2021-05-22, 15:23
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Deras inlaga finns i tråden.
Det är dom som hävdar nya omständigheter.
Men inte att det är ogiltigt utan att nytt avtal tillkommit via ett brev Ulf skrev, att Ebba sen på Facebook accepterade brevet!
Simsalabim så var det nytt avtal med en hävning, av ett skriftligt köpeavtal om fastighet utformat i enlighet med JB formkrav.
🤔 Mäh vänta nu lite här!?
Alla avtal gällande fastigheter har tvingande lagstiftning i JB, alla avtal måste vara skriftliga och uppfylla lagens strikta formkrav, samt i samråd vara undertecknat av alla parter.
(Det första som står i Avtl är detta, avtal gällande fastigheter har tvingande lagstiftning i JB, för fastighetsavtal gäller inte avtalsfrihet)
Fina ombud som hävdar att ett nytt avtal med ett ensidigt brev och Facebook inlägg ingåtts, när det inte ens gäller enligt Avtl 1a stycke.
Vad gäller själva köpeavtalet kör dom på samma till viss del, men medger att köpeavtalet kanske ändå är giltigt mot Esbjörn

Tror jag börjar fatta,även om det hela verkar invecklat.

Det nya ombudet accepterar det gamla avtalet,som uppfyller Jordabalkens formkrav,men anser att det finns ett nytt avtal som uppkom när Ebba på facebook accepterade något som det nya ombudet hade skrivit i ett brev.

Det skulle alltså finnas två olika avtal som handlar om samma sak.
2021-05-22, 16:28
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Det som har skett efter , med skriverier hit och dit har ingen betydelse för att rätten ska finna Esbjörn oskyldig till brott.
Esbjörn är skyddad , och behöver inte oroa sig. Svensk lag fungerar åt båda hållen. Just där är vi lika inför denna världens lag.

Du verkar inte ha koll på mycket utan flamsar bara på.

Rätten kommer inte att finna att Esb är oskyldig till något brott.

Det är ett civilmål och inget brottsmål där en åklagare har lämnat in någon stämningsansökan.
2021-05-22, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Esbjörn ville sälja tillräckligt mycket för att gå hem till Ebba och sedermera även träffa henne ett antal gånger och diskutera pris och tillträdesdatum.

Ebba har inte stulit hans fastighet, inte heller utpressat Esbjörn. Inte heller har Esbjörn med kompisar påstått det, så där är du nog på en återvändsgränd. Inte heller har det gått att leda i bevis att Ebba begått bedrägeri mot Esbjörn.

Sveriges lag är inte världens lag, men det vet du nog redan.

Det är helt klart så att Esbjörn hörde att Ebba tjatade och tjatade. Det är ingen idé att du eller någon annan försöker få till ett giltigt avtal eftersom något sådant aldrig existerat. Ebba kom med kaffe och bullar. Ingenting mer hände.
Ebba kommer att förlora stort , eftersom hon dragit igång den cirkus. Det gamla talesättet den som gräver en grop åt andra faller däri själv. Ser du - Esbjörn är skyddad mot dessa bedragarna , och kan lungt luta sig bakåt och rulla tummarna och pilla naveln.
2021-05-22, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du verkar inte ha koll på mycket utan flamsar bara på.

Rätten kommer inte att finna att Esb är oskyldig till något brott.

Det är ett civilmål och inget brottsmål där en åklagare har lämnat in någon stämningsansökan.
Fint , då är det alltså inget "kontraktsbrott brutet". Tack
Det är inte många som vill gå på Ebbas Cirkus du.
Senast redigerad av Massonite 2021-05-22 kl. 16:35.
2021-05-22, 16:39
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Tror jag börjar fatta,även om det hela verkar invecklat.

Det nya ombudet accepterar det gamla avtalet,som uppfyller Jordabalkens formkrav,men anser att det finns ett nytt avtal som uppkom när Ebba på facebook accepterade något som det nya ombudet hade skrivit i ett brev.

Det skulle alltså finnas två olika avtal som handlar om samma sak.

Det finns vissa formkrav som gäller vid överlåtande av fastighet vilket det första avtalet uppfyller medan det ”andra” avtalet inte uppfyller dem. Så påhittet om ett nytt avtal är bara ägnat för att få mediauppmärkelse.

Köp av fast egendom regleras i 4 kap. 1§ Jordabalken (JB) och uppställer vissa formkrav för att köpet ska bli giltigt. En skriftlig köpehandling ska upprättas innehållande uppgift om fastigheten, köpeskilling, en överlåtelseförklaring samt båda parternas underskrifter. Uppfylls inte dessa krav är köpet ogiltigt enligt 4 kap. 1§ 3st. JB.
2021-05-22, 17:29
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Det är helt klart så att Esbjörn hörde att Ebba tjatade och tjatade. Det är ingen idé att du eller någon annan försöker få till ett giltigt avtal eftersom något sådant aldrig existerat. Ebba kom med kaffe och bullar. Ingenting mer hände.
Ebba kommer att förlora stort , eftersom hon dragit igång den cirkus. Det gamla talesättet den som gräver en grop åt andra faller däri själv. Ser du - Esbjörn är skyddad mot dessa bedragarna , och kan lungt luta sig bakåt och rulla tummarna och pilla naveln.
Du lever verkligen in en alternativ verklighet, du kommer med stor sannolikhet bli besviken när dom meddelas av rätten om ingen förlikning sker innan dess.
2021-05-22, 18:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Måste påpeka en ny uppgift i advokaternas inlaga till rätten.

