2021-05-22, 11:08
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
250 på IVA nu.

Under 100 redan första veckorna i juni?

Nä, knappast så lågt. Minns en tråd här 2020 om IVA-beläggning andra år, och vill minnas beläggning även då var hundratals. Vore bra om nån kan leta fram den IVA-statiistiken.

250 snarare normalt, trots vad "mer-resurser!"-vårdintressen, alarmist-konsensus i media, och fårskockar här och annorstädes (som tyvärr driver fram totalitarism) snattrar.

Folk fick lunginflamation efter säsongsinflensa och (otroligt att det ska behöva sägas) på IVA ligger även de som riskerar dö i andänat än covid-19.

Säger alarmism eftersom covid-19 inte dödar fler än en på 500-1000 personer (enligt c19.se 0,2% av smittade, men många insjuknande inte upptäckta samt falska positiva PCR-testsvar). Hur någon cancerform så låg dödlighet? Fetma och cancer dödar 10 000-tals årligen och är största dödsorsakerna. Covid-19 mindre dödligt än dessa orsaker även 2020 (3900/år nu inte värre än säsingsinfluensa). Covid-19bs dödlighet enligt CDC i februari 0,05 % för 20-50-åringar och 0,002 % för de under 20 år. Hur många döda i cancer bland unga+medelålders efter att alarmism fått screeningar att ställas in?
Citera
2021-05-22, 11:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ok, vården är inte EN social arena men skolan är det? Alla Sveriges elever sitter i samma klassrum enligt IMBILDEN.

I den riktiga världen är det t.o.m flera "arenor" inom varje skola. Där elever från olika klasser/årskullar sällan stöter på varandra under en skoldag.

20% jobbade hemma i maj 2020 och i januari 2021.
https://sverigesradio.se/artikel/7650922

Jag litar inte på de där uppgifterna. Resultatet baserar sig på hur hur telefoner anslutna till Telia har rört sig. Tror inte det är helt representativt. De flesta högutbildade, likt sådana som mig har inte Telia som operatör.

Grejen med skolan och eleverna är ju att de faktiskt delar samma sociala arena. 25-30 elever i varje klass. De kan ha 6-7 lärare som alternerar mellan olika klasser. De kan idrott tillsammans med andra klasser. Ett gäng byggjobbare på Peab eller Skanska rör sig inte enligt samma mönster. Det är betydligt mer ensamarbete, eller arbete där man bara träffar ett fåtal. Därav mina ord om att skolan utgör den största sociala arenan.
Citera
2021-05-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Nä, knappast så lågt. Minns en tråd här 2020 om IVA-beläggning andra år, och vill minnas beläggning även då var hundratals. Vore bra om nån kan leta fram den IVA-statiistiken.

250 snarare normalt, trots vad "mer-resurser!"-vårdintressen, alarmist-konsensus i media, och fårskockar här och annorstädes (som tyvärr driver fram totalitarism) snattrar.

Folk fick lunginflamation efter säsongsinflensa och (otroligt att det ska behöva sägas) på IVA ligger även de som riskerar dö i andänat än covid-19.

Säger alarmism eftersom covid-19 inte dödar fler än en på 500-1000 personer (enligt c19.se 0,2% av smittade, men många insjuknande inte upptäckta samt falska positiva PCR-testsvar). Hur någon cancerform så låg dödlighet? Fetma och cancer dödar 10 000-tals årligen och är största dödsorsakerna. Covid-19 mindre dödligt än dessa orsaker även 2020 (3900/år nu inte värre än säsingsinfluensa). Covid-19bs dödlighet enligt CDC i februari 0,05 % för 20-50-åringar och 0,002 % för de under 20 år. Hur många döda i cancer bland unga+medelålders efter att alarmism fått screeningar att ställas in?

Men dom 250 på IVA nu är väl bara Covid - 19?
Citera
2021-05-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag litar inte på de där uppgifterna. Resultatet baserar sig på hur hur telefoner anslutna till Telia har rört sig. Tror inte det är helt representativt. De flesta högutbildade, likt sådana som mig har inte Telia som operatör.
.

