2021-05-22, 18:44
Medlem
Taskpungens avatar
Jag tittade igår på en playthrough på det japanska skräckspelet Go home. Obehaget består främst i jumpscares där deformerade ansikten dyker upp med hög och gäll musik. Även tillfällen finns där ett ansikte dyker upp utan musik, men där man ändå blir skrämd.

Men det som får mig att fundera är varför vi blir så illa till mods när vi ser ansikten, och i synnerhet dem som är deformerade eller på annat sätt konstiga. Finns det någon biologisk förklaring (t.ex. att deformerade ansikten signalerar sjukdom, vilket är bra att hålla sig undan)? Eller är det inlärt? Skulle man kunna visa en grottmänniska groteska ansikten utan att han blir skrämd?

Exempel från spelet så ni vet ungefär vad jag pratar om:
https://funglr.games/wp-content/uploads/2020/06/suzuka-ichimatsu-gohome-02.jpg
Citera
2021-05-22, 18:59
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
varför vi blir så illa till mods när vi ser ansikten, och i synnerhet dem som är deformerade eller på annat sätt konstiga. Finns det någon biologisk förklaring (t.ex. att deformerade ansikten signalerar sjukdom, vilket är bra att hålla sig undan)? Eller är det inlärt? Skulle man kunna visa en grottmänniska groteska ansikten utan att han blir skrämd?

Jag antar detta är något som sitter djupt, från långt tillbaka.

Det finns väl en risk att vad som än gjort någons ansikte konstigt är smittsamt eller genetiskt, så därför har vi väl blivit programmerade med en reflex som gör att vi undviker dom, för stammens bästa.
Citera
2021-05-22, 19:16
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag antar detta är något som sitter djupt, från långt tillbaka.

Det finns väl en risk att vad som än gjort någons ansikte konstigt är smittsamt eller genetiskt, så därför har vi väl blivit programmerade med en reflex som gör att vi undviker dom, för stammens bästa.
Låter faktiskt väldigt troligt. Men det verkar ändå som att ansikten skrämmer oss mer än andra kroppsdelar. Om man en mörk natt tittar in i en buske, blir man betydligt mer skrämd om ett ansikte tittar tillbaka, än om man ser en fot eller en hand. Kan det vara för att ett ansikte som tittar på en, är en potentiell fiende som upptäckt en?

Det finns något psykologiskt fenomen som gör att våra hjärnor söker ansikten i mönster. Det borde göra oss mer känsliga för ansikten, eller?
Citera
2021-05-22, 19:20
Medlem
Idumeas avatar
Det är läskigt när det är bekant, men fel. En själv, men förvriden. Inte helt olikt uncanny valley.
Citera
2021-05-22, 19:29
Medlem
PremiumBananass avatar
Människan har genom årmiljoners evolution utvecklat äckel-, avsky- och "läskighets"känslor mot saker som är evolutionärt osunt och kontraproduktivt för artens överlevnad. kroppsvätskor, avföring, lukten av ruttet, insekter, ormar, pedofili och andra evolutionärt misshagliga sexuella läggningar, främmande stammar (folkslag), märkliga beteenden, vanställda onormala kroppar, sjukdomar (diverse synliga symptom, bölder tex.)...

detta eftersom folk som inte skyr dessa saker, över (lång) tid, lämnat genpoolen.

Det sjuka med dagens vänster, är att den i stor grad anammar mycket av ovanstående och framställer det som positivt. Det äckliga och osmakliga anammas, inte minst inom konst, men även på många andra sätt i samhället. Det positiva med detta är att det är en destruktiv kraft, som endera kommer förgöra sig själv, men, och om inte, mänskligheten.
Citera
2021-05-22, 19:38
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Det är läskigt när det är bekant, men fel. En själv, men förvriden. Inte helt olikt uncanny valley.
Jag hade också funderingar kring uncanny valley, och misstänker att det är samma fenomen i grunden.
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
Människan har genom årmiljoners evolution utvecklat äckel-, avsky- och "läskighets"känslor mot saker som är evolutionärt osunt och kontraproduktivt för artens överlevnad. kroppsvätskor, avföring, lukten av ruttet, insekter, ormar, pedofili och andra evolutionärt misshagliga sexuella läggningar, främmande stammar (folkslag), märkliga beteenden, vanställda onormala kroppar, sjukdomar (diverse synliga symptom, bölder tex.)...

detta eftersom folk som inte skyr dessa saker, över (lång) tid, lämnat genpoolen.

Det sjuka med dagens vänster, är att den i stor grad anammar mycket av ovanstående och framställer det som positivt. Det äckliga och osmakliga anammas, inte minst inom konst, men även på många andra sätt i samhället. Det positiva med detta är att det är en destruktiv kraft, som endera kommer förgöra sig själv, men, och om inte, mänskligheten.
Tyvärr är vår biologi exkluderande. Det funkar fint för oss som är normala, men för den stackaren som fötts med någon defekt är det inte lika roligt.
Citera
2021-05-22, 19:44
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas

Vänstern älskar bölder och lukten av ruttet.
Citera
2021-05-22, 19:49
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Vänstern älskar bölder och lukten av ruttet.

i princip ja. Se på pride/rfsl, se på diverse menskonst och modern konst i allmänhet som ska vara så ful och provocerande som möjligt. Se på hyllandet och framlyftandet av folk med diverse kroppsliga abnormaliteter, t.ex. extrem fetma, eller för den delen allehanda sexuella och andra avvikelser, oklara könstillhörigheter osv.

Detta är saker som alla normala människor, av naturliga evolutionära anledningar, känner äckel (eller liknande) känslor inför. Så har det varit genom mänsklighetens historia tills för inte speciellt många decennier sedan. Men man har på senare tid dresserat befolkningen hårt att inte bara acceptera (det är en sak) utan att hylla detta.
Senast redigerad av PremiumBananas 2021-05-22 kl. 19:53.
Citera
2021-05-22, 20:33
Medlem
Narutoshippchops avatar
Det är ren skär instinkt. Deformerade kroppsdelar signalerar dåliga gener och sjukdommar. Det i sin tur signalerar dåliga gener att odla avkomma med eller ha för nära relation med.
Citera
2021-05-22, 20:36
Medlem
Jag tror om något ser väldigt fel ut så kan det nog vara många fel i hjärnan åxå. Typ kan göra konstiga saker. Tex attackera mig.
Citera
2021-05-22, 21:25
Medlem
ManOrAnimals avatar
Vi reagerar såklart. När vår art inte reflekterar oss själva så tycker vi att det är motbjudande. Det är helt naturligt. Stress triggas igång. Det behöver inte vara utseendemässigt heller.
Känner mig elak när jag blir äcklad men jag kan inte rå för att jag känner så. Jag nedvärderar inte personen men det är en reflex att man undviker en deformerad människa.
Citera
2021-09-21, 17:20
Medlem
Det handlar om att det är jump scares, alla blir mer eller mindre rädda för det. Sen förknippar ni det ni ser med den rädslan ni fick. Dom här ansiktena ni ser är dessutom inget ni exponeras för speciellt ofta, förutom i läskiga sammanhang. Kolla på behind the scenes av skräckfilmer där monstren skapas, kolla på hur halloween sminkningar görs så kommer ni inte längre tycka att det är läskigt med deformerade ansikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in