Ebba (och ibland med vänner) besökte Esbjörn för att köpa ELLER HYRA hans fastighet.
I det läget är det inte alls konstigt om Esbjörn tog kontakt med Ebba - för att höra vilka tankar hon hade om ett hyresförhållande.
Ok jag har någonstans hört det med men hur tänkte han då? Hyra ut ett fallfärdigt hus??
Skulle han då renovera ocv bekosta avlopp samt allt i huset då han själv säger att det ej är beboeligt.
Jag tror att hon frågade om hyra eller köpa men han kan inte hyra ut, utan att först göra det beboeligt eller låta henne renovera HELA huset ink vatten och avlopp.
Elen ska vi inte ens nämna ej heller taket.
Han har ej, eller hade möjlighet att göra detta varken ekonomiskt eller fysiskt.
Nej han hade endast ett val där och det gjorde han, att sälja.
2021-05-22, 18:30
Medlem
Citat:
Fint , då är det alltså inget "kontraktsbrott brutet". Tack
Det är inte många som vill gå på Ebbas Cirkus du.
"kontraktsbrott brutet"... begriper du ens själv vad du skriver?
Vad är det för "cirkus" som ebba ställt till med? Om du läser lika illa som du silver förstår jag dock att du kan tolka vad som helst till vad som helst - men det blir inte mer rätt för det.
Senast redigerad av martinator 2021-05-22 kl. 18:34.
2021-05-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ok jag har någonstans hört det med men hur tänkte han då? Hyra ut ett fallfärdigt hus??
Skulle han då renovera ocv bekosta avlopp samt allt i huset då han själv säger att det ej är beboeligt.
Jag tror att hon frågade om hyra eller köpa men han kan inte hyra ut, utan att först göra det beboeligt eller låta henne renovera HELA huset ink vatten och avlopp.
Elen ska vi inte ens nämna ej heller taket.
Han har ej, eller hade möjlighet att göra detta varken ekonomiskt eller fysiskt.
Nej han hade endast ett val där och det gjorde han, att sälja.

Det är väl ingen som säger att det var hans förslag? Ebba ville hyra.

Att Ebba frågade om att hyra kom förmodligen från att hon inte visste skicket överlag.
Men det blir ju också mer naturligt för Esbjörn att träffas pga ett intresse av att "hyra".

Det borde ju han kanske sett som orimligt,
men nyfiken kan man nog vara hur Ebba tänkt sig lösa det.

Kanske Esbjörn funderade på om Ebba var intresserad av att hyra det som sommarbostad?
2021-05-22, 20:23
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det är väl ingen som säger att det var hans förslag? Ebba ville hyra.

Att Ebba frågade om att hyra kom förmodligen från att hon inte visste skicket överlag.
Men det blir ju också mer naturligt för Esbjörn att träffas pga ett intresse av att "hyra".

Det borde ju han kanske sett som orimligt,
men nyfiken kan man nog vara hur Ebba tänkt sig lösa det.

Kanske Esbjörn funderade på om Ebba var intresserad av att hyra det som sommarbostad?

Det är väl ingen som säger att det var hennes förslag? Esbjörn ville hyra ut eller sälja.
2021-05-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Precis när han tog uppdraget så viste han inte hur gammal Esb var, han hade fel ålder och hade inte koll om vad han ville. Utan han tog alla chanser att få EB att bli dragen i smutsen iom denna affär och det utan grund. Ex trädfälning, oker mm.
Binninge hade god insider hjälp verkar det som
2021-05-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag håller med om det, frågan är vilken rubricering det i så fall ska ha. Det moraliska och det juridiska är ju olika som väl hela den här tråden kan sägas vara ett exempel på.

Sedan är det nog svårt att leda i bevis som håller i rätten.

Tänk den dagen jag säljer en av mina fastigheter och helt plötsligt blir mina "polare" sura och drar igång en "revisor" och en god man och ringer biståndshandläggare.
Dom beskriver att dom skött min hygien och byk!
Mina polare som umgåtts med mig och jag trodde vi hjälpte varandra, you scrub my back and I scrub yours, jag har hjälpt till med en massa saker och trodde det var mina polare.
Stor chock och mattan rycks undan. Dom sabbar min ekonomi och dom får hela min värld att gunga/snurra.

Tror Esb mår väldigt illa just nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in