Hehe, det var bland de märkligaste uttalandena man kan läsa t o m för att vara FB.
Det flesta "högutbildade" jag känner inklusive mig själv har just Telia. Vilken operatör man har beror knappast på utbildningen utan mera på täckning, pålitlighet etc. Men du har kanske en övertygande studie i ämnet?
Citera
2021-05-22, 11:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Grejen med skolan och eleverna är ju att de faktiskt delar samma sociala arena. 25-30 elever i varje klass. De kan ha 6-7 lärare som alternerar mellan olika klasser. De kan idrott tillsammans med andra klasser. Ett gäng byggjobbare på Peab eller Skanska rör sig inte enligt samma mönster. Det är betydligt mer ensamarbete, eller arbete där man bara träffar ett fåtal. Därav mina ord om att skolan utgör den största sociala arenan.

Du kan misstro vad du vill, det är ett av kännetecknen för en faktaresistent person som klänger fast vis sin övertygelse för allt I världen.
Google, känner du till dem? De är rätt bra på det här med Big Data. Även Googles analyser visar på 80% resefrekvens till arbete jämfört med före pandemin. Dvs 20% reser inte längre till arbete.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/veckorapport-om-rorelsedata/
Figur 6a. Notera särskilt de stora nedgångarna under sommaren och särskilt över jul och nyår. Eftersom arbetskraften är den största "arenan" så är det arbetskraftens rörelse som driver smittan, inte skolbarnen.

Sen är det tydligt att du inte har någon större insyn i hur skolan fungerar. De siffror du nämner är möjligen användbara på högstadiet. Låg och mellanstadiet har mycket färre elever per klass och färre lärare i varje klass. Ofta en lärare som kör alla ämnen (förutom idrott/musik)
Senast redigerad av Beaver14 2021-05-22 kl. 11:42.
Citera
2021-05-22, 11:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnricoP
Hehe, det var bland de märkligaste uttalandena man kan läsa t o m för att vara FB.
Det flesta "högutbildade" jag känner inklusive mig själv har just Telia. Vilken operatör man har beror knappast på utbildningen utan mera på täckning, pålitlighet etc. Men du har kanske en övertygande studie i ämnet?

Trodde det var mest lantisar och pensionärer som körde Telia och de är ju inte direkt kända för att vara högutbildade.
Citera
2021-05-22, 11:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du kan misstro vad du vill, det är ett av kännetecknen för en faktaresistent person som klänger fast vis sin övertygelse för allt I världen.
Google, känner du till dem? De är rätt bra på det här med Big Data. Även Googles analyser visar på 80% resefrekvens till arbete jämfört med före pandemin. Dvs 20% reser inte längre till arbete.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/veckorapport-om-rorelsedata/

Sen är det tydligt att du inte har någon större insyn i hur skolan fungerar. De siffror du nämner är möjligen användbara på högstadiet. Låg och mellanstadiet har mycket färre elever per klass och färre lärare i varje klass. Ofta en lärare som kör alla ämnen (förutom idrott/musik)

Smittspridningen är störst bland 10-19 åringar och de har ofta flera lärare.
Citera
2021-05-22, 11:45
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Men dom 250 på IVA nu är väl bara Covid - 19?

Möjligt, men hundratals normalt inlagda - edit: troligen 100-tals i följder av säsongsinfluensa när den går - och här diskuterades statistik:

(FB) Kan någon förklara varför vi har minst antal IVA-fall på 10 år.
Senast redigerad av ankademiker 2021-05-22 kl. 11:49.
Citera
2021-05-22, 12:26
Medlem
Citat:
Kan ju säga något om folkmängden i de olika länderna också, samt kapaciteten inom IVA-vården. I Tyskland bor det 85 miljoner invånare och de har en mycket bättre utbyggd intensivvård. I Sverige skulle aldrig 3594 personer kunna ligga inlagda på IVA samtidigt. Faktum är att inte ens 1000 personer skulle kunna göra det, för det finns inte ens platser. Dessutom används IVA även för andra patienter, inte bara covid19, så sannolikt går Sverige i taket någonstans runt 400-500. Något som också bevisats av att när IVA ligger nära taket i Sverige, är det fler personer procentuellt som avlider på IVA i Sverige. Ett tydligt tecken på att man kört i taket och inte förmår ge bästa vård till patienterna. Det är klart skrämmande!

