas upp på en lastbil då de behöver flyttas. Men inte sådär jättemobila.
Citera
2021-05-23, 12:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jo men trailerparks är ju skapade så att alla hus ska ha el och avlopp och man bor där lagligt.

Vanliga året-runt-campingar finns, men verkar vara lite av en nödlösning Vet inte om man har egna små "tomter" som i en trailerpark - eller om man kan ha större vagnar som är mer som baracker eller tiny homes. På åretrunt-campingar är det väl heller inte så att man har eget vatten och avlopp.

De trailerparks jag ser i filmer verkar vara inte husvagnar utan nån sorts husbaracker som kan lastas upp på en lastbil då de behöver flyttas. Men inte sådär jättemobila.

Men om tillräckligt många gör det så skapar man ju egna lösningar med el, avlopp, bredband osv. Det du ser i filmer finns redan i Sverige. Även om sossarna gör sitt bästa för att förneka det.

Personligen skulle jag väl dock mer köra på en husbåt. Blir mer som Miami Vice, att bo i en båt än en husvagn.
Citera
2021-05-23, 12:53
Medlem
Pungpuckels avatar
Det finns, men du tror att det inte finns om du inte kan hitta det på nätet.

Av egen erfarenhet, så finns det vad folk kallar för "skrotgubbar" det är ofta folk som har mycket svarta affärer med metall, maskiner och annat, som ibland lever i mindre och större bosättningar på skrotgårdar och dylikt.
Det är inget hippie-eko och spela gitarr på kvällen och inget knarkande heller.
Utan en slags grupp av människor som vill vara ifred utan insyn och tjäna pengar så diskret som möjligt, ofta lite exenctriska typer..

Svårt att förklara, måste upplevas.
Senast redigerad av Pungpuckel 2021-05-23 kl. 13:22.
Citera
2021-05-23, 12:59
Medlem
Cinns avatar
Citat:

Villavagn heter det på svenska och är inte helt ovanligt i Sverige, mest som sommarbostad men finns några åretruntboenden.

Finns flera campingar som blivit åretruntboende, främst för de mest utsatta i samhället. Så även om det inte är lika vanligt som i andra länder så förekommer det.
Citera
2021-05-23, 13:00
Medlem
GoUoDs avatar
Jag kan nämna tre permanenta på rak arm och två med några permanenta och mestadels semesterbesökare. Så nog finns det, men inte som i USA med modulhus man får köpa och sedan hyra marken.
Har ju varit på debatt i riksdagen och därtill på nyheterna för fem, sex år sedan...
Citera
2021-05-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjugondeapril
Jag tror inte att du behöver vänta så länge till.
+1 min första tanke när jag såg rubriken
Citera
2021-05-23, 13:01
Medlem
Citat:

Det finns campingplatser som är öppna året runt köp en husvagn och bo där
Citera
2021-05-23, 13:56
Moderator
Popesizes avatar
Skickar över denna till ett bättre forum

Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in