Men din idiot!
Du tror inte jag har koll på befolkningen?

Belgiens är snarlik vår, Tyskland 8ggr osv.
Tycker du det är lika trots det?
Kan du överhuvudtaget räkna?
Ge dig någon gång!
Citera
2021-05-22, 12:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag förstår inte ens dina frågor. Har du fått för dig att jag skulle skrivit att smittan VÄNDE först i och med skolstängningen vid sommarlovet förra året? Det har jag aldrig hävdat. Jag har skrivit att smittan procentuellt sätt minskade mest i och med skolstängningen. Jämför gärna vecka 29 med vecka 27. Men om du ändå tror på att smittminskningen berodde på varmare väder.
Vad har du då för förklaring till den stora smittminskningen som inträffade alldeles veckorna efter årsskiftet (när eleverna haft 3-5 veckors jullov). Många hade ju förlängt jullov, framförallt på högstadiet. Vad fick smittan att falla så kraftigt i januari, för att därefter ta fart igen? Blev ju en jättedipp i smittspridningen där.

Om du omöjligen tror att barn och unga driver på smittan i samhället. Vad är då din förklaring till att smittan alltid tycks minska 3-5 veckor efter det att barnen har längre skollov? Slumpen? Vädret kan vi nog skippa som förklaring, för annars borde ju inte smittan ökat igen under feb-mars. Dessutom sprids ju smittan som en löpeld i mycket soliga och varma länder.

Du är verkligen helt faktaresistent och med en dåres envishet så har du fortsatt i ett år att hävda något all fakta talar emot.

Det blir roligt att höra din förklaring till varför smittan nästan är borta till skolavslutningen i juni.

Jaja du får ha din åsikt och du kommer aldrig erkänna att den är felaktig hur mycket alla här inne än överbevisar dig.
Citera
2021-05-22, 12:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du kan väl ta en lite koll på hur det ser ut i andra länder avseende inlagda är du snäll.
Du får några små tips av mig här.

IVA.

Tyskland 3594
Belgien 562
Frankrike 3631
Sverige 253

Din slutsats av dessa siffror?
Fortfarande Sverige som har högst FAKTISK smittspridning i Europa?

Faktiskt är smittspridning och inlagda på intensivvård två helt skilda saker, faktiskt!
Citera
2021-05-22, 12:59
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I Kina funkade det bra att spika eller svetsa igen dörrarna till folks bostäder!

Munskydd hjälper inte mycket, men bra när man inte kan hålla två meters avstånd.

Om man läser olika rapporter/information/propaganda fråm både forskare, vacinförespråkare och anitvaxxare så kan man själv bestämma sig för hur/om man ska tro att vaccin av de nya typerna är farliga på lång sikt eller inte.
Jag har inte hittat något som tyder på att det finns någon risk för långsiktiga biverkningar.
Om du har några intressanta länkar som tyder på motsatsen så lämka gärna.

Om man aldrig tidigare vaccinerat människor med MRNA-vaccin kan man inte heller luta sig på inget tyder på långsiktiga biverkningar. Försiktighetsprincipen bör gälla, är du frisk och någorlunda hälsosam tror jag risken för komplikationer är väldigt låg, givetvis finns undantag, inget onaturligt i det.

Att sikta på darwinpriset genom utan kritisk tänkande rulla upp skjortan och bli injicerad är inget jag planerar göra.

Men eftersom du säger att inget tyder på långsiktiga biverkningar kanske en källa till det finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in